Gå til innhold

Nå kan EU-borgere se Netflix hvor som helst i EU. Men nordmenn må vente


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer virkelig på hvor mye penger det er å hente i å rettighetsbegrense streamingen mellom ulike europeiske land.

 

Det er vel de samme som håndterer rettighetene for streaming som før og forsåvidt fremdeles håndterte fysiske kassetter og plater. Store aktører som har posisjonert seg godt, og som ikke akter å slippe denne ballen. Og så lenge de får håndtere rettighetene til filmer så kommer dette til å vare.

 

Netflix tjener absolutt ingen ting på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir helt matt når NRK sier de ikke tar betalt for innhold på nett..Det koster 2800kr i året for NRK lisensen, over dobbelt så mye som jeg betaler for Netflix som faktisk er verdt å se på

Siden den gang det fantes bare NRK1 og et knippe radiokanaler, var nok lisensen en grei ordning, men nå må du også finansiere hærskaren av spinoff kanaler de har lagd i ettertid ;).

Endret av Ravusy
Lenke til kommentar

Blir helt matt når NRK sier de ikke tar betalt for innhold på nett..Det koster 2800kr i året for NRK lisensen, over dobbelt så mye som jeg betaler for Netflix som faktisk er verdt å se på

At NRK står for innkrevinga, og får pengene, betyr ikke at lisensen er for å se NRK. Du står også fritt til å ikke betale lisens, om du oppfyller vilkårene for det
Lenke til kommentar

Om dette skulle hatt noe for seg så skulle regelverket heller diktert at innhold blir tilgjengelig likt for hele EU så fremt det ikke foreligger noe spesifikt forbud mot det aktuelle programmet eller filmen.

 

Selvfølgelig, men det betyr att strømmetjenestene ikke får melket oss lengre. Det vil det lobbes hardt for att aldrig skjer.

 

Mens så laster ned folk ned det de vil ha via torrents og vi er like langt.

 

Att vi har fått strømming er kun for att de måtte justere seg til å tjene mer penger. Ikke fordi det car ett direkte ønske fra publikum. Vel, litt forenklet men tror jeg fikk budskapet over :)

Lenke til kommentar

Blir helt matt når NRK sier de ikke tar betalt for innhold på nett..Det koster 2800kr i året for NRK lisensen, over dobbelt så mye som jeg betaler for Netflix som faktisk er verdt å se på

Jeg bruker NRK på nett gratis, betaler ikke en krone i året. Lisensen er for TV versjonen.

 

Hvis du mener kun Netflix er verdt å se på, så er det lett å få til å ikke betale lisens om du ikke har tenkt å se på TV.

Lenke til kommentar

 

Om dette skulle hatt noe for seg så skulle regelverket heller diktert at innhold blir tilgjengelig likt for hele EU så fremt det ikke foreligger noe spesifikt forbud mot det aktuelle programmet eller filmen.

 

Selvfølgelig, men det betyr att strømmetjenestene ikke får melket oss lengre. Det vil det lobbes hardt for att aldrig skjer.

 

Mens så laster ned folk ned det de vil ha via torrents og vi er like langt.

 

Att vi har fått strømming er kun for att de måtte justere seg til å tjene mer penger. Ikke fordi det car ett direkte ønske fra publikum. Vel, litt forenklet men tror jeg fikk budskapet over :)

Tja, jeg er enig i budskapet, men jeg tror du peker på feil snute. Netflix tjenervikke noe på dette, for dem er det bare ekstraarbeid. Ekstraarbeid fordi de må forhandle med de som tjener på denne modellen, rettighetshaverne fra tiden med fysiske filmer og plater. Disse sitter fremdeles med rettighetene for materialet, uavhengig av hvordan innholdet distribueres. Det er disse som melker kuen.

 

Og det er helt sykt hvordan dette fungerer, for Netflix må kjøpe rettighetene, ikke bare til film, men også språk, tale så vell som tekst. Derfor kommer en del filmer som også er dubbet til norsk bare på engelsk, selv om dette var et større problem før.

 

Dette har alltid vært en utfordring forsåvidt. Prinsesse Mononoke kan kjøpes i to versjoner, Japansk og Norsk, og Japansk og Engelsk, selv om alt fint kunne ligget på samme plate. Dette fordi det er forskjellige aktører som sitter på rettighetene til lydsporene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir helt matt når NRK sier de ikke tar betalt for innhold på nett..Det koster 2800kr i året for NRK lisensen, over dobbelt så mye som jeg betaler for Netflix som faktisk er verdt å se på

 

Vet om flere som ikke har tv og dermed ikke betaler lisens. De ser nett tv fra NRK helt gratis. Så NRK tar ikke betalt for nett tv. De tar betalt for fjernsynsapparatet.

Lenke til kommentar

Får vente på piratsider til de slår til sammen og lager et felles strømming nettverk.. *pfft* som aldri skjer.

 

Uansett hopper jeg på en måned med netflix for og se en serie, etter det blir det stopp fordi dårlig utvalg :^)

Det kommer aldri til å skje, fordi de hadde blitt jaktet ned av alle mediaselskapene som hadde presset myndigheter og andre selskaper til å ta dem ned.

Lenke til kommentar

 

Får vente på piratsider til de slår til sammen og lager et felles strømming nettverk.. *pfft* som aldri skjer.

 

Uansett hopper jeg på en måned med netflix for og se en serie, etter det blir det stopp fordi dårlig utvalg :^)

Det kommer aldri til å skje, fordi de hadde blitt jaktet ned av alle mediaselskapene som hadde presset myndigheter og andre selskaper til å ta dem ned.

 

Snakket mer om at de gikk sammen (selskaper som har rettigheter på filmer).

 

Ikke pirater som går sammen, kan ha skrevet vanskelig og >_>.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og det er helt sykt hvordan dette fungerer, for Netflix må kjøpe rettighetene, ikke bare til film, men også språk, tale så vell som tekst. Derfor kommer en del filmer som også er dubbet til norsk bare på engelsk, selv om dette var et større problem før.

 

Dette har alltid vært en utfordring forsåvidt. Prinsesse Mononoke kan kjøpes i to versjoner, Japansk og Norsk, og Japansk og Engelsk, selv om alt fint kunne ligget på samme plate. Dette fordi det er forskjellige aktører som sitter på rettighetene til lydsporene.

Akkurat det med språk kan jeg forstå. Det koster faktisk å oversette eller dubbe en film, og de som gjør det arbeidet bør få betalt, og da blir det naturlig at noen velger å ikke betale for oversettelser de ikke trenger eller ønsker.

Lenke til kommentar

Snakket mer om at de gikk sammen (selskaper som har rettigheter på filmer).

 

Ikke pirater som går sammen, kan ha skrevet vanskelig og >_>.

 

Ja, du har nok rett i at det aldri skjer nei. Alle vil sitte på sine rettigheter å få mest mulig penger til seg selv. Eller det er det de tror da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og det er helt sykt hvordan dette fungerer, for Netflix må kjøpe rettighetene, ikke bare til film, men også språk, tale så vell som tekst. Derfor kommer en del filmer som også er dubbet til norsk bare på engelsk, selv om dette var et større problem før.

 

Dette har alltid vært en utfordring forsåvidt. Prinsesse Mononoke kan kjøpes i to versjoner, Japansk og Norsk, og Japansk og Engelsk, selv om alt fint kunne ligget på samme plate. Dette fordi det er forskjellige aktører som sitter på rettighetene til lydsporene.

Akkurat det med språk kan jeg forstå. Det koster faktisk å oversette eller dubbe en film, og de som gjør det arbeidet bør få betalt, og da blir det naturlig at noen velger å ikke betale for oversettelser de ikke trenger eller ønsker.
Forsåvidt, var mest for å vise at rettigheter er en utfordring selv om vi legger fysiske disker bak oss. Nevnte anime er for øvrig kun tilgjengelig på plate. Men på en annen side, filmstudioene kan kjøpe dubb og tekstingstjeneste uten å selge filmrettighetene også.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...