Gå til innhold

Helse Sør-Øst: Data­innbruddet skjedde ikke hos Sykehuspartner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil vite om opplysninger om meg og mine er på avveie!!

 

Ja akkurat som alle andre bør du forholde deg til både dette angrepet i januar dette år, men også at vi for en tid tilbake hadde outsourcet driften av IT til helse sør øst, med liten kontroll over hvem som hadde tilgang til hva.

 

I lys av dette vil jeg si at en bør forholde seg til realiteten. Alle data er kompromittert. Ukjente gjerningsmenn sitter nå på detaljerte helsedata om halve norges befolkning, og bruker hver natt på å tenke ut måter de kan skape profitt av helsedataene.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil vite om opplysninger om meg og mine er på avveie!!

 

Ja akkurat som alle andre bør du forholde deg til både dette angrepet i januar dette år, men også at vi for en tid tilbake hadde outsourcet driften av IT til helse sør øst, med liten kontroll over hvem som hadde tilgang til hva.

 

I lys av dette vil jeg si at en bør forholde seg til realiteten. Alle data er kompromittert. Ukjente gjerningsmenn sitter nå på detaljerte helsedata om halve norges befolkning, og bruker hver natt på å tenke ut måter de kan skape profitt av helsedataene.

Er det ingen åpninger for å gå til søksmål mot slike statlige organisasjoner som med viten og vilje bruker usikre datasystemer?

 

Finnes det muligheter i lovverket som lar meg få innsikt i og samtidig eventuelt nekte lagring på usikre systemer?

Jeg deler i dag mye privat informasjon på flere forskjellige platformer, men dette er mine egne valg som er tatt basert på risk/nytte. Men jeg ville faktisk følt meg tryggere ved å oppbevare pasientdata på Google drive enn hos sykehusene.

Lenke til kommentar

For å kaste litt mer flammer på bålet, jeg så en dokumenter har om dagen om israels cybersikkerhet hvor et av intervjuobjektene påpeker at helsedata er mer verdt en kredittkort informasjon. 

 

Videoen jeg så på YouTube

 

Problemet er ikke at Helse SørØst har dårlig sikkerhet i sine systemer, men helseforetak er i langt større grad objekter som tiltrekkes av ondsinnende personer/organisasjoner som videreselger informasjonen. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil vite om opplysninger om meg og mine er på avveie!!

 

Ja akkurat som alle andre bør du forholde deg til både dette angrepet i januar dette år, men også at vi for en tid tilbake hadde outsourcet driften av IT til helse sør øst, med liten kontroll over hvem som hadde tilgang til hva.

 

I lys av dette vil jeg si at en bør forholde seg til realiteten. Alle data er kompromittert. Ukjente gjerningsmenn sitter nå på detaljerte helsedata om halve norges befolkning, og bruker hver natt på å tenke ut måter de kan skape profitt av helsedataene.

Er det ingen åpninger for å gå til søksmål mot slike statlige organisasjoner som med viten og vilje bruker usikre datasystemer?

 

Finnes det muligheter i lovverket som lar meg få innsikt i og samtidig eventuelt nekte lagring på usikre systemer?

Jeg deler i dag mye privat informasjon på flere forskjellige platformer, men dette er mine egne valg som er tatt basert på risk/nytte. Men jeg ville faktisk følt meg tryggere ved å oppbevare pasientdata på Google drive enn hos sykehusene.

Du kan da starte med å be fastlegen din føre papirjournal, og at du alltid bærer en kopi av journalen din.

 

Videre kan du rette noen av spørsmålene til digital og datatilsynet.

 

Ville også valgt å ta en samtale med de politikerene du valgte inn på Stortinget de siste ti for det er disse som har blitt gitt fullmakt til å bestemme på vegene av deg samt gi nok penger til å gjennomføre nok tiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...