Gå til innhold

Hva gjør jeg dersom jeg ikke kommer inn på NHH?


Danseren

Anbefalte innlegg

Jeg går nå sisteåret på videregående skole, og skal søke høyere utdanning til høsten. Det er økonomi som frister mest, og da ser jeg på NHH som det naturlige valget. Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg kommer inn. Dersom jeg ikke treffer på eksamener osv, vil jeg akkurat ikke klare det. Det jeg lurer på da er hva som bør være min plan b.  Jeg ser at dersom jeg studerer noe annet et år vil jeg få fire tilleggspoeng (to for alder, to for 60 studiepoeng). Dersom jeg i tillegg tar opp en eksamen eller to, burde jeg kunne komme inn etter et år. Har noen en anbefaling til studie i et år?  Jeg er bosatt i Bergen. Vil helst ha noe som vil være litt nyttig kombinert med en økonomiutdannelse. Ser blant annet at  UiB har et årsstudium i samfunnsøkonomi som virker ok, men tenker også at jeg ikke vil lære noe der som jeg ikke vil lære på NHH senere. Har også vurdert å prøve juss i et år for så å evt droppe ut dersom jeg ikke liker det. Synes juss virker bra, men er redd for at jeg ikke vil klare å satse helt på det dersom jeg har NHH i bakhodet. Hva bør jeg gjøre? Ville satt stor pris på hjelp her!

Endret av Danseren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør også vurdere BI.

 

Det har litt lavere status blant akademikere fordi man mener at man får lettere gode karakterer der. Men..etter å ha fullført en utdanning der, så får man et mye bredere nettverk enn andre steder. Faktisk er det slik at mange av barna til de rike går på BI, når de ikke går på universiteter i USA, Storbritannia eller Sveits.

 

Og arv er fortsatt den viktigste måten å bli millionær på.

Lenke til kommentar

Kult å høre fra en 1999 fra Bergen, er en selv, haha.
Jeg tenkte gå på det samme som deg i utgangspunktet faktisk, men det blir nokk matematik/informatikk eller forsvaret for meg (så tar jeg kankjse en bachelor i i økonomi på deltid).
 
Uansett angående spørsmålet ditt:
Hva med hvis du søker på Høyskolen på Vestlandet, de har bachelor i admin. og økon. og da kan du gå videre med master på NHH etterpå. Snittet for å komme inn var 46 eller 48 hvis jeg husker det riktig. Da slipper du i hvertfall å betale semesteravgiften på BI. Dessuten så ser det ut som folk flest ser ned på en bachelor fra BI (bare min observasjon fra samtalene her inne og når jeg snakker med folk om det, men det betyr ikke at arbeidsgiverne føler det samme da). En master fra BI-lokalet i Nydalen har jeg hørt mye positivt om derimot.
 
Ellers så synes jeg at din plan er god, hvis du tar fagene på UIB så kan du bare skrive dem av senere på NHH, så du taper ingenting på det. Lykke til med valget!
 
Hvilken skole går du på egentlige?

Endret av Yes yes
Lenke til kommentar

Du bør også vurdere BI.

 

Det har litt lavere status blant akademikere fordi man mener at man får lettere gode karakterer der. 

 

Litt off-topic fra meg, men myten om at BI er lettere enn NHH bør avlives. Faktisk er NHH den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon. Tro det eller ei, men gjennomsnittskarakteren på BI er langt lavere enn NHH. 

 

Forøvrig så vil jeg si at "de som har peiling" skiller ikke på NHH og BI. Siv.øk/Finans fra BI er like bra som siv.øk fra NHH. 

Lenke til kommentar

Kult å høre fra en 1999 fra Bergen, er en selv, haha.

Jeg tenkte gå på det samme som deg i utgangspunktet faktisk, men det blir nokk matematik/informatikk eller forsvaret for meg (så tar jeg kankjse en bachelor i i økonomi på deltid).

 

Uansett angående spørsmålet ditt:

Hva med hvis du søker på Høyskolen på Vestlandet, de har bachelor i admin. og økon. og da kan du gå videre med master på NHH etterpå. Snittet for å komme inn var 46 eller 48 hvis jeg husker det riktig. Da slipper du i hvertfall å betale semesteravgiften på BI. Dessuten så ser det ut som folk flest ser ned på en bachelor fra BI (bare min observasjon fra samtalene her inne og når jeg snakker med folk om det, men det betyr ikke at arbeidsgiverne føler det samme da). En master fra BI-lokalet i Nydalen har jeg hørt mye positivt om derimot.

 

Ellers så synes jeg at din plan er god, hvis du tar fagene på UIB så kan du bare skrive dem av senere på NHH, så du taper ingenting på det. Lykke til med valget!

 

Hilsninger fra elev på Bergen Katedral skole! Hvilken skole går du på egentlige?

 

Tror som du sier at en master fra BI Nydalen er ganske konkurransedyktig, mens en bachelor fra andre BI-campuser blir litt tynt. Er først og fremst studielånet som gjør at det er lite fristende for min del. Bachelor fra en annen høyskole før master på NHH er egentlig et veldig godt alternativ, men det sitter av en eller annen grunn langt inne for meg å begynne et annet sted enn NHH. Merker også at jeg kanskje ikke er helt klar for å begynne rett på et relativt tungt studie. Fagene fra årsstudiumet i samfunnsøkonomi får man jo innpass i graden for, men man sparer ikke inn et helt år. Ender med at man slipper ca halvparten av fagene førsteåret, og kanskje et fag i semester 5. Tror også disse fagene er blant de letteste. Det optimale for min del hadde vært å studere noe i et år eller to som er et greit supplement til graden i økonomi. Kanskje noe innen data eller Jus? Men finner ikke noen gode alternativer. Går forresten på Langhaugen

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt off-topic fra meg, men myten om at BI er lettere enn NHH bør avlives. Faktisk er NHH den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon. Tro det eller ei, men gjennomsnittskarakteren på BI er langt lavere enn NHH. 

 

 

 

Kanskje ikke så rart når snittet for å komme inn på BI ligger vel på 4-tallet, mens NHH er litt over 5? Karaktergrensene siler jo inn hva slags type folk som kommer gjennom (dog skal det jo ikke mye til/mange alderspoeng for å komme inn på NHH). Høyere snitt fra VGS = hardere arbeidsmoral = vil score høyere, kontra de med lavere snitt som vil bære dette videre inn på høyere utdanning og prestere likedan der? At det i hovedsak er personer med lavere snitt (og om en skal assosiere det med kapasiteten til massen) betyr det også at det er en grense på hvor høyt BI kan legge lista, for at flest mulig skal komme gjennom (noe de jo også ønsker i større grad enn de statlige institusjonene, siden de er en tjeneste som avhenger av forbrukere).

 Bare en mulig forklaring..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Litt off-topic fra meg, men myten om at BI er lettere enn NHH bør avlives. Faktisk er NHH den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon. Tro det eller ei, men gjennomsnittskarakteren på BI er langt lavere enn NHH. 

 

 

 

Kanskje ikke så rart når snittet for å komme inn på BI ligger vel på 4-tallet, mens NHH er litt over 5? Karaktergrensene siler jo inn hva slags type folk som kommer gjennom (dog skal det jo ikke mye til/mange alderspoeng for å komme inn på NHH). Høyere snitt fra VGS = hardere arbeidsmoral = vil score høyere, kontra de med lavere snitt som vil bære dette videre inn på høyere utdanning og prestere likedan der? At det i hovedsak er personer med lavere snitt (og om en skal assosiere det med kapasiteten til massen) betyr det også at det er en grense på hvor høyt BI kan legge lista, for at flest mulig skal komme gjennom (noe de jo også ønsker i større grad enn de statlige institusjonene, siden de er en tjeneste som avhenger av forbrukere).

 Bare en mulig forklaring..

 

 

Poenget mitt er at det er færre i toppen på BI enn på NHH, så man har i større grad en kvalitetssikring av BI-studentene enn NHH-studentene. Hvordan skal man skille mellom studentene på NHH når "alle" har B i snitt, kontra mindretallet på BI med B i snitt. 

Lenke til kommentar

 

Du bør også vurdere BI.

 

Det har litt lavere status blant akademikere fordi man mener at man får lettere gode karakterer der.

 

Litt off-topic fra meg, men myten om at BI er lettere enn NHH bør avlives. Faktisk er NHH den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon. Tro det eller ei, men gjennomsnittskarakteren på BI er langt lavere enn NHH. 

 

Forøvrig så vil jeg si at "de som har peiling" skiller ikke på NHH og BI. Siv.øk/Finans fra BI er like bra som siv.øk fra NHH.

 

Virkelig? Jeg visste at karakterene på NHH også har hatt en inflasjon i det siste, men ikke at det hadde kommet så langt. Likevel..NHH har rykte for å være det beste du kan studere innen bedriftsøkonomi og bare presisterte det i innlegget. Men er enig i at BI er ganske bra ja.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Litt off-topic fra meg, men myten om at BI er lettere enn NHH bør avlives. Faktisk er NHH den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon. Tro det eller ei, men gjennomsnittskarakteren på BI er langt lavere enn NHH.

 

 

 

Kanskje ikke så rart når snittet for å komme inn på BI ligger vel på 4-tallet, mens NHH er litt over 5? Karaktergrensene siler jo inn hva slags type folk som kommer gjennom (dog skal det jo ikke mye til/mange alderspoeng for å komme inn på NHH). Høyere snitt fra VGS = hardere arbeidsmoral = vil score høyere, kontra de med lavere snitt som vil bære dette videre inn på høyere utdanning og prestere likedan der? At det i hovedsak er personer med lavere snitt (og om en skal assosiere det med kapasiteten til massen) betyr det også at det er en grense på hvor høyt BI kan legge lista, for at flest mulig skal komme gjennom (noe de jo også ønsker i større grad enn de statlige institusjonene, siden de er en tjeneste som avhenger av forbrukere).

 Bare en mulig forklaring..

 

Rundt 2005 kom man inn på medisin med rundt 4.9-5 i snitt. Skikkelig karakterinflasjon virker det som.

Lenke til kommentar

Hvis du veldig gjerne vil gå på NHH så tar du bachelor et annet sted, og master der. Hvor du tar bacheloren er ikke så farlig. Vil du ut i de mest konkurransedyktige jobbene etterpå "må" masteren være fra nhh, bi eller ntnu. 

BI er rangert høyere enn NHH på så og si alle de viktigste internasjonale kåringene. Samtidig gir det deg noen tusen mer i studielån. 

Endret av oslant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du veldig gjerne vil gå på NHH så tar du bachelor et annet sted, og master der. Hvor du tar bacheloren er ikke så farlig. Vil du ut i de mest konkurransedyktige jobbene etterpå "må" masteren være fra nhh, bi eller ntnu. 

BI er rangert høyere enn NHH på så og si alle de viktigste internasjonale kåringene. Samtidig gir det deg noen hundretusen mer i studielån. 

 

En viktig rettelse!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BI er rangert høyere enn NHH på så og si alle de viktigste internasjonale kåringene.

 

Godt hjulpet av et høyt tilbud av ulike programmer (NHH spyr ikke ut mange programmer utelukkende for og tekkes FT sine kriterier), investering i en 3. akkreditering (Er det nødvendigvis riktig av NHH å bruke offentlige midler på å sikre seg en 3. akkreditering?) og verdifullt samarbeid med Fudan University. Gir dette nødvendigvis dyktigere siviløkonomer? Jeg tviler...

 

Disse rangeringene skal man ta med en god dose klype salt. Forøvrig scorer NHH best på siviløkonom-utdanningen hos FT, som er flaggskipet til NHH.

 

 

Faktisk er NHH den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon. Tro det eller ei, men gjennomsnittskarakteren på BI er langt lavere enn NHH.

 

Hvor i all verden har du dette fra?

Lenke til kommentar

 

 

Jo, det kan jeg fortelle deg du. Det har jeg rett i fra kilden, dvs karakterdatabasen. 

 

Tja, NHH er blant skolene som er strengest på karaktersettingen:

 

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/

 

 

Det kaller jeg sludder og vås. Det er mulig NHH er strengere enn høyskolene (som det er påpekt i rapporten), men jeg har ikke inntrykk av at det holdes veldig igjen på A og B-karakterene. Eksempelvis, hvordan kan det ha seg at NHH-studentene gjør det bedre i matematiske fag enn sivilingeniører, matematikere og andre realister? Det er så klart fordi nivået er satt for lavt. Eksamensoppgavene egner seg ikke for å skille på studentene. Da får man karakterinflasjon. 

 

Det samme ser man ikke på BI. Langt færre får A og B. Selv når man sammenlikner Siv.ØK BI og Siv.Øk NHH som ikke nødvendigvis har så forskjellig studentmasse. 

Lenke til kommentar

Jeg går nå sisteåret på videregående skole, og skal søke høyere utdanning til høsten. Det er økonomi som frister mest, og da ser jeg på NHH som det naturlige valget. Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg kommer inn. Dersom jeg ikke treffer på eksamener osv, vil jeg akkurat ikke klare det. Det jeg lurer på da er hva som bør være min plan b.  Jeg ser at dersom jeg studerer noe annet et år vil jeg få fire tilleggspoeng (to for alder, to for 60 studiepoeng). Dersom jeg i tillegg tar opp en eksamen eller to, burde jeg kunne komme inn etter et år. Har noen en anbefaling til studie i et år?  Jeg er bosatt i Bergen. Vil helst ha noe som vil være litt nyttig kombinert med en økonomiutdannelse. Ser blant annet at  UiB har et årsstudium i samfunnsøkonomi som virker ok, men tenker også at jeg ikke vil lære noe der som jeg ikke vil lære på NHH senere. Har også vurdert å prøve juss i et år for så å evt droppe ut dersom jeg ikke liker det. Synes juss virker bra, men er redd for at jeg ikke vil klare å satse helt på det dersom jeg har NHH i bakhodet. Hva bør jeg gjøre? Ville satt stor pris på hjelp her!

Dersom du ikke kommer inn på NHH ville jeg seriøst vurdert andre offentlige høyskoler, f.eks. HVL som ligger i Bergen. Vær oppmerksom på at du må ha et veldig høyt karaktersnitt fra bachelor for å komme inn på master på NHH. Begynner du direkte på bachelor på NHH vil du derimot ha rett til overgang på master (integrert master) så sant du består bachelor.

 

Hvis du virkelig ønsker å gå på NHH og er usikker på om du vil klare å oppnå gode nok karakterer på bachelor, vil jeg anbefale deg å begynne direkte på integrert master på NHH.

 

Et årsstudium i samfunnsøkonomi på UiB er så absolutt ett godt alternativ for å samle opp flere poeng. Alle fagene her er høyst relevante og du vil kunne få en smakebit på om økonomifaget er noe for deg. 

 

Vær kritisk til alle som anbefaler BI. Du får en minst like god utdannelse andre steder - helt gratis! 

 

 

 

 

Jo, det kan jeg fortelle deg du. Det har jeg rett i fra kilden, dvs karakterdatabasen. 

 

Tja, NHH er blant skolene som er strengest på karaktersettingen:

 

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/

 

 

Det kaller jeg sludder og vås. Det er mulig NHH er strengere enn høyskolene (som det er påpekt i rapporten), men jeg har ikke inntrykk av at det holdes veldig igjen på A og B-karakterene. Eksempelvis, hvordan kan det ha seg at NHH-studentene gjør det bedre i matematiske fag enn sivilingeniører, matematikere og andre realister? Det er så klart fordi nivået er satt for lavt. Eksamensoppgavene egner seg ikke for å skille på studentene. Da får man karakterinflasjon. 

 

Det samme ser man ikke på BI. Langt færre får A og B. Selv når man sammenlikner Siv.ØK BI og Siv.Øk NHH som ikke nødvendigvis har så forskjellig studentmasse. 

 

Din påstand er at NHH er "den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon". Hva baserer du dette på? Å kikke i karakterdatabasen og trekke konklusjoner på bakgrunn av det kan ikke sies å være tilstrekkelig dokumentasjon.

Endret av Kaffekanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jo, det kan jeg fortelle deg du. Det har jeg rett i fra kilden, dvs karakterdatabasen. 

 

Tja, NHH er blant skolene som er strengest på karaktersettingen:

 

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/

 

 

Det kaller jeg sludder og vås. Det er mulig NHH er strengere enn høyskolene (som det er påpekt i rapporten), men jeg har ikke inntrykk av at det holdes veldig igjen på A og B-karakterene. Eksempelvis, hvordan kan det ha seg at NHH-studentene gjør det bedre i matematiske fag enn sivilingeniører, matematikere og andre realister? Det er så klart fordi nivået er satt for lavt. Eksamensoppgavene egner seg ikke for å skille på studentene. Da får man karakterinflasjon. 

 

Det samme ser man ikke på BI. Langt færre får A og B. Selv når man sammenlikner Siv.ØK BI og Siv.Øk NHH som ikke nødvendigvis har så forskjellig studentmasse. 

 

Din påstand er at NHH er "den institusjonen i Norge med høyest grad av karakterinflasjon". Hva baserer du dette på? Å kikke i karakterdatabasen og trekke konklusjoner på bakgrunn av det kan ikke sies å være tilstrekkelig dokumentasjon.

 

 

Det nasjonale målet er at karakterfordelingen skal være omtrent slik:  10% A og E, 25% B og D og de resterende 30% skal være C. Når karakterfordelingen på NHH er omtrent slik: 18% A, 37% B og 29% C, kaller man det for karakterinflasjon. De fleste andre universiteter og høyskoler har en karakterfordeling som ikke avviker voldsomt fra den "ideelle", deriblant BI. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...