Gå til innhold

Ny gaming PC - Trenger litt tips !


Anbefalte innlegg

Hei ! Skal bygge en ny pc som kommer mest til å brukt til gaming. Trenger et build som kan kjøre 1440p/144hz med relativt grei FPS.

Er det noe jeg ikke burde kjøpe / byttet ut ?

Så langt har jeg tenkt å kjøpe disse delene:

 

Skjermkort: MSI-GeForce-GTX-1070-GAMING-X-8G-Aktiv-PCIe-3-0-x16

 

CPU:Intel-Core-i5-8400-6x-2-80GHz-So-1151

 

RAM:16GB-Corsair-Vengeance-LP-DDR3-1600-DIMM-CL10-Dual

 

Hovedkort: Asus-ROG-STRIX-Z370-F-Gaming-Intel-Z370-So-1151-Dual-Channel-DDR4-ATX

 

PSU: 600-Watt-be-quiet--Pure-Power-10-CM-Modular-80--Silver

 

HDD:1000GB-WD-Blue-WD10EZEX-64MB-3-5Zoll--8-9cm--SATA-6Gb-s

 

SSD: Samsung-850-Evo-2-5Zoll--6-4cm--SATA-6Gb-s-TLC-Toggle--MZ-75E250B

 

CPU - Luftkjøling: be-quiet--Pure-Rock

 

Kabinett: Fractal-Design-Define-R6

 

Noen endringer: https://uk.pcpartpicker.com/list/frf4D2!

Endret av NiLKO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig pga cpu.

Det er cpu som dikterer hvilken ram type og buss som skal implementeres i et hovedkort/design.

Ddr3 forsvant med generasjon 6. Ddr4 brukes i generasjon 7 (kaby lake) forrige modell og generasjon 8 (coffe lake) som er dagens.

 

Takk for forklaringen !

Lenke til kommentar

Jeg ville heller tatt: https://www.komplett.no/product/892074/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1070-rog-strix-gaming?offerId=KOMPLETT-310-892074

 

Bla annet fordi høyere klokk fra fabrikk, og siden du har valgt Asus HK med tanke på styring av led på hk og gpu, da slipper du unna med ett program for dette.

ASUS gpu tweak II tar også mindre resurser enn EVGA Precision og MSI Afterburner, dog mangler det noen funksjoner kontra de andre nevnt.

Ei vel heller ikke en bakdel og ha HK og GPU fra samme produsent

Lenke til kommentar

 

Neste generasjon skjermkort er rett rundt hjørnet. Jeg ville ventet.

https://www.tek.no/artikler/rykte-neste-generasjon-nvidia-kort-kommer-i-april/431481

 

Ja, men ikke sikkert vi ser korta før i Mai da, og vi vet heller ikke hvor mange som vil være tilgjengelig. Man må isåfall følge godt med overalt.

 

 

Om man er tidlig ute og forhåndsbestiller med en gang de blir gjort tilgjengelige vil man nok få et kort ganske tidlig. Men om man er litt avventende når de blir lansert kan man kanskje risikere å måtte vente litt.

 

Det blir nok også bare 2080 GTX som blir lansert i første omgang. Erfaringsmessig så kan man anta at ett 2060 GTX vil bli lansert ett par måneder etter 2080 GTX. Mens 2070 GTX ett par uker etter 2080 GTX.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg ville heller tatt: https://www.komplett.no/product/892074/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1070-rog-strix-gaming?offerId=KOMPLETT-310-892074

 

Bla annet fordi høyere klokk fra fabrikk, og siden du har valgt Asus HK med tanke på styring av led på hk og gpu, da slipper du unna med ett program for dette.

ASUS gpu tweak II tar også mindre resurser enn EVGA Precision og MSI Afterburner, dog mangler det noen funksjoner kontra de andre nevnt.

Ei vel heller ikke en bakdel og ha HK og GPU fra samme produsent

 

Sant ! Dette virker mer fornuftig. Jeg har blitt litt usikker i det siste på om jeg burde vente på de nye skjermkortene fra Nvidia. Det e helt sykt hvor høyt priser har steget på noen skjermkort. Har du et estimat på hvor mye de neste kortene kommer til å koste ved release ?

Endret av NiLKO
Lenke til kommentar

 

 

Neste generasjon skjermkort er rett rundt hjørnet. Jeg ville ventet.

https://www.tek.no/artikler/rykte-neste-generasjon-nvidia-kort-kommer-i-april/431481

 

Ja, men ikke sikkert vi ser korta før i Mai da, og vi vet heller ikke hvor mange som vil være tilgjengelig. Man må isåfall følge godt med overalt.

 

 

Om man er tidlig ute og forhåndsbestiller med en gang de blir gjort tilgjengelige vil man nok få et kort ganske tidlig. Men om man er litt avventende når de blir lansert kan man kanskje risikere å måtte vente litt.

 

Det blir nok også bare 2080 GTX som blir lansert i første omgang. Erfaringsmessig så kan man anta at ett 2060 GTX vil bli lansert ett par måneder etter 2080 GTX. Mens 2070 GTX ett par uker etter 2080 GTX.

 

 

Det høres smart ut  :). Hvor mye tror du neste kortene kommer til å koste ?

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan ikke ha ddr3 :)

 

Ahhh må jeg ha ddr4 pga hovedkortet ? RAM priser er så høye for tiden  :hm:

 

 

Gå for disse : Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (husk sett XMP profile for RAM i BIOS)

 

Så vil jeg anbefale deg en litt bedre strømforsyning : Corsair RM650x 650W PSU

 

Takk for tipset ! Tror du at 500W er nok når det gjelder PSU ?

 

 

Ja, men antall watt er ikke alt som betyr noe. Det er forskjell på kvaliteten mellom de ulike PSU'ene. Ville ikke kjøpt den billigste du finner for å si det sånn. Corsair RM650x er helt grei til ditt oppsett :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan ikke ha ddr3 :)

 

Ahhh må jeg ha ddr4 pga hovedkortet ? RAM priser er så høye for tiden  :hm:

 

 

Gå for disse : Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (husk sett XMP profile for RAM i BIOS)

 

Så vil jeg anbefale deg en litt bedre strømforsyning : Corsair RM650x 650W PSU

 

Takk for tipset ! Tror du at 500W er nok når det gjelder PSU ?

 

 

Ja, men antall watt er ikke alt som betyr noe. Det er forskjell på kvaliteten mellom de ulike PSU'ene. Ville ikke kjøpt den billigste du finner for å si det sånn. Corsair RM650x er helt grei til ditt oppsett :)

 

 

Skjønner ! Takk så mye  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne psu'n koster det samme som RM650, i alle fall hos komplett, så hvorfor velge Corsair fremfor EVGA?

 

https://www.komplett.no/product/889958/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-gq-750w-hybrid-modular-80-psu?offerId=KOMPLETT-310-889958#

Det er flisespikkeri.

Corsair RmX650 vs Evga GQ

Men man kan jo gjøre oppmerksom på at den EVGA er et FSP oem design , hvorfor er det noe bedre?

EVGA GS er dermot et Seasonic OEM og EVGA G2 Superflower/Leadtech

Mange klager dog på bråk fra vifte på flere EVGA modeller .

 

Når det gjelder Strix grafikk kort må du ha masse plass (30cm)

Har man plass til det og det er billigere på tidspunktet ved kjøp så for all del. Men det med å ha samme produsent som hovedkort har ingen betydning på disse type deler.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Viktig at vi ikke blander inn RM her siden det er RMx det er snakk om.

Uansett, man kan lese litt på johnny guru. RMx scorer noe høyere. I tillegg er den fullmodulær i motsetning til Evga GQ. RMx har også en vesentlig bedre "no fan" mode IMO.

Blander ikke inn noe. Kun skrivefeil fra min side.

 

Edit:

Korrigert det nå.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...