Gå til innhold

LG vs Sony tv?


Anbefalte innlegg

 

Har lyst på ny tv og valget står mellom disse 2 modellene:

 

LG B7 og Sony XE9005 

 

Begge har +/- der Oled ikke har så bra bevegelse i bilde ved feks panoreringer + fare for innbrenning.

Sony er dårligere på input lag og ikke så bra bilde som Oled.

Begge ligger på ca 20k i 65` størrelse

Tv skal brukes til vanlig tv,film og litt spill.

Har vurdert å vente på 2018 modeller men da snakker vi sannsynligvis dobbelpris ved lansering og det er uaktuelt å vente til høsten på større prisfall.

Har veldig lyst på B7 eller C7 men all kritikken på bilde bevegelser holder meg igjen.

Har faktisk ikke så mye imot såpeeffekt bilde så lenge bevegelsene er ok men vet ikke hvor effektiv "True motion" option er på LG modellene?

Noen her som har nevnte modeller eller Oled fra LG....helst 2017 modellene? (B7/C7/E7)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bra en tv er på motion avhenger stort av bildeprosessoren som sitter inni tven. Lg sin bildeprosessor er ikke spesielt god på å takle bevegelse, noe som gjorde at jeg ikke valgte lg på nytt(hadde lg b6v, som er så å si lik b7).

Når det kommer til bevegelse er det sony og philips som er i toppsjiktet i markedet nå(philips med sin p5 prosessor og sony med sin x1 extreme) på oled fronten.

 

Personlig ville jeg ikke valgt lcd idag, siden oled prisene er blitt ganske vennlige. Oled har perfekt svart, og tilnærmet perfekt innsynsvinkel(fargene endrer seg nesten ikke uansett hvor du sitter i forhold til skjermen), samt en enorm bildekvalitetsforskjell i form av kontrast i forhold til lcd.

Sony xe9005 har også VA panel, som med sin dårlige innsynsvinkel vil gi deg gråskjær i bildet om du ikke sitter midt på skjermen.

 

Jeg har hatt to oled tver(philips pos9002 og lg b6v) og har aldri hatt noe screenburn på de, så jeg tror denne innbrenningsproblematikken er et noe oppblåst tema.

 

I din situasjon hadde jeg ikke valgt noen av de du ser på. Jeg hadde valgt philips pos9002 eller ventet til philips eller sony sine 65oled blir priset mer vennlig.

Å velge mellom smålagg i bildet her og der(LG) eller dårligere bildekvalitet(Xe9005) pluss ræva innsynsvinkel er et litt kjipt valg å ta.

 

Dersom du derimot MÅ ha 65»oled idag og ikke har råd til sony eller philips, så er nok LG eneste alternativ på 65» fronten.

Dersom du klarer deg med 55», så er philips pos9002 å finne på netonnet til 14K, noe som gjør den til det beste 55» tv kjøpet etter min mening.

 

Du må nok bare velge :)

Lenke til kommentar

Takk for langt og godt svar :)

Var innom elkjøp/power i dag og fikk 2 forskjellige svar på innbrenning.
Selger hos Power mente det var et stort problem og ville ikke kjøpt Oled selv men anbefalte heller en 
LG LED tv som jeg tror han mente var veldig bra pga kun ca 15ms i input lag og at tvn var i 200hz (han hadde denne selv)

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/lg-65-4k-uhd-led-tv-65sj850vaen/p-518402/

Elkjøp selger mente som deg at innbrenning problemet var sterkt overdrevet.
Men han anbefalte en Philips Oled over LG.....men dessverre så finnes den ikke i 65` som jeg kan se.
Noe du også nevner.
Er 55` jeg har i dag så kjøp av samme størrelse er uaktuelt :/

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55POS9002/philips-55-oled-4k-uhd-smart-tv-55pos9002

Skal ikke være lett å kjøpe ny tv.............

Endret av Potetflak er godt.
Lenke til kommentar

Skal ikke være lett å kjøpe ny tv.............

Det hjelper dessverre ikke å spørre selgere på Power/Elkjøp, de vil anbefale deg en TV ut fra følgende kriterier:

  1. Butikken/selgeren tjene penger på å selge TV-en.
  2. TV-en burde passe ditt behov.

Hvis de ikke har en TV på "lista" som passer ditt behov, vil de anbefale den nærmeste TV-en som passer ut fra "lista", dette skjedde på Power.

 

Den samme prosedyren gjelder også for hvitevarer og PC-er...

Lenke til kommentar

 

Skal ikke være lett å kjøpe ny tv.............

Det hjelper dessverre ikke å spørre selgere på Power/Elkjøp, de vil anbefale deg en TV ut fra følgende kriterier:

  1. Butikken/selgeren tjene penger på å selge TV-en.
  2. TV-en burde passe ditt behov.

Hvis de ikke har en TV på "lista" som passer ditt behov, vil de anbefale den nærmeste TV-en som passer ut fra "lista", dette skjedde på Power.

 

Den samme prosedyren gjelder også for hvitevarer og PC-er...

 

Ja tar det selgere sier med en klype salt.

Skjønner at de annbefaler tver etter inntjening og lager beholdning men blir håpløst når selgere sier 2 helt forskjellige ting på teknisk info osv

Lenke til kommentar

 

Phillipsen kommer som 65" Oled snart.

 

 

ok,titta på review av 55 modellen og så at input lag var 38ms i game mode.

Er ca det jeg har på min gamle tv nå og det er for høyt....merker det i online skytespill :(

Er for høyt det .Lg sine 2017 oleds har lav inputlag men som sagt litt motion stutter som nevnt i posten før.

Bra bang pr buck Oled tvr uansett B7 og C7

Lenke til kommentar

 

 

Phillipsen kommer som 65" Oled snart.

 

ok,titta på review av 55 modellen og så at input lag var 38ms i game mode.

Er ca det jeg har på min gamle tv nå og det er for høyt....merker det i online skytespill :(

Er for høyt det .Lg sine 2017 oleds har lav inputlag men som sagt litt motion stutter som nevnt i posten før.

Bra bang pr buck Oled tvr uansett B7 og C7

 

Ja må veie for/mot....prioritere det som er viktigst.

Hvis man betaler med DNB Mastercard  hos Power senere i uka så får man 20% på på tver  så da blir det enda mere gunstig.

Lenke til kommentar

Sony A1 er den beste all round tvn med prosessering og motion i mine øyne.Litt på kanten med inputlag men selv spiller jeg varierte sjangere på spill med null problem. Null farve Banding mot Lg og phillips er et stort pluss.....

Ja den tvn ser rå ut....men pga høy input lag (40ms +) som er høyere en på min nåværende tv så er den uaktuel for min del.

Lenke til kommentar

Ja tar det selgere sier med en klype salt.

Skjønner at de annbefaler tver etter inntjening og lager beholdning men blir håpløst når selgere sier 2 helt forskjellige ting på teknisk info osv

 

Akkurat det har ingenting med penger eller salg å gjøre. Grunnen er rimelig enkel, folk som jobber der har 0 krav til å vite noe av dette, og de fleste vet heller ikke egentlig helt hva de snakker om. Om du vet noe selv blir det veldig lett å finne ut om selger vet hva han snakker om eller ikke, og det finnes også folk som har kunnskap og kan hjelpe.

 

Dessverre er det slik at mennesker istedenfor å innrømme at de er usikre heller å velge å tro det er sånn eller sånn, uten at de helt vet, og presenterer det til kunden som om det er fakta. 

 

Etter det jeg kjenner til finnes det ingen offentlig data på innbrenning. Så det folk sier er ofte basert på egen/andres erfaring. Om den ene fyren f.eks hatt en TV i butikk som viste samme bilde i en måned og fikk innbrenning og dermed mener du bør styre unna, betyr det ikke at du får innbrenning med vanlig bruk av TVen.

Lenke til kommentar

 

Sony A1 er den beste all round tvn med prosessering og motion i mine øyne.Litt på kanten med inputlag men selv spiller jeg varierte sjangere på spill med null problem. Null farve Banding mot Lg og phillips er et stort pluss.....

 

Ja den tvn ser rå ut....men pga høy input lag (40ms +) som er høyere en på min nåværende tv så er den uaktuel for min del.

1080p lag er høyt men min input er 4k som er vesentlig lavere på A1

Lenke til kommentar

 

 

Sony A1 er den beste all round tvn med prosessering og motion i mine øyne.Litt på kanten med inputlag men selv spiller jeg varierte sjangere på spill med null problem. Null farve Banding mot Lg og phillips er et stort pluss.....

Ja den tvn ser rå ut....men pga høy input lag (40ms +) som er høyere en på min nåværende tv så er den uaktuel for min del.

1080p lag er høyt men min input er 4k som er vesentlig lavere på A1

 

Ja fant reviews som målte input lag til 47ms i 1080p....mens 4K ble målt til 30ms

Kunne kanskje levd med det ettersom jeg har xbox x men dessverre kun vanlig ps4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...