Gå til innhold

Planlegger havvindmølle som er over to ganger så høy som Oslo Plaza


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er Norge i dette bildet?

Er vi egentlig interessert i arbeidsplasser på dette området?

Kanskje vi burde bruke litt av våre økonomiske muskler og samarbeide med Danmark, og lage et selskap som satser på flytende havvind.

Olje og gass har hatt sin tid, og mye tyder på at det er fornybar energi som skaffer mest nye arbeidsplasser frem mot 2050.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

God ide. Jeg tror vi kan kalle det selskapet for Statoil

"Follow the money" er et godt uttrykk, som ofte viser virkeligheten og ikke det selskapene sier for å øke aksjekursen.

Statoil er et olje og gass selskap, og jeg har ofte lurt på om de virkelig mener alvor med satsingen på vindenergi, eller var oppkjøpet av Hydro en måte å kneble en konkurrent på?

Nå er ikke Statoil i en slik stilling at de kan påvirke olje- og gassprisen i særlig grad, men tross alt vil mer fornybar energi virke negativt inn på olje og gassprisen.

Hydro satset også på vindenergi i samspill med hydrogenproduksjon på Utsira, for å høste erfaring med noe som kan bli stort i fremtiden.

Kanskje Statoil sin egentlige agenda var å vise at flytende konstruksjoner for vindenergi er en kostbar måte å skaffe energi på, og få politikerne til å skrinlegge tanker i denne retning.

Det samme med hydrogenproduksjon fra overskuddskraft, men kanskje jeg tar helt feil.

Logikken tilsier at Hywind er et blindspor, og at det er hybride anlegg hvor investeringskostnadene deles på mange inntektskilder som vil vinne markedet til sist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd

Blir vi lykkeligere av at alt skal bli større og "bedre" - at de store skal eie ressursene? Store enheter krever også et sinnrikt system for distribusjon og fordelings. Jeg tror mer på at smått er godt. Energi bør i størst mulig grad produseres der den skal brukes.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor arealet på vingene er så små. Hvorfor ikke fange opp mer vind?

Fordi en vindturbin (en mølle maler korn) av sånn type ikke fungerer ved at vind treffer bladene. Den fungerer ved at vind passerer bladene. Som et fly. Det handler om maksimal effektivitet, ikke maksimal kraft.

 

Denne linken forklarer de grunnleggende årsakene ganske bra:

https://www.forbes.com/sites/statoil/2013/10/14/why-are-wind-turbine-blades-so-thin/#357c80753139

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er Norge i dette bildet?

Er vi egentlig interessert i arbeidsplasser på dette området?

Kanskje vi burde bruke litt av våre økonomiske muskler og samarbeide med Danmark, og lage et selskap som satser på flytende havvind.

Olje og gass har hatt sin tid, og mye tyder på at det er fornybar energi som skaffer mest nye arbeidsplasser frem mot 2050.

Statoil håper å halvere prisen på flytande havvind, dvs dei håper å kome ned på 1,25 kr/kwh. Norge kan bygge flytande havvind når dei kan levere straum til 40 øre/kwh(aldri) Det er viktig å utvikle ny teknologi men oss kan ikkje bygge ut ka som helst berre for lære/ bygge.

Lenke til kommentar

Blir vi lykkeligere av at alt skal bli større og "bedre" - at de store skal eie ressursene? Store enheter krever også et sinnrikt system for distribusjon og fordelings. Jeg tror mer på at smått er godt. Energi bør i størst mulig grad produseres der den skal brukes.

Om vi blir lykkeligere av store vindturbiner skal ikkje eg spekulere på, men dei er et svært viktig steg for å redusere CO2-utslepp i samfunnet. Store havturbiner lønner seg bedre enn små og gjer det økonomisk mulig å bygge ut mykje meir enn med små turbiner.

Litt enig med deg også, eg trur at vi vil sjå veldig mykje meir solceller på tak frammover, taket er tross alt ledig areal som heller bør produsere straum. Men distribusjonsnettet må oss uansett ha, å bygge desentralisert sesonglagring ville vore sinnsykt dyrt. Skal du off-grid må du enten ha andre energikilder som gass eller finne deg i å ha for lite straum i perioder om vinteren.

Lenke til kommentar

Hvor er Norge i dette bildet?

 

Stort sett fraværende med unntak av flotte festtaler.

 

>Er vi egentlig interessert i arbeidsplasser på dette området?

Det spørs på hvem du mener med "vi", selv opplever jeg at mange håper og venter på at oljealderen skal få en renessanse.

 

>Kanskje vi burde bruke litt av våre økonomiske muskler og samarbeide med Danmark, og lage et selskap som satser på flytende havvind.

Danmark er en industri- og handelsnasjon, Norge er i stor grad fortsatt en råvarenasjon. Vestas er et privat selskap, og jeg kan ikke se at de har noe å vinne på å samarbeide med Norge som nasjon. Det amerikanse energidepartementet har identifisert norskekysten som ett av verdens mest egnede for havvindmøller, mye og jevn vind, men norske myndigheter har ikke sett verdien av dette. Vestas vil nok være høflige, men de har neppe noe som helst å vinne på et samarbeid med Norge.

 

>Olje og gass har hatt sin tid, og mye tyder på at det er fornybar energi som skaffer mest nye arbeidsplasser frem mot 2050.

Håpet lever evig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...