Gå til innhold

[Løst] Ny brukt server for fagskole,selvlæring,labbing - Lenovo eller Dell?


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på fagskole om ca. 6 måneder som er basert på pensumet fra MCSA Server2016 og jeg har lyst å gå til innkjøp av en enterprise server som er rimelig, men ikke altfor dyr. Planen er hvertfall å legge inn win10 først for så legge inn Hyper-V for virtualisering av Windows server 2012, 2012R2, 2016. Planen er å implementere det jeg lærer på fagskolen på servern min hjemme, enten om det er DHCP,AD DC,WSUS,filserver i forskjellige VM'er. jeg har også planer om å flytte over til esxi gratisversjon etterhvert som også takler bare 8 logiske kjerner.
Også teste ut forskjellige problemer som kan oppstå på fagskolen slik jeg kan "lage" den feilen hjemme for feilsøking.

 

Det siste året har jeg fått veldig stor interesse for nettverking, servere og cisco router+switcher så jeg lært meg en del av det grunnleggende for nettverking. Jeg har også kjøpt en 37U rackskap,Cisco RV325 router, SG220-26p L2 switch, Cisco catalyst 2950,UPS på 1000VA.

 

Så nå kommer det jeg lurer på og trenger hjelp til. Jeg følger med youtuberene My Playhouse og GNET som holder på med datacenter virtualisering, de bruker Lenovo x3650 m3 og Dell R710 bl.a. og jeg trenger en server som er reliable og som ikke er for gamle mtp. Server versjon. Jeg har heller ikke peiling på hva prisen på disse serverne bør kjøpes for og hva pris rangen er.

 

Jeg vet heller ikke hvilken type server lisens type jeg skal kjøpe fo OS'et, men jeg trenger en lisens som gjør at jeg kan re-installere server oset + muligheten for å installere virtuelt mer enn 1 gang. Bør jeg kjøpe fra ebay.co.uk for server lisens? Hadde satt pris på link til de, jeg er litt usikker på om jeg trenger essentials, standard eller datacenter versjon siden sistnevnt er en god del dyrere.

 

Mine Krav for servern:
- 2U
- Rimelig server

- Serveren må takle WS2012, WS2012R2 og eller WS2016 installasjon, tenkte på å bruke esxi som er gratis med begrenset features, tenkte på en server som kjører DHCP,AD,(WSUS),AD DC og plass til noen andre VM'er f.eks.
- Støtte for esxi 6.0 og 6.5
- brukt
- støtter 3.5 hdd og 2.5 hdd SAS/SATA
- Må være effektiv i forhold til Watt
- Redundans PSU
- Pris range 3000 - 6000
 
Lenovo x3650 m3 og Dell r710 server er de 2 jeg er mest interessert i da disse serverne er relativt nye og som kan kjøpes for en fornuftig pris. Men hvis det er noen andre type merker eller modeller som også er ganske bra så kom gjerne med tips. Jeg har lest og hørt at HPE servere ikke er så reliable i lengden, fujitsu vet jeg svært lite om, men ser flere youtubere på nettet som holder på med datacenter virtualisering/server bruker Enten Lenovo eller Dell R serien.

 
 
Så hva bør jeg se etter når jeg kjøper en ny server ?
 
jeg liker veldig godt OSD til Dell r serien som viser watt i real time blant andre. Dell R serien har også bra kvalitet på hdd caddiene.
 
Takk for at du leste gjennom wall of texten og jeg setter pris på any input.
Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at Dell R710 er veldig hipt å kjøpe som hjemme/lab server. God pris og ok hardware på de som selges brukt.

Viktig å sjekke at diskkontroller støtter vSAN om du vil leke med det i VMware-miljøet.

 

 

VMware ESXi free sin begrensning er forresten 8 vCPU per VM, ikke på hele hosten.

 

 

Edit: Jeg har selv bygget mine egne servere basert på Xeon D-1541 og mini-ITX kabinett. Så om du firer på kravet for redundant powersupply, så kunne du jo bygget noe selv...

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Jeg vet at Dell R710 er veldig hipt å kjøpe som hjemme/lab server. God pris og ok hardware på de som selges brukt.

Viktig å sjekke at diskkontroller støtter vSAN om du vil leke med det i VMware-miljøet.

 

 

VMware ESXi free sin begrensning er forresten 8 vCPU per VM, ikke på hele hosten.

 

 

Edit: Jeg har selv bygget mine egne servere basert på Xeon D-1541 og mini-ITX kabinett. Så om du firer på kravet for redundant powersupply, så kunne du jo bygget noe selv...

 

Takk for tips angående RAID kontroller for vSAN.

Det var bra du sa, men regner med det samme gjelder for WS2016 eller WS2012?

jeg har ikke nok serverkunnskaper enda eller penger trur jeg til å bygge en DIY server. De fleste server modeller fra hp eller lenovo har vel redundant PSU så.

Lenke til kommentar

Kvifor så gamle servere? Eg synes forslaget om Xeon D-1541 er strålande, spesielt med Supermicro HK. Så får du med IPMI også. Nyare Supermicro har også realtime straumforbruksavlesning.

 

Mulig jeg kommer å bygge en egen server til Plex en eller annen gang, men nå har jeg lyst å kjøpe en enterprise server. Men fint med alternative tips.

Lenke til kommentar

VMware i seg selv krever ikke noen veldig spesifikk diskkontroller, det gjør heller ikke WS2012/2016. Det meste er støttet. Men hvis du skal bruke vSAN (VMware sin SAN virtualisering), så må du (til en visst grad) ha en støttet kontroller fra VMware sin HCL.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

VMware i seg selv krever ikke noen veldig spesifikk diskkontroller, det gjør heller ikke WS2012/2016. Det meste er støttet. Men hvis du skal bruke vSAN (VMware sin SAN virtualisering), så må du (til en visst grad) ha en støttet kontroller fra VMware sin HCL.

 

Det er ikke det jeg tenkte på, jeg kan forklare litt bedre.

På komplett så er det lisenser for WS2016 som har lisens på 2,4,16 cores, men det er for lenovo,fujitsu,ROK. hadde vært fint med en forklare i forhold til de.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...