Jump to content
Guest Slettet-376f9

Livet som ansiktsblind

Recommended Posts

Guest Slettet-376f9

Jeg har en masse flotte kollegaer og et fantastiske arbeidsmiljø her på COWI. Problemet er at jeg er ansiktsblind, og ikke har fjerneste idé om hva folk heter, selv om jeg har jobbet med dem i flere år. I dag tidlig avtalte jeg å sende en e-post til en kollega, som jeg heller ikke husket navnet på. Så, for å slippe å spørre hva han het, spurte jeg etter initialene hans. Deretter gikk jeg inn på intranettet for å finne ut hva han heter.

Først glemmer du navn

Deretter glemmer du ansikter

Så glemmer du å dra opp glidelåsen

Til slutt glemmer du å dra ned glidelåsen

Edited by Slettet-376f9

Jeg har et veldig mildt tilfelle av ansiktsblindhet. Hvis jeg ikke biter meg spesielt merke i utseende til en person, så kan jeg for eksempel en time senere risikere å ikke kjenne igjen den personen.

Jobber i butikk, og hvis en kunde leverer noe som hen skal hente litt senere, så er det sjelden jeg husker personen når hen kommer innom for å hente, hvis jeg ikke husker å legge merke til vedkommendes utseende i utgangspunktet.

Frykten er at politiet en gang bruker meg som vitne i en sak, der jeg må beskrive gjerningsmannen. Jeg hadde ikke hatt sjanse til å gi en korrekt beskrivelse.

Jeg husker imidlertid uten problemer personer jeg har sett flere ganger, som venner, kolleager, familie og lignende. Så i mitt tilfelle føles det ikke som et handicap.

Edited by Molekylet

Frykten er at politiet en gang bruker meg som vitne i en sak, der jeg må beskrive gjerningsmannen. Jeg hadde ikke hatt sjanse til å gi en korrekt beskrivelse.

Det gjelder faktisk alle, de har bare ikke selvinnsikt nok til å vite det. Edited by Emancipate

Det er ikke et problem; de hadde bare stilt ledende nok spørsmål til at du hadde forstått hvem de ville du skulle si du hadde sett.

Jeg er forresten bilblind. Litt det samme; jeg må anstrenge meg for å huske fargen på bilen til folk jeg kjenner. Fasongen eller merket aner jeg lite om.

Edited by VegaPet