Gå til innhold

Spillvold vs. lærdom i spill.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lært at for 4000 ås siden fantes det jedi riddere og at de vant krigen mot Sithene. Men desverre kom det en mann kalt Darth Vader og drepte Jediene i klone krigen. Nå er det ingen Jedier igjen, derfor er det mye ondskap i verden. :(

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Ironi, for de som ikke skjønte det)

Lenke til kommentar

Jeg for min del vet at uansett hvor mye Ganondorf vil herje med verden vil en eller annen rørlegger dukke opp og skambanke ham. Hitler fant opp minigunnen og sammen med sin bestevenn Yuri avlet de zombier og mutanter på hobbybasis. Kina og Usa er allierte i en krig mot terrorister og til dette har de både Master Chief og Pikachu til rådighet. Du kan stort sett bli skutt 4-5 ganger av hagle uten at det gjør noe, for du har overshield. Og viss du skulle bli skadet kan du alltid ete en sopp eller finne et medkit i skapet.

Lenke til kommentar

Jeg også tror at man kan lære en del av å spille dataspill. F.eks historie. Hvis dette er korrekt i spillet da. Det har vi jo ikke noe garanti for. BF 1942 er vel ikke så historisk korrekt tror jeg. Men jeg mener vi kan lære andre ting av nettopp det spillet. Samarbeid, lagspill er også viktig å lære (!) Når det f.eks gjelder bilspill, tror jeg ikke man blir noe særlig bedre sjåfør av det. Men det jeg er rimelig sikker på, er at man trener opp reaksjonsevnen. Kanskje man lærer hvor man skal bremse, hvor man ikke skal bremse osv.

Men mulig jeg snakker litt imot meg selv når jeg sier dette. Noen av de beste sjåførene på jobben (Ambulanse) er håpløse til å kjøre bilspill. Akkurat som om de ikke skjønner hvordan en bil oppfører seg... :scared: Men uansett er det et interessant tema.

Lenke til kommentar

Tropico er ganske morsomt hvis en allerede har lært litt om den kalde krigen, hehe - men det går jo andre veien, da.

 

Angående det med engelsken derimot, der er jeg HELT enig, har lært MASSE engelsk gjennom spill. (Den første engelskstilen min bare ganske heavy preg av mye Transport Tycoon-spilling, noe læreren min ikke forventa av en 8.-klassing, hehe)

Lenke til kommentar

Ikke for å være kjip, men historie på et litt høyere plan enn ungdomsskolen handler stort sett ikke om kriger. Selve krigsforløpet blir nesten beskrevet i bisetninger. Det er det som skjer forut og konsekvensene som er viktige. Jeg skal ikke si at jeg er fullstendig enig i dette, men jeg mener i alle fall at den historiekunnskapen man får gjennom å spille typiske krigsspill i beste fall er fragmentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...