Gå til innhold

NTFS og Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NTFS:

NT File System. Et avansert filsystem konstruert av Microsoft spesielt for bruk i Windows NT-operativsystemet. NTFS støtter bl.a. lange filnavn, avansert sikkerhet og tilgangskontroll av filer/disker/kataloger, svært store partisjoner, osv. NTFS støtter også objektorienterte applikasjoner ved å behandle alle filer som objekter med brukerdefinerte og systemdefinerte attributter. NTFS støtter også sammenkobling av mange harddisker til ett volum ("spanning volumes")

 

Altså, ntfs er for winNT(2000), IKKE linux

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 01:41, woohoo skrev:

NTFS:

NT File System. Et avansert filsystem konstruert av Microsoft spesielt for bruk i Windows NT-operativsystemet. NTFS støtter bl.a. lange filnavn, avansert sikkerhet og tilgangskontroll av filer/disker/kataloger, svært store partisjoner, osv. NTFS støtter også objektorienterte applikasjoner ved å behandle alle filer som objekter med brukerdefinerte og systemdefinerte attributter. NTFS støtter også sammenkobling av mange harddisker til ett volum ("spanning volumes")


Altså, ntfs er for winNT(2000), IKKE linux


 

Helt enig i dette,

men KANSKJE ønsket han å montere en M$ NTFS partisjon fra linux slik at han kunne lese og skrive (grøss) til windowspartisjonen fra linux, eller kanskje så var han usikker på hvordan han skulle greie å installere linux når NT/XP fylte 100 % av harddisken. Ikke vet jeg, men siden jeg har mye kaffe og frihelg :smile: :

 

Så vidt jeg kjenner til er det ingen distribusjon som har denne modulen/funksjonen innebygd etter installasjon. Dette kan ha sammenheng med at slik tilgang ennå er å regne som beta, men du KAN bygge en kjerne (ikke akkurat et newbie prosjekt) med denne muligheten (modul for NTFS). De som har dristet seg til dette har i alle fall valgt å kun tillate lesetilgang til den monterte M$ NTFS partisjonen.

 

Hvis du vil installere linux til harddisken din og denne er 100% besudlet med en NTFS partisjon/filsystem vil jeg anbefale deg å krympe/frigjøre f.eks siste del av harddisken slik at du får frigjort litt space til linux installasjonen.

 

Krympt NTFS filsystemet (tror Partition Magic kan greie dette) slik at du får ledig plass mot slutten av harddisken:

<- NTFS 40 GB - | - UNALLOCATED SPACE 6 GB ->

 

Vil ikke anbefale deg dualboot med det første, dvs tukle med lilo eller grub bootloader i masterbootrecord (MBR) området på begynnelsen av harddisken din, men kun velge å lage bootdisk som du bruker hver gang du vil boote til linux. Du kan heller ødelegge NT/XP når du har forsøkt linux en stund :wink:

 

Neste gang du har en fersk harddisk, bør du kanskje ikke partisjonere 100 % av harddisken til M$ filsystemer, men sette av litt plass til linux, slik at du har litt unallocated space å ta av når du trenger lekeplass.

 

Bruker selv RH7.2 sammen med XP professional på en scsi 9 GB disk.

Min harddisk har f.eks 4 primære (!) partisjoner sda1, sda 2, sda 3, sda 4

(hda x om du har IDE disk)

HD:

<- XP sin NTFS partisjon 4 GB -|- Linux sin EXT3 BOOT partisjon 32 MB -|- Linux sin SWAP partisjon 256 MB -|- linux sin / (root) partisjon 4 GB ->

 

Bootloader har leg ikke turt å tukle med ennå på denne harddisken, ifrykt for å miste både XP og linux. Bruker derfor en bootdiskett inntil videre.

Har ikke sett det store behovet for å mounte XP partisjonen i linux ennå, fordi jeg kan dele filer via SAMBA eller NFS på en server jeg har i nettverket, men det blir vel ikke lenge før jeg prøver på en

mount -t NTFS /dev/sda1 /mnt/mountpoint_to_your_XP_partion

Lenke til kommentar

Poenget mitt var å kunne styre begge partisjoner av HDen min (60GB) fra begge OS.

Jeg kommer til å tukle med lilo eller grub for å få til at jeg kan velge boot uten å sette inn diskett.

Gir meg ikke før jeg greier å programmere dette.

HDen er for øyeblikket blank.

Skal jeg sette av 6-10GB til en Linux partisjon?

Lenke til kommentar

FØR du begynner å tenke på det med linux og NTFS så er d noe du bør vite: Linux kan IKKE skrive til NTFS filsystemer nyere enn NT 4.0 sin versjon av NTFS.

 

Jeg kjører selv siste stabile versjon av Linux kjerna (2.4.18).

 

Såvidt jeg vet kan heller ikke 2.5.X heller skrive NTFS for 2K/XP partisjoner. Akkurat der skal jeg ikke uttale meg noe sterkt om fordi at jeg ikke har prøvd de kjernene ennå.

 

Vel, d var d

 

 

_____________________________________________________

Tresprit

 

Slackware 8.0 = konge

Lenke til kommentar

Quote:



Problemer med EXT2?



 

Nei, men det er ikke lenger et ønsket filsystem å kjøre. Ext2 mangler "Journalig". Det betyr at man (som på fat32) kan få laaange disk-sjekker fordi maskinen ikke fikk umountet en disk. Med ext3 og venner(inkl. NTFS) er ikke dette et problem lenger. Du merker ikke noe til sjekking av ødelagte/manglende data. Mao. En fin ting.

 

Quote:



Veit at Partition Magic kan laga EXT2 men noen nyere versjon som kan ta EXT3 eller andre programmer? Hvor får jeg kjøpt evt. andre progs?


 

Ehm. Du ønsker å lange en "ren" partisjon for RH. Du trenger ikke å la PM partisjonene for deg. RH gjør det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...