Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe - kan man montere den selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tekst hos Jula.

 

Ifølge F-Gassforordningen (EU) 517/2014 som gjelder fra og med 2 januar 2015, skal installasjon av ikke-hermetisk lukket utstyr, dvs. utstyr som ikke er tettet gjennom sveising, hardlodding eller tilsvarende fast sammenføyning og som inneholder fluoriserte klimagasser utføres av en, i henhold til artikkel 10 i forordningen (EU) 517/2014, sertifisert installatør. 
Gjennom å bestille denne varmepumpen erklærer du også at installasjonen kommer utføres ifølge gjeldende juridiske krav og forbinder deg å leie en, ifølge (EU) 517/2014, sertifisert installatør.

 

Du får altså kjøpt - men har ikke lov til å montere selv.

 

Ole

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er noe med det. Ikke så lurt å gjøre det selv av mange årsaker. se her:

 

https://www.dinside.no/bolig/na-skjerpes-reglene/61264810

 

"De som bryter bestemmelsene i F-gassforskriften risikerer i første omgang bøter, men det er også åpnet for fengsel i inntil tre måneder, og i alvorlige tilfeller begge deler."

 

I tillegg om noe skjer kan man jo få avkorting på forsikringen. Ikke verdt det mener jeg. 

 

 

Tror det er best å ikke risikere det! Jeg brukte en anbudstjeneste og det ble ikke så gal pris. Mye bedre å gjøre det ordentlig i tilfelle noe skjer.  

Lenke til kommentar

Det er noe med det. Ikke så lurt å gjøre det selv av mange årsaker. se her:

 

https://www.dinside.no/bolig/na-skjerpes-reglene/61264810

 

"De som bryter bestemmelsene i F-gassforskriften risikerer i første omgang bøter, men det er også åpnet for fengsel i inntil tre måneder, og i alvorlige tilfeller begge deler."

 

I tillegg om noe skjer kan man jo få avkorting på forsikringen. Ikke verdt det mener jeg. 

 

 

Tror det er best å ikke risikere det! Jeg brukte en anbudstjeneste og det ble ikke så gal pris. Mye bedre å gjøre det ordentlig i tilfelle noe skjer.  

 

Hvis man får kjøpt dem så er det vel like sikkert for meg å klappe sammen en hurtigkobling enn en installatør med tre dagers kurs. Det koster kanskje 25000,00 for å få ta kurset og det virker som om det er bestemt på forhånd hvor mange som skal uteksamineres. En mann med flere års erfaring innen kjøling og et års skolegang på kjølemaskinistskolen, må også ha kurset. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...