Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ektepakt ved eneeie av bolig


Anbefalte innlegg

Jeg er eneeier på et hus og lånet står følgelig på meg alene.
Har hatt samboer fra Finland i flere år, nå ønsker hun å bli norsk.
En nevnverdig årsak til hvorfor hun blir norsk er fordi da kan vi refinansiere et ekstra lån som står på meg, hun gir da opp fordeler ved å være utlending i norge.
 
Klok av skade etter min første kjærlighet, med påfølgende skillsmisse og mange runder i retten ønsker jeg å skrive en ektepakt denne gangen.
 
Min samboer har ingen egenkapital å skyte inn når hun skal inn i huset, så hvordan vi skal skrive ektepakten er usikkert. Medeier 50% må hun bli uansett for refinansiering?
Det blir tydelig at hun ikke "kjøper seg inn" i huset, men at vi i første rekke gjør dette for å stille sterke økonomisk ved å refinansiere.
 
Det er en selvfølge at med årene vil regnestykket bli anderledes, men jeg ønsker ikke å spesifisere dette i ektepakten.
 
Spørsmålet mitt er, kan det skrives inn i en ektepakt at hun ikke har krav på 50% av husets verdi? Kan det evt. skrives inn at hun fra signeringen eier halve lånet?
Bank i bordet, skulle noe skje som utgjør en skillsmisse etter få år.. vil en slik ektepakt ha utslag på fordelingen?
 
Mer informasjon:
 
Vi er ikke gift pr. idag.
Vi har ikke barn sammen.
Jeg har barn fra før som er hos meg halvparten av tiden.
Vi har ikke felles kontohold.
Jeg betaler alle faste kostnader samt boliglånet og bilen, bilen er kjøpt av meg, brukes av meg og vedlikeholdes av meg.
Hun betaler fast 5500kr i måneden til meg, hun står også for brorparten av kostnader til matinnkjøp. 
Jeg står for kostnadene til utstyr (verktøy, oppussingsmateriale, elektriske varer til huset)
Underholdningskostnader er delt.
Begge er i full jobb.
Huset står altså på meg, det er pant i huset. Ingen står som sikkerhet og hverken jeg eller hun har mulighet for kausjonister.
Jeg har et lån utenom boligen som refinansieringen skal dekke. Det er snakk om 200.000kr, det er ikke snakk om å refinansiere til et felles prosjekt (oppussing f.eks) kjøp mao. Boliglånet utenom de 200.000kr er i dag 2.200.000 og er verdt ca. 3.100.000
 
 
Av arbeidsfordeling:
Hjemme så vasker hun og jeg står for oppussing og tyngre fysisk arbeide.
Vi lager begge mat.. Malingsarbeide gjør vi begge.
 
Er det andre eksempler som er relevante mtp. arb. fordeling? Forstår at dette må igjennom advokat for å skrives riktig.. men har det hensikt å dra min nye samboer igjennom dette?
 
 
 


Anonymous poster hash: d1f5c...4d5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Hei, trådposter her. Var tittelen virkelig så kjedelig at det ikke er noen visninger engang?  :ph34r: håper ekteskapet holder lenger..

 

 

 

Anonymous poster hash: d1f5c...4d5

 

En måte bedrift eiere gjør det på er å gi en antatt betaling i henhold til hvor mange år ekteskapet varer. Det viktigste er jo at det er rettferdig, og om hun betaler 5500 + mat, så burde jo det reflektere i ektepakten. Målet er vel at om det blir brudd, så skal det være minst mulig hat imellom dere.

 

Problemet er jo at det er vanskelig å anta hva som er rettferdig på slutten av ett ekteskap. Og når det først har blitt ett brudd, er det ingen som tenker på rettferdighet der og da.

 

Hørte nylig denne podcasten om ekteskap. Er gode råd fra en ekteskaps advokat. Om du kan engelsk, så hør igjennom denne!

 

Lenke til kommentar

Takk, skal høre på podcasten nå.

 

Ser også denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1804131

 

 

Hvor brukeren Økonom2015 skriver:

Hun må jo stille sikkerhet for lånet, og det er eiendommen. Dere blir da i praksis realkausjonister for hverandre så lenge dere begge har hjemmel.

 

***

 

Så kanskje dette kan være en mulighet? 
At hun tar opp lån med sikkerhet i min bolig? Da kan hun gi meg egenkapitalen og jeg betale ned lånet som er utenom huset og hun vil få en andel i huset. Hennes låneevne vil fortelle om hvilken % andel av huset hun kan få?

 



Anonymous poster hash: d1f5c...4d5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...