Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv via "billig" husskjøp kontra få arv senere


Anbefalte innlegg

Vi er 2 brødre.

 

Mor og Far har et hus verdt ca 7-8 mill

+ Leilighet som er verdt 3-3.5 mill

 

Jeg har etablert meg og våre foreldre vil hjelpe til best mulig.

 

De sier jeg kan få kjøpe huset for en pris som da = Takst - Takst på leilighet

 

Slik at jeg får kjøpe huset til en redusert pris som er lik verdien av leiligheten

 

Tanken er at jeg skal få kjøpe billig hus mens min bror da får leiligheten når de dør.

 

Er dette en rettferdig inndeling? Eller vil det bite en av oss i rævva senere?

 

Vi ønsker alle det mest rettferdige og riktige

 

 



Anonymous poster hash: 0136b...d34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde gå ved at din bror testamenteres leiligheten. Det kan enkelt gjøres siden boet blir så stort at hver arving kommer over minstearven.
Huset selges til deg for 8 - 3,5 = 4,5, og restboet blir følgelig (når foreldra er døde) 4,5 + 0,5 (andre verdier) = 5, som deles på dere to = 2,5 på hver, som er mer enn minstearven på 1 million.
Begge arver da 2,5 + 3,5 (verdien av leiligheten) = 6 millioner.

Lenke til kommentar

Det som eventuelt kan være noe å bli uenige om senere er om leiligheten stiger (eller faller, for den del) mye i verdi mellom nå og når din bror en eller annen gang arver den. Stiger den mye (forholdsvis mer enn det huset ditt gjør i samme periode...) er det urettferdig for deg, faller den er det urettferdig for din bror.

 

I utgangspunktet er jeg enig i forrige innlegg; et annet (relativt likt) alternativ er at det skrives ned og dokumenteres på en eller annen måte at du har fått X antall millioner i forskudd på arv, og da kommer til fratrekk i din senere arv. Omtrent samme løsning, men uten at variasjoner i markedsverdi spiller inn på samme måte. (en annen problemstilling er jo at X millioner nå er mer verdt enn X millioner om  20-30 år, pga inflasjon. Sånn sett er det på en måte rettferdigere at ditt forskudd knyttes opp mot dagens verdi på leiligheta, slik at din bror nyter godt av verdistigninga (også den som skjer før han overtar den) på den, og du av verdistigninga på huset - så lenge ikke verdiene på de to eiendelene endrer seg voldsomt forskjellig av hverandre.

Lenke til kommentar

Fikk en følelse av en eller anna Shakespear-scene der folk bor lykkelig i sitt fine slott også kommer den ONDE BROREN hoppende etter ti år og bare "Haha! I HAVE COME TO CLAIM WHAT IS MINE BY BIRTHRIGHT" også slåss de med sverd.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...