Gå til innhold

Hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn?


  

24 stemmer

  1. 1. Var det virkelig nødvendig å drepe Jesus for å tilgi menneskenes synder?

    • Ja, det var eneste måten Gud kunne klare å tilgi oss
      4
    • Nei, han kunne fint tilgitt oss uten å drepe sin egen sønn
      20


Anbefalte innlegg

For jeg vet at i mig, det er i mitt kjød, bor intet godt; for viljen har jeg, men å gjøre det gode makter jeg ikke; 19for jeg gjør ikke det gode som jeg vil, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20Men gjør jeg det som jeg ikke vil, da er det ikke mere jeg som gjør det, men synden, som bor i mig. …

 

Glemte sitat. Svaret mitt ligger i kommentaren før denne

Endret av Eva Marie72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom barna ikke fikk se at selveste Gud selv ofret sin sønn, da ville ikke barna heller akseptere at de ble "ofret" av sine overtredere. Det var viktig reklame å henge opp Jesus i skyene, tegnet som en offergave.

 

Det kommer en beskjed til menneskene der nede når de ser at Gud ofret sin sønn. Menneskene ser det og får en aha opplevelse, barna sier: "Ok, når guds sønn ble ofret da må jeg iallefall akseptere dette"

 

Og så er det flere som får beskjeden, voksne ser på det med sine egne øyne. Det er såklart ingen annen hensikt med ofringen, selve ofringen har ingen funksjon. Du kan ikke "drepe" liv inn i andre mennesker. Det fungerer ikke slik.

 

Det går ikke an å gi liv til andre mennesker ved å ta et annet. Det er urettferdig, amoralsk, uetisk, feigt, hensiktsløst, ondskapsfullt, meningsløst, feil læring til barn, og listen går videre.

 

Jesus ble hengt opp i skyene som offer for å lære barnene å akseptere "det". (Hvis han måtte det, så må vel vi det også)

 

Det var en utrolig kort beskjed som varte lenge, en evig investering som uten tvil gir utbytte. Det "virker" antakeligvis på 50% av barna.

 

Såklart, når foreldrene ser hva som har skjedd med barna, så får de også utbytte av det, de sier "Ah, Guds sønn lidde, da blir det lettere for oss å se at våre barn led"

 

Slike "folk" som vi har med å gjøre der oppe, de driver ikke å tuller rundt i blinde, det er svært organisert.

Endret av Rune48
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Verset du viser til er I det omstridte Romerbrevet som går på tvers av Jesu lære. Det skaper stor konflikt og splittelse (splitt og hersk) I kristenheten fordi det går på tvers av Jakobs brev, Evangeliene, Jesu lære, Guds lov og løfte om straff for lovbrudd, løfte om straff og belønning for onde og gode gjerninger, og hele GT. I tillegg er det I Romerbrevet ulogisk I forhold til det mer logiske Jakobs brev. Den samme konflikten oppstår rundt dette med tro og gjerninger. Du burde studere det. Jak 2,14 Den delen av kristenheten som ikke har gjerninger er uvirksom. Den delen av Kristi legeme er dødt eller I beste fall lam. Det sier seg selv og slik vokser ondskapen I verden, ikke det gode og rettferdige. De er lokket inn I skyggen av et tre mens en mindre del må utføre Guds-tjenesten. Snedig trick det der…

 

Du er selv ansvarlig for dine handlinger og alt du VET er galt å gjøre vil få konsekvenser. Det er bibelen klar på. Se også Hebreerbrevet om å kjempe mot synden som om det gjaldt livet,

 

Ja, la meg få se den sønn som faren ikke viser til rette! Hvis dere ikke blir vist til rette som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet?

 

All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den. Derfor, styrk de slappe hender og de vaklende knær! (Hebreerbrevet 12,4)

 

Det gale gjør man i barn og ungdomsårene, men så modnes .. de fleste. Selv barn av ikke-troende lærer seg folkskikk og så skal ikke de troende med Guds ånd I seg klare det? Vel, bibelen sier noe helt annet om du leser resten av boken.

 

Det et menneske sår, det skal han også høste. Den som sår i sitt kjød, skal høste fordervelse av kjødet. Men den som sår i Ånden, skal høste evig liv av Ånden. (Gal. 6,7-8)

 

Jeg skal ikke påstå at hele Romerbrevet er feil, men der har det sneket seg inn ting som skaper stor splid der det skulle være gode gjerninger, kjærlighet, samhold og enhet som rår. slik mister kristenheten sin styrke. Romerbrevet sier også:

 

La altså ikke synden herske i den dødelige kroppen deres, så dere følger kroppens lyster.  Og still ikke lemmene deres til tjeneste for synden, som våpen for urett. Men still dere selv og lemmene deres til tjeneste for Gud, som våpen for det som er rett. (Rom 6,12)

 

Den som er født på ny, har fått DHÅ og det nye liv har lært av ånden hvordan man blir syndfri og kommer inn under kjærlighetens lov. Den loven som ikke fjerner, oppfyller Guds bud. Ved å alltid handle i kjærlighet vil man ikke gjøre noe galt og bryter hverken Guds eller samfunnets lover.

 

De er satt fri fra synden og har blitt tjenere for det som er RETT (Rom 6,18)

For å si det sånn så stadfester Romerbrevet det Jesus lærte og det Jabobs brev lærer. Alle som er født på ny har seiret over synden selv om mennesket bærer på synden. Når ble Guds Ord feil? Å blande tro og gjerninger er veien til den sikre fortvilelse og død og desverre er det dette mange forkynner idag. I de siste tider så skal en hope seg opp lærer etter hva som klør dem i øret.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Å blande tro og gjerninger er veien til den sikre fortvilelse og død og desverre er det dette mange forkynner idag. I de siste tider så skal en hope seg opp lærer etter hva som klør dem i øret.

 

Det sentrale å forstå er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt, mellom kunnskapens tre og livets tre. Jesus var den som var lovet, da Gud sa at en dag skulle vi ikke bli omskjært på legemet, men i hjertet. Kunnskapens tre er representert ved den gamle pakt, som foreskriver lovens bud. I det gamle Israel var det galt å vitne falskt mot sin neste fordi budene sa slik. Man holdt seg fra å gjøre galt fordi man hadde kunnskap om hva som er galt. Slik er det ikke i den nye pakt, som representerer livets tre.

 

Summen av loven og profetene er kjærlighet, sa Jesus. Virkningen av å holde loven er kjærlighet mot sin neste. Den nye pakt starter i motsatt ende, med kjærligheten. Det er kjærligheten til vår neste som driver oss til å gjøre rett. Derfor gjelder ikke loven for den som tror på Jesu kjærlighet. Vi gjør rett ikke fordi vi har loven, men fordi vi har kjærligheten.

Endret av Psycho The Rapist
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Det sentrale å forstå er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt, mellom kunnskapens tre og livets tre. Jesus var den som var lovet, da Gud sa at en dag skulle vi ikke bli omskjært på legemet, men i hjertet. Kunnskapens tre er representert ved den gamle pakt, som foreskriver lovens bud. I det gamle Israel var det galt å vitne falskt mot sin neste fordi budene sa slik. Man holdt seg fra å gjøre galt fordi man hadde kunnskap om hva som er galt. Slik er det ikke i den nye pakt, som representerer livets tre.

 

Summen av loven og profetene er kjærlighet, sa Jesus. Virkningen av å holde loven er kjærlighet mot sin neste. Den nye pakt starter i motsatt ende, med kjærligheten. Det er kjærligheten til vår neste som driver oss til å gjøre rett. Derfor gjelder ikke loven for den som tror på Jesu kjærlighet. Vi gjør rett ikke fordi vi har loven, men fordi vi har kjærligheten.

Det gamle testamentet er åpenbart i det nye testamentet, mens det nye testamentet ligger skjult i det gamle testamentet. Den nye pakt er mye herligere enn den gamle pakt for den som er født på ny. Rosenius. Ve´ det mennesket som lykkes i sitt kristne liv. Han er ikke bare relgiøs men ugudelig.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

For å si det sånn så stadfester Romerbrevet det Jesus lærte og det Jabobs brev lærer. Alle som er født på ny har seiret over synden selv om mennesket bærer på synden. Når ble Guds Ord feil? Å blande tro og gjerninger er veien til den sikre fortvilelse og død og desverre er det dette mange forkynner idag. I de siste tider så skal en hope seg opp lærer etter hva som klør dem i øret.

 

Ordet kan bli feil når det oversettes av mennesker. Du må lese bibelen og Jesu lære, så ser du det selv. Det å seire over synden er å bli sin synd bevisst, først og fremst ved å erkjenne den, og så legge den bak deg slik at du ikke gjør samme feil på ny og ny og ny... (bli heller et nytt og bedre menneske) Bare ikke gå i den fella at du tror du har et frikort så din synd ikke gjelder lenger. Det var det gale du gjorde før du eventuelt fikk en ny sjans som er tilgitt.

 

Du viser din tro i gjerning ved å gjøre det ordet sier ikke bare høre det. Da blir man en som ærer Gud med leppene og ikke sitt hjerte. Det finnes døde gjerninger og det finnes levende gjerninger... Bibelen er egentlig veldig klar og vi er skapt med sunn fornuft i tillegg.

 

- Ha Gud som forbilde

Hor, all slags urenhet og grådighet må det ikke engang være tale om hos dere. Slikt sømmer seg ikke for hellige. Rå ord, tåpelig tale og grovt snakk er også upassende. Si heller takk til Gud! For dere skal vite at ingen som driver hor, lever i urenhet eller er grådig, skal arve Kristi og Guds rike. Dette er jo avgudsdyrkelse. La ingen narre dere med tomme ord! For slikt gjør at Guds vrede rammer de ulydige. Gjør ikke felles sak med dem (Ef 5,1)

 

- Jeg, Herren, er den som gransker hjerter og prøver nyrer. Jeg lønner hver mann etter hans ferd, etter frukten av hans gjerninger. (Jer 17,10)

 

- Når en rettferdig vender seg bort fra sin rette ferd og gjør urett, skal han dø på grunn av dette. For sin egen urett skal han dø. Men når en urettferdig vender om fra sin urettferdighet og gjør det som er rett og rettferdig, da skal han berge livet. (Esekiel 18,26)

 

- Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike.

 

Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. (Galaterne 5,9)

 

Det gamle og det nye mennesket

- La da det jordiske i dere dø: hor, urenhet, lidenskap og ondt begjær, og grådighet, som ikke er annet enn avgudsdyrkelse. Alt dette gjør at Guds vrede rammer de ulydige. Blant dem var også dere den gang dere levde slik. Men legg nå av alt dette: sinne, hissighet, ondskap, spott og rått snakk. Og lyv ikke for hverandre! For dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne. (Kol 3,5)

 

- De skal gjøre godt, være rike på gode gjerninger, være gavmilde og dele med andre. Slik samler de seg en skatt som blir en god grunnvoll for fremtiden, så de kan vinne det virkelige livet. (1. Tim 6,18)

 

- Dette er et troverdig ord, og jeg vil at du skal innprente det, så de som er kommet til tro på Gud, blir ivrige etter å gjøre gode gjerninger. (Titus 3,8)

 

- Vis meg din tro uten gjerninger, (det er umulig) så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. Jak 2,17

Endret av Nadia Ellanie
Lenke til kommentar

Det sentrale å forstå er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt, mellom kunnskapens tre og livets tre. Jesus var den som var lovet, da Gud sa at en dag skulle vi ikke bli omskjært på legemet, men i hjertet. Kunnskapens tre er representert ved den gamle pakt, som foreskriver lovens bud. I det gamle Israel var det galt å vitne falskt mot sin neste fordi budene sa slik. Man holdt seg fra å gjøre galt fordi man hadde kunnskap om hva som er galt. Slik er det ikke i den nye pakt, som representerer livets tre.

 

Summen av loven og profetene er kjærlighet, sa Jesus. Virkningen av å holde loven er kjærlighet mot sin neste. Den nye pakt starter i motsatt ende, med kjærligheten. Det er kjærligheten til vår neste som driver oss til å gjøre rett. Derfor gjelder ikke loven for den som tror på Jesu kjærlighet. Vi gjør rett ikke fordi vi har loven, men fordi vi har kjærligheten.

 

Selvfølgelig gjelder også loven for dem som tror på Jesus kjærlighet, men de har ikke bruk for den. Gjør du noe galt så er det galt uansett hvem du er. Kjerlighetens lov gjelder for dem som kjenner Guds ufattelige kjærlighet og i sitt hjerte vet hva som er rett og galt. disse vil alltid handle i kjærlighet og kan derfor ikke straffes for noe da de ikke gjør noe galt. Tvert i mot skal de belønnes for sin kjærlighets gjerninger.

 

Det handler om å bli et sant og ekte menneske, et godt forbilde på det nye mennesket som en motsetning til det falne mennesket, og det er stor forskjell, som natt og dag. Og det er ikke uten grunn at evangeliene formaner oss om å holde oss på den rette vei, den smale sti...

 

Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd, har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spott. (Hebr 6,4)

 

Lovens oppfyllelse

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. (Matt 5,17)

 

Poenget er at når du modnes i kjærlighet og sannhet, i Guds lys, så er du ikke hevet over loven, men du vet instinktivt hva som er rett å gjøre og bryter ingen av Guds lover, ei heller samfunnets lover. Loven oppfylles i kjærligheten, i de gode rene og sanne gjerningene, i en rett-ferd.

 

Kjærligheten er oppfyllelse av loven (Rom 13,8)

Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre! Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv. Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven.

 

          En ny pakt

          Men dette er pakten jeg vil slutte

          med Israels hus i dager som kommer,

          sier Herren:

          Jeg legger min lov i deres sinn

          og skriver den i deres hjerte. (Jer 31)

 

Sett derfor all deres iver inn på å la troen føyes sammen med et rett liv, og det rette livet med innsikt, innsikten med selvbeherskelse, selvbeherskelsen med utholdenhet, utholdenheten med gudsfrykt, gudsfrykten med søskenkjærlighet og søskenkjærligheten med kjærlighet til alle.  For dersom alt dette finnes hos dere og får vokse, da vil dere ikke være uvirksomme og uten frukt, dere som kjenner vår Herre Jesus Kristus.  Men den som mangler dette, er nærsynt, ja, blind, og har glemt at han er blitt renset for sine tidligere synder. (2. Peter 1,3)

 

Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. (Hebr 10,26)

 

og på frukten skal de kjennes... Bær da frukt som svarer til omvendelsen! Matt 3,8

Endret av Nadia Ellanie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 

Ordet kan bli feil når det oversettes av mennesker. Du må lese bibelen og Jesu lære, så ser du det selv. Det å seire over synden er å bli sin synd bevisst, først og fremst ved å erkjenne den, og så legge den bak deg slik at du ikke gjør samme feil på ny og ny og ny... (bli heller et nytt og bedre menneske) Bare ikke gå i den fella at du tror du har et frikort så din synd ikke gjelder lenger. Det var det gale du gjorde før du eventuelt fikk en ny sjans som er tilgitt.

 

Du viser din tro i gjerning ved å gjøre det ordet sier ikke bare høre det. Da blir man en som ærer Gud med leppene og ikke sitt hjerte. Det finnes døde gjerninger og det finnes levende gjerninger... Bibelen er egentlig veldig klar og vi er skapt med sunn fornuft i tillegg.

 

- Ha Gud som forbilde

Hor, all slags urenhet og grådighet må det ikke engang være tale om hos dere. Slikt sømmer seg ikke for hellige. Rå ord, tåpelig tale og grovt snakk er også upassende. Si heller takk til Gud! For dere skal vite at ingen som driver hor, lever i urenhet eller er grådig, skal arve Kristi og Guds rike. Dette er jo avgudsdyrkelse. La ingen narre dere med tomme ord! For slikt gjør at Guds vrede rammer de ulydige. Gjør ikke felles sak med dem (Ef 5,1)

 

- Jeg, Herren, er den som gransker hjerter og prøver nyrer. Jeg lønner hver mann etter hans ferd, etter frukten av hans gjerninger. (Jer 17,10)

 

- Når en rettferdig vender seg bort fra sin rette ferd og gjør urett, skal han dø på grunn av dette. For sin egen urett skal han dø. Men når en urettferdig vender om fra sin urettferdighet og gjør det som er rett og rettferdig, da skal han berge livet. (Esekiel 18,26)

 

- Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike.

 

Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. (Galaterne 5,9)

 

Det gamle og det nye mennesket

- La da det jordiske i dere dø: hor, urenhet, lidenskap og ondt begjær, og grådighet, som ikke er annet enn avgudsdyrkelse. Alt dette gjør at Guds vrede rammer de ulydige. Blant dem var også dere den gang dere levde slik. Men legg nå av alt dette: sinne, hissighet, ondskap, spott og rått snakk. Og lyv ikke for hverandre! For dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne. (Kol 3,5)

 

- De skal gjøre godt, være rike på gode gjerninger, være gavmilde og dele med andre. Slik samler de seg en skatt som blir en god grunnvoll for fremtiden, så de kan vinne det virkelige livet. (1. Tim 6,18)

 

- Dette er et troverdig ord, og jeg vil at du skal innprente det, så de som er kommet til tro på Gud, blir ivrige etter å gjøre gode gjerninger. (Titus 3,8)

 

- Vis meg din tro uten gjerninger, (det er umulig) så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. Jak 2,17

 

Hvis en faller i den samme synden gjelder ikke Kristi fullbrakte verk? Den lære du kommer med er svært farlig og kan føre til den sikre død. Du blander tro og gjerninger. En må huske på at en kommer ikke til himmelen på det som Gud virker i oss men Jesus Kristus alene. Ser ut som du har glemt tusenkunsteren og synden som fortsatt bor i oss. Lykke til med de gode gjerningene du gjør kanskje Gud er deg nådig om du ikke klarer og oppfylle noen og at du forkaster noe i Bibelen Guds Ord.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Jeg tenker at ateister er på dette området åndssvak. Jesus var ordet samlet til én mann. Jesus er tilgivelse. Om han ikke ofret alt for tilgivelse kan ikke alt tilgis. Derfor måtte ikke han bare dø, men pines i hjel, for å bevise sin integritet som grenseløs evig tilgiver.

 

Poenget er at dette er det værste du kan gjøre mot noen, men tilgivelsen overgår selv dette. Det er helt essensielt for å nå ditt fulle menneskelige potensiale at du velger det som er av gud, og gud er vår, han er faderlig, han er idealistisk, kjærlig,han er evig. Tilgivelse er det samme, ærlighet er det samme. Alle disse tingene som er lik gud er hva vi ber om å huske når vi sier "La ditt navn være hellig".

 

For frelsen er kanskje tilgivelsen viktigst. Fordi du må slippe hatet for å ha perfekt kjærlighet. Hatet er tilgivelsens svake erstatning. I stedet for å tilgi og glemme, så hater du og minnes det onde. Ditt hjerte fylles av hat og dine handlinger blir til synder, fordi du er en slave av djevelen. Men du kan velge å gå med Jesus, som en bror, fordi han er menneske som deg. Og du skal gjøre større værker enn han, da han er med Gud.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...