Gå til innhold

ANNONSE: 6 av 10 lader elbilen sin feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Punkt 1 i annonsen: Om det går hurtigere eller ikke kommer ikke an på ladeboksen, det kommer an på kapasiteten på ladekursen. Det er ingen forskjell om man benytter 10A på stikk eller 10A på ladeboks. Men ved høyere kapasitet er det riktig.

 

Punkt 3: det blir ikke færre ladekabler av å ha ladeboks. Det er fortsatt kun 1 kabel som skal til. Har selv fast kabel på ladeboksen min, så slipper jeg å ta ut og inn ladekabelen hjemme. Men det er fortsatt 1 kabel som må kobles til og fra.

 

Og det å anbefale en Renault Zoë er noe av det dummeste og mest uansvarlige man kan gjøre. Man kjøper ikke en elbil som ikke kan hurtiglades. Man trenger som oftest ikke å hurtiglade, men den ene gangen i halvåret man må, så er den funksjonen ufravikelig. Zoë kan heller ikke benyttes uten en større ladeklump. Den er heldigvis blitt mindre i det siste, enn den 32kilo boksen som var i starten. At bilen samtidig er billig plastik hjelper ikke, selv om bilen er billig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre du har lagt opp kursen selv og vet at det går ubrutt kabel fra sikringsskap til stikk, stikket er av god kvalitet og alt er skikkelig skrudd til, så tar du en sjanse når du lader fra vanlig stikkontakt. Til og med på 10A. Det blir litt som å sammenlikne hastigheten til en bil kontra ulovlig trimmet moded. Begge kan holde fartsgrensen i 80-sonen..

 

 

For meg personelig er ikke forskjellen mellom 50 og 22kW noe å hisse seg opp over. Begge deler er uansett for tregt. ;)

 

For øvrig ryktes det at en oppgradert zoe er på vei til neste år(?) med 80kW CCS lading og da begynner det å likne noe. :)

Lenke til kommentar

Fint at man kan kommentere på annonsene! Bra initiativ, TU!

 

Det er en grunn til at Zoë må leveres med fri ladeboks og installasjon. Den er jo den eneste elbilen som ikke er kompatibel med IT-nett, som er ganske vanlig i Norge. Har du IT eller TN-nett? De fleste vet ikke, og det er ikke rart i det hele tatt, siden denne problemstillingen ikke er noe man trenger å tenke på til hverdags (både brødristeren og datamaskinen er kompatibel med både IT- og TN-nett). Derfor er det litt synd at Renault ikke fått det til på denne, og gjør det vanskelig hvis man skal på langtur og gjerne vil lade ved destinasjonen.

Ellers mener jeg Zoë det er en helt grei småbil som faktisk har litt mer plass på innsiden enn den ser ut, men for meg er det i hovedsak mangel på hurtiglading som gjør at jeg ikke ville anbefale den, med mindre du vet helt sikkert at du er innenfor rekkevidden hver tur.

(Jeg kjører Hyundai Ioniq og har ikke sterke følelser hverken for eller mot Renault Zoë.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...