Gå til innhold

Forbrenning


Anbefalte innlegg

- Trene/mosjonere regelmessig. Styrketrening er fremdeles den beste måten for å få opp forbrenningen og stramme opp kroppen. Når man forbrenner fett så puster man ut 70-75% av det som CO2, resten skilles ut som vann.

- Innta antioksidanter (minimerer oksidativt stress) og magnesium (øker forbrenning og er også "muskelavslappende" +mye mer) og mye vann. Jernioner hjelper til å frakte oksygen, men undersøk først om du har mye jern fra før av.

 

- Få ned utskillelse av kortisol og insulin som hemmer normal fettforbrenning - ergo lite karbo, og mer fett og godt med hvile/søvn.

 

- Ikke spis for lite da synker forbrenningen kjapt ned igjen.

 

- Regelmessig faste: Fasting har vist seg å være svært gunstig på cellereperasjon, forbrenning og hormonstabilering. Dessuten, jo mer vi eter jo raskere går celledelingen. Lett mosjon ved fasting om morgenen har vist seg å være svært gunstig, så lenge man ikke faster mer en en dag av gangen.

 

Jeg tar antioksidanter og magnesium på kvelden, og Omega3 og jern om morgenen før jeg går på treningen.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10329975

Det må påpekes at lenken mellom antioksidanter fra kosten og om det beskytter mot oksidativ stress fortsatt ikke er demonstrert. Jeg har sagt det før og sier det igjen - de positive effektene av plantemat ser ut til å være uavhengig av dette, og trolig har plantestoffene andre egenskaper som ser ut til å gi helseffekter. Å ta antioksidant-tilskudd vil fungere mot sin virkning og derfor frarådes tilskudd av antioksidanter. I beste fall har det ingen effekt, i verste fall vil det påvirke negativt. 

 

Det er ikke et mål å hemme insulin i seg selv, da dette er en velkjent metthetshormon og er essensiell for kroppens homeostase. "Riktig" lavkarbo og lavkalori kan likestilles mtp på vekttap, og personlig preferanser vil avgjøre. Hvorvidt fasting har positive egenskaper er det fortsatt for tidlig å se, noen dyremodeller indikerer dette og et åpent spørsmål er animalsk protein rolle i dette.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

- Trene/mosjonere regelmessig. Styrketrening er fremdeles den beste måten for å få opp forbrenningen og stramme opp kroppen. Når man forbrenner fett så puster man ut 70-75% av det som CO2, resten skilles ut som vann.

- Innta antioksidanter (minimerer oksidativt stress) og magnesium (øker forbrenning og er også "muskelavslappende" +mye mer) og mye vann. Jernioner hjelper til å frakte oksygen, men undersøk først om du har mye jern fra før av.

 

- Få ned utskillelse av kortisol og insulin som hemmer normal fettforbrenning - ergo lite karbo, og mer fett og godt med hvile/søvn.

 

- Ikke spis for lite da synker forbrenningen kjapt ned igjen.

 

- Regelmessig faste: Fasting har vist seg å være svært gunstig på cellereperasjon, forbrenning og hormonstabilering. Dessuten, jo mer vi eter jo raskere går celledelingen. Lett mosjon ved fasting om morgenen har vist seg å være svært gunstig, så lenge man ikke faster mer en en dag av gangen.

 

Jeg tar antioksidanter og magnesium på kvelden, og Omega3 og jern om morgenen før jeg går på treningen.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10329975

Det må påpekes at lenken mellom antioksidanter fra kosten og om det beskytter mot oksidativ stress fortsatt ikke er demonstrert. Jeg har sagt det før og sier det igjen - de positive effektene av plantemat ser ut til å være uavhengig av dette, og trolig har plantestoffene andre egenskaper som ser ut til å gi helseffekter. Å ta antioksidant-tilskudd vil fungere mot sin virkning og derfor frarådes tilskudd av antioksidanter. I beste fall har det ingen effekt, i verste fall vil det påvirke negativt. 

 

Det er ikke et mål å hemme insulin i seg selv, da dette er en velkjent metthetshormon og er essensiell for kroppens homeostase. "Riktig" lavkarbo og lavkalori kan likestilles mtp på vekttap, og personlig preferanser vil avgjøre. Hvorvidt fasting har positive egenskaper er det fortsatt for tidlig å se, noen dyremodeller indikerer dette og et åpent spørsmål er animalsk protein rolle i dette.

 

Det er en lenke mellom antioksidanter og frie radikaler, spørsmålet er i hvilken grad, hvor mye og hva som er avhengig for at det skal fungere. Uansett, antioksidanter som C og E har jo mange viktige egenskaper for enzymer og opptak av mineraler. Som jeg mente med sammensatt system - det er ikke meningen å ta enkelt stoffer/vitaminer alene. De er alle avhengig av andre stoffer men problemet er at det per i dag ikke finnes forskning for en slikt sammensatt studie, men økonomi og vilje styrer som regel der og.

 

1. Vitaminer nødvendig for kroppen.

2. Frukt og grønt inneholder mange vitaminer og næringstoffer, så er det logisk å anta at noe tilskudd også vil hjelpe.

3. Frukt innholder mye fruktsukker som ikke er gunstig dersom man vil ned i vekt.

4. Statens råd er ikke i sammensvar med forskningen el. slik folkehelsen er i dag.

5. Som også står i den pdfen: enkeltstoffer alene viser ingen klar effekt, så slike pakker fra Vitaepro er noe dyre greier.

6. For mye er heller ikke bra. Det tror jeg de fleste skjønner, men per i dag så er dessverre kunnskapen for lite og det oppstår feilinformasjon .

 

Du kan jo lese bl.a denne :

https://folk.uio.no/runeb/pdf%20filer/Blomhoff%20Tidsskriftet%202004%20med%20tabell.pdf

 

Dessuten, kroppen fungerer langt mer effektiv når hormonene er mer stabil. Hvis vi skal se på hormonet insulin med pinsett så er det klart at den er med på å regulere metthetsfølelsen, men langt i fra den eneste. Andre er bl.a. ghrelin, leptin, og kolecystokinin som styres mer av protein og fett, og har vist seg å være langt mer effektiv på langvarig metthetsfølelse da man får et mer stabilt nivå av blodsukkeret, og dermed mindre mengder insulin som faktisk skader kroppen.

 

Og mesteparten av det vi spiser i dag har for mye enkle mono- og disakkarider (spesielt fruktsukker) som vi får for mye i oss, og dermed så blir insulinet for høyt over tid.

 

Så jo, jeg vil kalle det å "hemme for høy utskillelse av insulin", det gjelder for alle pattedyr storsett

 

Jeg må beklage til Arizona - ble litt avsporing dette, hehe ;)

 

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er en lenke mellom antioksidanter og frie radikaler, spørsmålet er i hvilken grad, hvor mye og hva som er avhengig for at det skal fungere. Uansett, antioksidanter som C og E har jo mange viktige egenskaper for enzymer og opptak av mineraler. Som jeg mente med sammensatt system - det er ikke meningen å ta enkelt stoffer/vitaminer alene. De er alle avhengig av andre stoffer men problemet er at det per i dag ikke finnes forskning for en slikt sammensatt studie, men økonomi og vilje styrer som regel der og.

 

1. Vitaminer nødvendig for kroppen.

2. Frukt og grønt inneholder mange vitaminer og næringstoffer, så er det logisk å anta at noe tilskudd også vil hjelpe.

3. Frukt innholder mye fruktsukker som ikke er gunstig dersom man vil ned i vekt.

4. Statens råd er ikke i sammensvar med forskningen el. slik folkehelsen er i dag.

5. Som også står i den pdfen: enkeltstoffer alene viser ingen klar effekt, så slike pakker fra Vitaepro er noe dyre greier.

6. For mye er heller ikke bra. Det tror jeg de fleste skjønner, men per i dag så er dessverre kunnskapen for lite og det oppstår feilinformasjon .

 

Du kan jo lese bl.a denne :

https://folk.uio.no/runeb/pdf%20filer/Blomhoff%20Tidsskriftet%202004%20med%20tabell.pdf

 

Dessuten, kroppen fungerer langt mer effektiv når hormonene er mer stabil. Hvis vi skal se på hormonet insulin med pinsett så er det klart at den er med på å regulere metthetsfølelsen, men langt i fra den eneste. Andre er bl.a. ghrelin, leptin, og kolecystokinin som styres mer av protein og fett, og har vist seg å være langt mer effektiv på langvarig metthetsfølelse da man får et mer stabilt nivå av blodsukkeret, og dermed mindre mengder insulin som faktisk skader kroppen.

 

Og mesteparten av det vi spiser i dag har for mye enkle mono- og disakkarider (spesielt fruktsukker) som vi får for mye i oss, og dermed så blir insulinet for høyt over tid.

 

Så jo, jeg vil kalle det å "hemme for høy utskillelse av insulin", det gjelder for alle pattedyr storsett

 

Jeg må beklage til Arizona - ble litt avsporing dette, hehe ;)

 

At noe er logisk behøver ikke å bety at det stemmer: Med andre ord: Maten vi spiser kan inneholde flere tusenvis av kjente og ukjente stoffer, tilskudd *isolert* har vist seg å ikke ha den forventende effekten. Det er gjennomført mange store, randomiserte kontrollerte studier for å se om tilskudd av enkeltfaktorer av spesifikke antioksidanter er gunstig. Det har over tid ført til alternative hypoteser (jeg har nylig publisert en systematisk oversiktstudie over de mest aktuelle: http://www.ntfe.no/i/2017/2/tfe-2017-02b-20. Metaanalyser har tvert imot vist at antioksidanttilskudd ikke er aktive i de fleste studier, og man har i enkelte studier sett at de faktisk øker risikoen for sykdom. Den beskyttende effekten man ser av et høyt inntak av frukt og grønnsaker, oppnås muligens ved et samspill mellom flere komponenter i disse matvarene. Det man har dekning for å hevde i dag, er at et variert og høyt inntak av fullkorn, frukt og grønnsaker sannsynligvis er helsebringende. 

 

Jeg er godt bekjent med kroppens hormoner, og din påstand er jo lavere insulin jo høyere fettforbrenning; her må du også påpeke at det ikke påvirker vekten, som er godt demonstrert i metabolske kammmere. Det er et annet eksempel på noe som virker logisk: insulin stopper fettforbrenningen, så mindre insulin jo mer fett vil jeg tape.

 

Artikkelen du lenker til av Rune Blomhoff, var en av mine tidligere frelesere og en inspirasjon for at jeg valgte dette som hovedfelt. Jeg bygger videre på den artikkeln her :

Trenden tidligere var å måle antioksidantaktivitet i kandidatmatvarer når man skulle studere effekten av slike forbindelser, ofte i cellestudier (24). Dette evner derimot ikke å besvare cellulært opptak, eller om disse forbindelsene er biologisk aktive hos mennesker.

For øvrig så er kostrådene i tråd med litteraturen, de blir revidert jevnlig hvorav flere bekjente av meg har fått dette oppdraget. Erfaringmessig så skyldes slike påstander ofte misforståelser, så jeg svarer gjerne på spørsmål om du skulle ha noen rundt dette. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går fint det. Ser ut til at dere har mye kunnskap som jeg ikke forstår. Får skylde på hårfargen :dribble:  :dribble:  :dribble: He he. Men tusen takk for alle svar. Må nok gå noen runder med meg selv og disse forbaskade kiloene som ligger der de ikke skal. Ta meg selv i nakken og forsette  :confused: Hvis jeg virkelig skjerper meg håper jeg de siste forsvinner før bikinien skal på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her var det mye kunnskap!
Jeg ble inspirert av at andre rundt meg begynte å gå ned, og orket ikke være den siste tjukkebolla.

Gikk ned fra over 100 (vet ikke helt hva) men har nå stoppet på 94 kg og kommer ikke lengre ned. 

 

Jeg begynte å spise sunnere, mye grønnsaker, droppe pasta, ris, poteter, brød, strengt tatt alt med hvete.

Gjorde en del "feil" i begynnelsen, så det ble til at jeg lagde mye supper og ovnsbakte grønnsaker.

Etter som dette gav meg mer energi begynte jeg å gå turer og jogge.
De siste ukene ligger jeg på 2 mil om dagen og 5 økter styrketrening i uken. Skulle gjerne trent mer, men jeg har også 4 barn.

 

Jeg forbrenner gjennomsnittlig 4 500 kalorier om dagen i følge Fitbiten. Jeg inntar ca 2 000 kalorier om dagen.

Fitbiten måler ikke styrketrening godt, så regner med jeg forbrenner noe mer.
Drikker en del øl, siden det er det eneste jeg unner meg. Så 2 ganger i uken kan jeg ta opp til 6 halvlitere. (Og gamer litt PUBG :ph34r: )

 

Prøver å balansere fett, kalorier og proteiner. Kan ingenting om dette, så sikter mot ca 1/3 av hver. Sånn ish.
Spiser renest mulig kjøtt som storfe indrefilet og laks primært.

 

Frokost er gjerne 2 egg og en kvarg (uten) eller noe.

Lunsj er salat med hamburgerrygg, alternativt kvarg/skyr (uten) og egg pluss bær.

Middag er sellerirot, blomkål, løk, vårløk, sommerkål (av og til kålrot, brokkoli og søtpotet). Til dette har jeg enten laks eller indrefilet 80 - 140 gram.
Jeg spiser gjerne middag over 2 og 3 runder fordi jeg har det med å bli veldig sulten på kvelden. 1 time før jeg legger meg tar jeg gjerne 2 egg. En stund våknet jeg om natten og var utsultet og måtte spise, det skjer ikke når jeg tar litt før jeg legger meg.

 

En gryte med grønnsaker veier kanskje 4 kg og fordeles over 10 måltider. Jeg overrapporterer hva jeg spiser, for å unngå å "jukse".

 

Men jeg har stoppet dønn opp. Hadde en uke ferie hvor dietten også måtte ta ferie. Kom meg fint ned fra den på bare 3 dager, men har stått dønn stille i 10 dager. Vekten surrer opp og ned på 94,no.

 

Så hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter mange gode tips :p tenke jeg følge opp med endringer.

Etter å ha lagt på inntak av 1200-1500 kalorier per dag hvor forbrenningen visstnok skal ha vært 5 000 kalorier per dag har jeg bestemt meg for å ta det litt med ro. Vekten står stille, men det er nok fordi fett byttes ut med muskler.

 

Og jeg har nok vært for utålmodig. Det virker som at å miste fett er litt som å bygge styrke; de første 3 månedene skjer mye, så går det saktere.

Så jeg får vel rett og slett smøre meg med litt tålmodighet. Og i mens har jeg økt kaloriinntaket nærme opp til forbrenningen.

 

Men rart å se hvor viktig kostholdet er. Å spise sunt og lite kalorier gav meg overraskende mye energi. Og nå merker jeg hvis jeg overspiser (som f.eks middagsselskap e.l) eller junkfood påvirker det energien direkte; jeg blir trøtt og slapp.

Lenke til kommentar

Som generelle tips etter at jeg selv har prøvd å gå ned i vekt, er at:

 

1) Som skrevet i tråden, kroppen kvitter seg med fett via lunger og andre kroppsfunksjoner. Så hvis man er forsiktig med å gi kroppen for mye fett, så vil kroppen kvitte seg med det. https://www.google.no/search?q=hvordan+kvitter+kroppen+seg+med+fett&oq=kroppen+kvitter+&aqs=chrome.1.69i57j0l3.3491j0j7&client=ms-android-om-lge&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

 

2) Har spist lapskaus med torsk nesten daglig den siste måneden, og det er rene vidunderkuren. Kjøper frossen lapskausblanding til ca 20 kr/kg, som har 65% potet og resten gulrot, purre og en annen grønnsak. Så tilsetter jeg litt annen grønnsak som sellerirot og ekstra gulrot eller purre. Legger i 2-3 filèter frossen torsk, 80 kr/kg. 1 grønnsaksbuljongterning, litt salt og pepper. Kok til ferdig. Kan ha en grov baguett ved siden av. I perioder jeg klarer å holde disiplinen oppe og kun spise denne maten, så går jeg fort ned i vekt. Føler meg også mye bedre, sover mye bedre. Man blir mett på en annen måte enn når man spiser mye fettholdig mat; man føler kroppen får det den trenger og blir ikke så sulten så fort.

 

Når man spiser slik sunn mat omtrent hver dag, så tåler man litt festmat innimellom også. Har ikke finregnet på kaloriene, men kan ganske sikkert anslå at 100 gram ikke inneholder mer enn 80 kalorier, om ikke mindre.

 

3) Mosjon er viktig, men etter min mening, og så lenge man ikke skal bli toppidrettsutøver, er kosthold det viktigste. Mosjon for vanlige folk er mest for å holde kroppen passelig ved like, også for den psykiske helsens skyld. Leste en artikkel om Michael Phelps en gang, han spiste burgere, kebab, pizza og masse kaloririk mat, verdt 10 000 - 12 000 kalorier -hver dag-! Men han trente jo også ekstremt mye. Andre folk trenger ikke så kalroririk mat, vi trenger næring, ikke fett. Å tilpasse disse behovene etter det fysiske behovet tenker jeg er det mest riktige. Er man lite fysisk aktiv, trenger man lite fett og karbo.

 

Protein er viktig for å opprettholde muskler, men for mye omdannes til fett, har jeg lest.

 

4) Alkohol påvirker metabolismen og måten vi prosesserer mat på. Jeg skulle ønske jeg viste mer om det her, kanskje Dukien kan svare? Alkohol inneholder også.veldig mye kalorier, det er nesten latterlig. En flaske whisky inneholder en normalpersons dagsbehov. Har også avstått fra alkohol i vel over en måned nå, og det er lettere å kontrollère og holde fokus på kosthold.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som generelle tips etter at jeg selv har prøvd å gå ned i vekt, er at:

 

1) Som skrevet i tråden, kroppen kvitter seg med fett via lunger og andre kroppsfunksjoner. Så hvis man er forsiktig med å gi kroppen for mye fett, så vil kroppen kvitte seg med det. https://www.google.no/search?q=hvordan+kvitter+kroppen+seg+med+fett&oq=kroppen+kvitter+&aqs=chrome.1.69i57j0l3.3491j0j7&client=ms-android-om-lge&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

 

2) Har spist lapskaus med torsk nesten daglig den siste måneden, og det er rene vidunderkuren. Kjøper frossen lapskausblanding til ca 20 kr/kg, som har 65% potet og resten gulrot, purre og en annen grønnsak. Så tilsetter jeg litt annen grønnsak som sellerirot og ekstra gulrot eller purre. Legger i 2-3 filèter frossen torsk, 80 kr/kg. 1 grønnsaksbuljongterning, litt salt og pepper. Kok til ferdig. Kan ha en grov baguett ved siden av. I perioder jeg klarer å holde disiplinen oppe og kun spise denne maten, så går jeg fort ned i vekt. Føler meg også mye bedre, sover mye bedre. Man blir mett på en annen måte enn når man spiser mye fettholdig mat; man føler kroppen får det den trenger og blir ikke så sulten så fort.

 

Når man spiser slik sunn mat omtrent hver dag, så tåler man litt festmat innimellom også. Har ikke finregnet på kaloriene, men kan ganske sikkert anslå at 100 gram ikke inneholder mer enn 80 kalorier, om ikke mindre.

 

3) Mosjon er viktig, men etter min mening, og så lenge man ikke skal bli toppidrettsutøver, er kosthold det viktigste. Mosjon for vanlige folk er mest for å holde kroppen passelig ved like, også for den psykiske helsens skyld. Leste en artikkel om Michael Phelps en gang, han spiste burgere, kebab, pizza og masse kaloririk mat, verdt 10 000 - 12 000 kalorier -hver dag-! Men han trente jo også ekstremt mye. Andre folk trenger ikke så kalroririk mat, vi trenger næring, ikke fett. Å tilpasse disse behovene etter det fysiske behovet tenker jeg er det mest riktige. Er man lite fysisk aktiv, trenger man lite fett og karbo.

 

Protein er viktig for å opprettholde muskler, men for mye omdannes til fett, har jeg lest.

 

4) Alkohol påvirker metabolismen og måten vi prosesserer mat på. Jeg skulle ønske jeg viste mer om det her, kanskje Dukien kan svare? Alkohol inneholder også.veldig mye kalorier, det er nesten latterlig. En flaske whisky inneholder en normalpersons dagsbehov. Har også avstått fra alkohol i vel over en måned nå, og det er lettere å kontrollère og holde fokus på kosthold.

 

Du er sikkert inne på noe riktig her altså, for all del, men det er også noen helt merkelige konklusjoner som sikkert bunner ut i misforståelser eller mangel på kunnskap.

 

Protein blir ikke omdannet til fett om man får i seg for mye i den forstand. Spiser du for mye kalorier, la det være fra protein, fett, eller karbohydrater så blir det lagret som fett. Kroppen forbrenner enn visst mengde, resten lagrer den til "en rainy day".

 

Kroppen trenger ikke lite fett og karbo, faktisk trenger kroppen nesten all næringen sin i fra disse to kildene, pluss litt protein selvsagt. Karbo og fett er kroppens primære kilder for å overleve, uten disse fungerer ingenting. 

 

 

Igrunn spiller det liten rolle hva man spiser, fett, karbo, protein, lavkarbo, høykarbo osv osv. Det viktigste er at det er sammensatt og næringsrikt. 

 

Man kan godt la 60% av energien sin komme fra fett, 10% karbo og resten protein uten at man blir feit av det. Man må bare passe på å ligge på et greit nivå kalorimessig. Og vil man ha en funksjonsdyktig kropp burde det være litt fornuftig sammensatt mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter mange gode tips :p tenke jeg følge opp med endringer.

Etter å ha lagt på inntak av 1200-1500 kalorier per dag hvor forbrenningen visstnok skal ha vært 5 000 kalorier per dag har jeg bestemt meg for å ta det litt med ro. Vekten står stille, men det er nok fordi fett byttes ut med muskler.

 

*Snip*

 

Dette er kun mulig i en drømmeverden desverre.

 

Det er i teorien en mulighet for at totalt newbies på gymmet eller sterkt overvektige skal kunne bygge muskelmasse ved energiunderskudd, innenfor et rel. kort tidsrom, hvis både trening og kosthold er optimalt.

I ditt tilfelle, med et inntak på 12-1500kcal er nok en slik situasjon kun en drøm desverre.

 

At vekten står stille ved et slikt inntak skyldes nok istedet at kroppen er gått i en selvforsvarsmodus, og det er veldig lurt av deg å øke energiinntaket som du selv sier - forhåpentligvis vil dette sette igang kroppen igjen og vekten gå nedover :)

Lenke til kommentar

4) Alkohol påvirker metabolismen og måten vi prosesserer mat på. Jeg skulle ønske jeg viste mer om det her, kanskje Dukien kan svare? Alkohol inneholder også.veldig mye kalorier, det er nesten latterlig. En flaske whisky inneholder en normalpersons dagsbehov. Har også avstått fra alkohol i vel over en måned nå, og det er lettere å kontrollère og holde fokus på kosthold.

Metabolisme av alkohol prioriteres foran metabolisme av fett og karbohydrater, og gir andre biprodukter som hemmer sitronsyresyklus. Sitronsyresyklus sitt formål er å bryte ned næringstoffer til vann og CO2 for å produsere energi (vitaminer har en viktig rolle at dette skal fungere) og pga dette er hemmet produseres det laktat og ketonlegemer med enn oppkokning av acetyl-KoA, alle er energirike molekyler. 

 

Videre vil oksidasjonen av fettsyrer gå ned og fettsyresyntesen i lever opp og glykolysen og glukoneogenesen hemmes, med forhøyet glukagon/insulin-ratio. Dette er bakgrunnen for at diabetikere skal være svært forsiktig med alkohol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...