Gå til innhold

Felleski eller fjellski?


Anbefalte innlegg

Jeg har litt lite erfaring med disse to typene ski. Jeg har en skiløype rett utenfor døra og har noen flotte langrennski. 

 

Disse blir ikke brukt, jeg har ikke helt orken til å smøre om, og det er frustrerende å konstant ha dårlig feste/gli eller alt for godt feste. 

 

Løypa er "hjemmelaga", så tror kanskje den er noe bredere enn normal løype. 

 

Jeg er ikke voldsom aktiv på ski, mer som turgåer og kanskje noen turer på fjellet og håper etterhvert å dra det videre til jakt. 

 

Spørsmålet er vel egentlig hvordan fjellski kan fungere i løypa? Det er nok primærbruken for skiene, evt. vil felleski kunne fungere på fjellet uten løype?

 

Alle tanker og innspill rundt dette er jeg åpen for

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjellski fungerer ikke i skikkelig preparerte løper. Sporet er for smalt. Også for dypt og bindinger streker. Northug & co vil da klage på ødelagte spor.

 

Utenfor løypen er fjellski overlegen med stålkanter og offpist. Til og med forsvarets natoplanker vil av og til være bedre.

 

Fjellturer innebærer ofte å smøre om fra vått føre til skare på åser.

 

Til ditt bruk høres langren med fell ut som et bra kompromiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjellski fungerer ikke i skikkelig preparerte løper. Sporet er for smalt. Også for dypt og bindinger streker. Northug & co vil da klage på ødelagte spor.

 

Utenfor løypen er fjellski overlegen med stålkanter og offpist. Til og med forsvarets natoplanker vil av og til være bedre.

 

Fjellturer innebærer ofte å smøre om fra vått føre til skare på åser.

 

Til ditt bruk høres langren med fell ut som et bra kompromiss.

 

Takker, godt innspill :) 

 

Da heller jeg mer mot felleski egentlig

Lenke til kommentar

Jeg bruker smale fjellski som jeg smører. Jeg synes ikke det er så mye jobb å smøre, jeg bruker ca 5 minutter før hver tur. Pleier å treffe greit på smøringen, men andre ganger er det umulig å smøre bra til hele turen. Man får kjøpt smale fjellski med smørefri såle. Kanskje det kunne vært noe? Eller fjellski med mulighet for kortfell? 

 

To konkrete anbefalinger: 

 

Madshuss Voss Smørefri med BC bindinger

 

Fischer E99 med kortfell og BC bindinger - da kan du sette på kortfell hvis du ikke gidder å smøre, eller smøre på de fine dagene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så hokus pokus å smøre skiene riktig. Du må finne festesona. 

Festesona går som regel fra hælen (A) til ditt ukjente punkt (B). 

For å finne B må du stå på skiene i stua (hardt gulv), og finne et ark som noen drar mot fronten på skiene til det stopper. 

Da har du funnet punkt B, som er maks hvor langt du kan smøre til, men man må kanskje eksperimentere litt avhengig av hvordan du går å ditt ferdighetsnivå. 

Altså at du kanskje må trekke fra feks 5cm fra B. 

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så hokus pokus å smøre skiene riktig. Du må finne festesona. 

Festesona går som regel fra hælen (A) til ditt ukjente punkt (B). 

For å finne B må du stå på skiene i stua (hardt gulv), og finne et ark som noen drar mot fronten på skiene til det stopper. 

Da har du funnet punkt B, som er maks hvor langt du kan smøre til, men man må kanskje eksperimentere litt avhengig av hvordan du går å ditt ferdighetsnivå. 

Altså at du kanskje må trekke fra feks 5cm fra B. 

 

Nøyaktig der hælen er?

Lenke til kommentar

 

Er ikke så hokus pokus å smøre skiene riktig. Du må finne festesona. 

Festesona går som regel fra hælen (A) til ditt ukjente punkt (B). 

For å finne B må du stå på skiene i stua (hardt gulv), og finne et ark som noen drar mot fronten på skiene til det stopper. 

Da har du funnet punkt B, som er maks hvor langt du kan smøre til, men man må kanskje eksperimentere litt avhengig av hvordan du går å ditt ferdighetsnivå. 

Altså at du kanskje må trekke fra feks 5cm fra B. 

 

Nøyaktig der hælen er?

 

 

Enden av hælen er "hovedregelen"

 

Visst han har noen fine ski som han sier, så hvorfor bruke noen tusen kroner på nye ski? 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke så hokus pokus å smøre skiene riktig. Du må finne festesona. 

Festesona går som regel fra hælen (A) til ditt ukjente punkt (B). 

For å finne B må du stå på skiene i stua (hardt gulv), og finne et ark som noen drar mot fronten på skiene til det stopper. 

Da har du funnet punkt B, som er maks hvor langt du kan smøre til, men man må kanskje eksperimentere litt avhengig av hvordan du går å ditt ferdighetsnivå. 

Altså at du kanskje må trekke fra feks 5cm fra B. 

 

Nøyaktig der hælen er?

 

 

Enden av hælen er "hovedregelen"

 

Visst han har noen fine ski som han sier, så hvorfor bruke noen tusen kroner på nye ski? 

 

 

Vel... Fordi jeg har dårlig erfaring med å treffe på festesmøringen og ønsker å ha det så enkelt som mulig?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du har riktig ski iforhold til din vekt og ferdigheter? Ta gjerne den festesone testen jeg snakket om tidligere. 

 

Har du feil spenn iforhold hvordan du går, vil du jo slite med å få kontakt med festesona. Typisk "familie på tur" har jo ikke mye trykk i frasparket akkurat, for å si det mildt. Da vil jo en stiv ski glippe, med mindre du trøkker til. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du har riktig ski iforhold til din vekt og ferdigheter? Ta gjerne den festesone testen jeg snakket om tidligere. 

 

Har du feil spenn iforhold hvordan du går, vil du jo slite med å få kontakt med festesona. Typisk "familie på tur" har jo ikke mye trykk i frasparket akkurat, for å si det mildt. Da vil jo en stiv ski glippe, med mindre du trøkker til. 

 

Var helt ærlig når jeg kjøpte skiene, da ble jeg anbefalt birkebeiner skiene, da fikk jeg også merket ut festesonene. Så tror det i utgangspunktet skal være greit nok?

Lenke til kommentar

Vel... Kjøpt du skiene fra typisk sportsforhandler skal man ikke se bortifra at festesonen er feil. Hvordan fant de ut av festesonen din? 

Siden den er merket på skien starter den vel fra bak hælen på skoen din, sånn sirkus? 

 

Ble kjøpt av intersport, han brukte en maskin som la press på skia for å bestemme hvor smøresonene var. 

 

Stemmer, litt bak hælen og et godt stykke foran foten. Fikk også merket flere merker uten at jeg 100% husker hva de var til

Lenke til kommentar

Det koster ikke så mye å levere skiene til en sportsbutikk å dem til å preppe de. Rundt 200kr (om jeg ikke husker feil). 

Prøv det, dersom du da har dårlige ski har du helt feil spenn i skien. 

Ellers så kan du smøre selv, men smør fra enden av hælen, ikke litt bak. Rett ned fra enden på hælen. 

Så prøv å smør litt lengre inn enn Intersport har markert i fronten. 

Legg 3 lag med smøring hvor du korker inn smøringen etter hver gang. Så prøv skiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...