Gå til innhold

h-tagger og SEO


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen HTML og SEO-genier der ute? Jeg lager en hjemmeside og er veldig i tvil om hvilke overskrifter som skal ha h1, h2, h3 osv. Umiddelbart tenkte jeg at domene-tittelen som jeg har øverst på alle sider burde ha h1. Etter å ha lest litt på nettet så kom jeg fram til at tittelen som sier noe om innholdet på hver side burde ha h1, med tanke på SEO. Jeg valgte dermed å ha domene-tittelen som h1 bare på index-siden. På alle andre sider satt jeg domene-tittelen som h2 og side-tittelen som h1 og andre under-titler som h3, h4 osv. Nå i etterkant har jeg tenkt at domene-tittelen er den minst viktige tittelen på alle sider utenom index-siden. Burde domene-tittelen da egentlig ha den laveste h-taggen på siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk ut hva du prøver å si med den individuelle siden.

H1, er hovedtittelen, hva handler denne siden om. SEO messig kan det være gunstig å inkludere hoved-nøkkelordet du prøver å ranke for.

 

H2 er deltittler på siden. Kan en logisk dele opp siden i forskjellige tema. Så er tittlene til hvert tema h2. 

H3 er undertema av H2 delen. 

 

Om en tenker SEO, så gjør en gjerne først litt research og ser på søkevolum for temaet du vil skrive om. Så deler du på individuelle tema der H1 ofte inkludere høyeste volum keyword. H2 blir varianter av dette, kanskje produkter innenfor temaet osv. Tenk også over url strukturen, gir det mening i forhold til H1? Så meta tittel og meta beskrivelse (dette som blir vist i google). Kjapt skrevet, så litt rotete kanskje.

Lenke til kommentar

Forstår hva du mener. Men jeg er litt usikker på hvordan domenenavnet burde merkes. La oss si at vi har en side som handler om matlaging. Domenet heter Mathjørnet. En av sidene handler om kaker der det listes opp forskjellige kakeoppskrifter. Kaker vil da ha h1 mens de ulike kakeoppskriftene som er listet opp får h2. Burde da domenenavnet som brukes øverst i headeren få h3?

 

h3: Mathjørnet

h1: Kaker

h2: Bløtkake

h2: Sjokoladekake

h2: Napoleonskake

 

Tenker jeg riktig her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Nå vet jeg at dette handler om noe annet, men jeg sier det allikevel: header-treet på nettsiden din skal alltid begynne på H1, så gå ned til H2, så H3 og så videre. Dette har med universell utforming og tilgjengelighet å gjøre, og er en del av WCAG 2.0 som norsk lovverk baserer seg på. Å starte med H3 som du foreslår er derfor en dårlig idé.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg at dette handler om noe annet, men jeg sier det allikevel: header-treet på nettsiden din skal alltid begynne på H1, så gå ned til H2, så H3 og så videre. Dette har med universell utforming og tilgjengelighet å gjøre, og er en del av WCAG 2.0 som norsk lovverk baserer seg på. Å starte med H3 som du foreslår er derfor en dårlig idé.

 

Så det du mener da er at SEO egentlig er urelevant i denne sammenhengen siden man uansett skal følge WCAG 2.0?

 

Mitt eksempel skal da være

 

h1: Mathjørnet

h2: Kaker

h3: Bløtkake

h3: Sjokoladekake

h3: Napoleonskake

 

?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei @killertomato. 

 

Husk at hver enkelt side på nettstedet ditt lever sitt eget "SEO-liv" på en måte. 

 

La oss si at det du snakker om en hovedkategoriside. altså mathjørnet.no/kaker

 

Denne siden trenger da å ha meget god info om kaker og den trenger å lenke videre til alle de forskjellge kakene. H1 må være kaker.. og alle andre overskrifter må ha h2-h5 feks. 

 

Når du nevner h3 på mathjørnet så blir jeg forvirret. Det kan jo være at du tenker på forsiden. Og da er det et litt annet game. Men velg likevel et søkeord du vil komme høyt på her. feks Kaker til alle anledninger. Da lager du en h1 i en slider eller en større på toppen av siden som heter kaker til alle anledninger.. og alle andre overskrifter får h2-h5 feks.

 

Husk å skrive godt innhold som er bedre enn de som har posisjon 1, 2 og 3 på google resultatet. Så har du kommet langt. 

 

Husk å bruke title, denne vises på google resultatet og bør helst ha noe selgende som gjør at folk klikker seg inn på din side. Men samtidig må den være informativ og gi den infoen som den som søker ser etter. Og det samme må gjelde på siden man kommer til, landingssiden. Den må gi søkeren det han leter etter, ellers vil du fort havne langt nede på resultatlistene på google. Husk at et helt nytt domene trenger noe mer tid på baken enn et gammelt domene på å bygge seg opp en god posisjon. Regn aldri med at det vil ta mindre enn 3-6 måneder å få en god posisjon på google. Husk at det er et arbeid som man bør jobbe med jevnt og trutt. og arbeidet blir aldri ferdig. 

 

Men tenk på å lage det mest relevante innholdet. Det beste innholdet. Så vil du se at du klatrer oppover, sakte men sikkert. Etter en måned eller noe sånt så kan du forbedre teksten enda litt, med en video eller lignende.. eller mer tekst. eller bedre tekst. Så er du i gang. Lykke til!

 

 

 

Forstår hva du mener. Men jeg er litt usikker på hvordan domenenavnet burde merkes. La oss si at vi har en side som handler om matlaging. Domenet heter Mathjørnet. En av sidene handler om kaker der det listes opp forskjellige kakeoppskrifter. Kaker vil da ha h1 mens de ulike kakeoppskriftene som er listet opp får h2. Burde da domenenavnet som brukes øverst i headeren få h3?

 

h3: Mathjørnet

h1: Kaker

h2: Bløtkake

h2: Sjokoladekake

h2: Napoleonskake

 

Tenker jeg riktig her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hei @killertomato. 

 

Husk at hver enkelt side på nettstedet ditt lever sitt eget "SEO-liv" på en måte. 

 

La oss si at det du snakker om en hovedkategoriside. altså mathjørnet.no/kaker

 

Denne siden trenger da å ha meget god info om kaker og den trenger å lenke videre til alle de forskjellge kakene. H1 må være kaker.. og alle andre overskrifter må ha h2-h5 feks. 

 

Når du nevner h3 på mathjørnet så blir jeg forvirret. Det kan jo være at du tenker på forsiden. Og da er det et litt annet game. Men velg likevel et søkeord du vil komme høyt på her. feks Kaker til alle anledninger. Da lager du en h1 i en slider eller en større på toppen av siden som heter kaker til alle anledninger.. og alle andre overskrifter får h2-h5 feks.

 

Husk å skrive godt innhold som er bedre enn de som har posisjon 1, 2 og 3 på google resultatet. Så har du kommet langt. 

 

Husk å bruke title, denne vises på google resultatet og bør helst ha noe selgende som gjør at folk klikker seg inn på din side. Men samtidig må den være informativ og gi den infoen som den som søker ser etter. Og det samme må gjelde på siden man kommer til, landingssiden. Den må gi søkeren det han leter etter, ellers vil du fort havne langt nede på resultatlistene på google. Husk at et helt nytt domene trenger noe mer tid på baken enn et gammelt domene på å bygge seg opp en god posisjon. Regn aldri med at det vil ta mindre enn 3-6 måneder å få en god posisjon på google. Husk at det er et arbeid som man bør jobbe med jevnt og trutt. og arbeidet blir aldri ferdig. 

 

Men tenk på å lage det mest relevante innholdet. Det beste innholdet. Så vil du se at du klatrer oppover, sakte men sikkert. Etter en måned eller noe sånt så kan du forbedre teksten enda litt, med en video eller lignende.. eller mer tekst. eller bedre tekst. Så er du i gang. Lykke til!

 

 

 

Forstår hva du mener. Men jeg er litt usikker på hvordan domenenavnet burde merkes. La oss si at vi har en side som handler om matlaging. Domenet heter Mathjørnet. En av sidene handler om kaker der det listes opp forskjellige kakeoppskrifter. Kaker vil da ha h1 mens de ulike kakeoppskriftene som er listet opp får h2. Burde da domenenavnet som brukes øverst i headeren få h3?

 

h3: Mathjørnet

h1: Kaker

h2: Bløtkake

h2: Sjokoladekake

h2: Napoleonskake

 

Tenker jeg riktig her?

 

Hei Wallinga og takk for svar.

 

Det jeg mente med h3 på mathjørnet var at jeg ville ha navnet på domenet i headeren, på alle sider. Jeg var litt usikker på hvilken h tag jeg skulle bruke her. Nå har jeg kommet endel lengre på siden min og har valgt å bruke en logo i toppen av siden, så da blir det naturlig at den ikke får noe h tag. Dette har riktig nok ført til et annet problem da. Hva gjør jeg på index siden? Jeg har enkel index side der jeg viser logoen med navnet på siden og en link inn til selve siden. Er det greit at jeg ikke har noe h1 tag på denne siden? Eller vil det være veldig negativt i forhold til SEO?

Lenke til kommentar

Husk at hver underside på en måte lever sitt eget liv i forhold til søkemotorene. Den viktigste siden er index siden/forsiden.

Derfor må du sørge for å alltid ha en god tittel / H1 overskrift på alle sider. 

 

Hvilken side gjelder dette? Er litt lettere å se utfordringen om jeg får se siden.. 

 

 

 

 

Hei @killertomato. 

 

Husk at hver enkelt side på nettstedet ditt lever sitt eget "SEO-liv" på en måte. 

 

La oss si at det du snakker om en hovedkategoriside. altså mathjørnet.no/kaker

 

Denne siden trenger da å ha meget god info om kaker og den trenger å lenke videre til alle de forskjellge kakene. H1 må være kaker.. og alle andre overskrifter må ha h2-h5 feks. 

 

Når du nevner h3 på mathjørnet så blir jeg forvirret. Det kan jo være at du tenker på forsiden. Og da er det et litt annet game. Men velg likevel et søkeord du vil komme høyt på her. feks Kaker til alle anledninger. Da lager du en h1 i en slider eller en større på toppen av siden som heter kaker til alle anledninger.. og alle andre overskrifter får h2-h5 feks.

 

Husk å skrive godt innhold som er bedre enn de som har posisjon 1, 2 og 3 på google resultatet. Så har du kommet langt. 

 

Husk å bruke title, denne vises på google resultatet og bør helst ha noe selgende som gjør at folk klikker seg inn på din side. Men samtidig må den være informativ og gi den infoen som den som søker ser etter. Og det samme må gjelde på siden man kommer til, landingssiden. Den må gi søkeren det han leter etter, ellers vil du fort havne langt nede på resultatlistene på google. Husk at et helt nytt domene trenger noe mer tid på baken enn et gammelt domene på å bygge seg opp en god posisjon. Regn aldri med at det vil ta mindre enn 3-6 måneder å få en god posisjon på google. Husk at det er et arbeid som man bør jobbe med jevnt og trutt. og arbeidet blir aldri ferdig. 

 

Men tenk på å lage det mest relevante innholdet. Det beste innholdet. Så vil du se at du klatrer oppover, sakte men sikkert. Etter en måned eller noe sånt så kan du forbedre teksten enda litt, med en video eller lignende.. eller mer tekst. eller bedre tekst. Så er du i gang. Lykke til!

 

 

 

Forstår hva du mener. Men jeg er litt usikker på hvordan domenenavnet burde merkes. La oss si at vi har en side som handler om matlaging. Domenet heter Mathjørnet. En av sidene handler om kaker der det listes opp forskjellige kakeoppskrifter. Kaker vil da ha h1 mens de ulike kakeoppskriftene som er listet opp får h2. Burde da domenenavnet som brukes øverst i headeren få h3?

 

h3: Mathjørnet

h1: Kaker

h2: Bløtkake

h2: Sjokoladekake

h2: Napoleonskake

 

Tenker jeg riktig her?

 

Hei Wallinga og takk for svar.

 

Det jeg mente med h3 på mathjørnet var at jeg ville ha navnet på domenet i headeren, på alle sider. Jeg var litt usikker på hvilken h tag jeg skulle bruke her. Nå har jeg kommet endel lengre på siden min og har valgt å bruke en logo i toppen av siden, så da blir det naturlig at den ikke får noe h tag. Dette har riktig nok ført til et annet problem da. Hva gjør jeg på index siden? Jeg har enkel index side der jeg viser logoen med navnet på siden og en link inn til selve siden. Er det greit at jeg ikke har noe h1 tag på denne siden? Eller vil det være veldig negativt i forhold til SEO?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du ønsker å inkludere domene-navnet ditt i innholdet, behøver det ingen header. Den mest vanlige praksisen er å bruke en logo øverst på siden. Dette har lite med SEO å gjøre, men betyr mer for merkevaren din og leseropplevelsen.

 

Jeg sliter litt med å forstå hvordan nettstedet ditt er bygd opp. Har du bare bare en stor side (domene.xyz/), eller har du flere under-sider (domene.xyz/marsipankake.html, domene.xyz/sjokoladekake.html osv.)? Bruker du et CMS som WordPress/Joomla etc.?

 

 

Det viktigste i forhold til SEO er at innholdet som er relevant for leseren, er strukturert. Overskriften bør være H1. Undertittler bør være H2-H5. Det er akseptert å til eks. bruke H1 på overskrift, og H3-H5 på undertitler. En bør unngå hele sider i H1 eller H2. På korte artikler bruker jeg ofte H1 på tittel, og H3-5 på undertitler. Det er ikke alltid fornuftig å bruke en kronologisk rekkefølge i forhold til design osv.

 

Under er et eksempel av en strukturert oppbygging.

 

Marsipankake (H1)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodoLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo

 

Forberedelser (H2)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.

 

Ulike typer fyll (H3)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris.

 

Den beste toppingen (H3)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris.

 

Pynt kaken (H3)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris.

 

 

Spise kaken (H2)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.

 

Valg av tallerken (H3)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo.

 

 

Oppbevaring (H2)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut.

 

Kjøleskap (H3)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo.

 
Fryser (H3)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo.

 
 
 

I følge Google bruker de 250+ ulike faktorer for å regne ut SEO. Det er mange ting å ta hensyn til, men det mest grunnleggende er at du har et godt innhold.

Endret av naldy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mange som svarer godt til deg killertomato så jeg skal ikke repitere for mye, men legge til litt om Universal utforming (UU). DIFI har løsningsforslag som forklarer litt om kravene til overskrifter på en nettside[1]. Du kan også bruke WAVE verktøyet for å sjekke at din nettside oppfyller UU kravene [2].

 

[1]: https://uu.difi.no/krav-og-regelverk/losningsforslag-web/tekst-og-struktur#Overskrifter

[2]: http://wave.webaim.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...