Gå til innhold

glemt å betale semesteravgift- Finnes det en løsning?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har glemt å betale smesteravgift. Finnes det en løsning hvor jeg kan fortsette å studere?

 

Jeg ha søkt om  dispensasjon fra fristen men fikk avslag for di jeg skrev at jeg  var gjennom en tøff periode men jeg hadde ikke legeerklæring/dokumentasjon som bekrefter dette, dermed kunne ikke fakultet innvilge søknaden...

Jeg kan klage

Jeg bør i hvertfall ha legeerklæring men det er jo vel ingen garanti?

 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis høgskolen/universitetet ikke innvilget søknad og de sa det var pga mangel på bevis (legeerklæring). Så vil mest sannsynlig en klage vedlagt legeerklæring være nok.

Men kommer an på skolen og hvor vanskelig de vil være. Noe skoler er veldig snille og hjelpsomme, mens andre er strenge og står på sitt. Du må nesten bare prøve.

Lenke til kommentar

Det kjem litt ann på kor populært studie det er snakk om. Men generelt sett så kjem ikkje skulen til å kaste deg ut så lenge du lovar å betale. Studieplassen får tross alt betalt per uteksaminert student, så dei ønsker at flest mulig fullfører studiane.

 

Det som derimot kan være eit problem er at manglande betaling ofte er eit teikn på at studenten har droppa ut av studiane, og i staden for å seie ifrå på ein ordentlig måte så berre droppar dei å betale semesteravgifta.

I slike tilfeller kan du risikere at studieplassen stryk studieplassen din til fordel for ein student som står på venteliste.

Så på svært populære studiar med lange ventelister så vil nok terskelen for å gi studieretten til ein meir motivert student være lavare enn på mindre populære studiar.

 

Ein fordel for trådstarter akkurat no er at det er ikkje så vanlig at det fortsatt står studentar i kø langt ut på vårsemesteret.

Men det er klart at om studenten ikkje yter sin del ved å betale semesteravgift, så vil studieplassen heller ikkje gjere arbeidet med å vurdere eksamensbesvarelsen.

Lenke til kommentar

Tallene er tatt ut fra hukommelsen, men likevel:

 

Utbetalt lån og stipend (som bl.a. er ment til å dekke dette) er vel på rundt 7000 i måneden. Og ofte en ekstrautbetaling ved oppstart av semesteret på rundt 13000 kr for innkjøp av studiemateriell.

Semesteravgift er vel på rundt 600kr ved vanlige høyskoler/universitet.

 

Jeg tror derfor du skal argumentere ganske bra og ha utgifter godt dokumentert for å kunne kreve dispensasjon fra dette.

Men det er vel bare å betale så fort som mulig. Bedre sent enn aldri!

Lenke til kommentar

Tallene er tatt ut fra hukommelsen, men likevel:

 

Utbetalt lån og stipend (som bl.a. er ment til å dekke dette) er vel på rundt 7000 i måneden. Og ofte en ekstrautbetaling ved oppstart av semesteret på rundt 13000 kr for innkjøp av studiemateriell.

Semesteravgift er vel på rundt 600kr ved vanlige høyskoler/universitet.

 

Jeg tror derfor du skal argumentere ganske bra og ha utgifter godt dokumentert for å kunne kreve dispensasjon fra dette.

Men det er vel bare å betale så fort som mulig. Bedre sent enn aldri!

 

Nå er det vell slik at lån blir utbetalt etter at avgift er betalt, om jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...