Gå til innhold

Vannskade og forsikrings problem


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei godtfolk.

 

Jeg har klart å rote meg inn i en vanskelig situasjon.

 

Uten å gå for dypt i detaljer har jeg forårsaket vannskade i et gulv som har rent ned og gitt leiligheten under en uønsket liten dusj. Det er ingen tvil om at dette er min feil og alle jeg har tilstått skyld til alle partert involvert.

 

Eieren av huset, la oss kalle ham Jon, har snakket med forsikringselskapet sitt og de har spurt om jeg hadde innboforsikring (som jeg ikke har). Jeg fortalte dem at det hadde jeg ikke, og Jon sa så at han vurderte å droppe forsikringsselskapet ettersom det kostet 50 000 kr å reparere skaden mente de. Jon sendte meg melding og sa at det kom til å bli billigere om vi ordnet opp to oss imellom.

 

Siden jeg ikke vet noenting om forsikring eller hva jeg bør gjøre i denne situasjonen, har jeg et par spørsmål:

  1. Hva er det som kommer til å gjøre denne situasjonen billigst mulig for meg?
  2. Vis Jon bruker forsikring, betaler jeg da ingenting? Er det egenandel han forventer at jeg skal dekke? Eller dekker jeg hele 50 000 kr beløpet da?
  3. Vis Jon ikke bruker forsikring, skal jeg bare ta det på hans ord at det da blir billigere?
  4. La oss si at Jon påstår at det koster 25 000+++ å gjøre det på egen hånd, da er vell ikke jeg sikret på at det ikke kommer en "overaskeleses" 40 000 kr extra regning?
  5. Hvilket av disse to alternativene bør jeg "oppfordre" Jon til?

Hva anbefaler dere i denne situasjonen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JWlLR8

Sjekk med din innboforsikring, antagelig denne dekker det. Da slipper du jo unna med egenandel til sikkert noen tusen.

 

Ellers virker det veldig merkelig at det skal være billigere å ordne opp dere imellom enn det er å ta det på forsikring..

 

Som sagt så har jeg ikke innboforsikring.

 

Det virker nå som om Jon er relativt klar til å ordne det mellom oss. Har jeg noe jeg skulle sagt i dette?

 

Kan jeg kreve at han bruker forsikringen sin på boligen, eller må jeg egentlig bare spille det slik han vil?

Lenke til kommentar

Sjekk med din innboforsikring, antagelig denne dekker det. Da slipper du jo unna med egenandel til sikkert noen tusen.

 

Ellers virker det veldig merkelig at det skal være billigere å ordne opp dere imellom enn det er å ta det på forsikring..

What? Vannskade går ikke på innboforsikring da det ikke er en del av boet (gulv m.mer).

Videre forstår jeg det som at Jon er utleier(?). Utleier plikter å ha egen husforsikring (vannskader, brann, o.l) som skal dekke slike skader. Derfor bør Jon ta kontakt med sitt forsikringsselskap asap, for å få hindret videre skader. Om jeg hadde vært leietaker hadde jeg betalt egenandelen på denne forsikringen (rundt 5-10 000,- ett sted mener jeg), og ikke godtatt noe annet.

Endret av Swaggsta
Lenke til kommentar

Ikke alltid forsikringsselskap dekker skader som er påført med viten og vilje, eller som resultat av neglisjering. 

Ingen andre som er skikkelig nysgjerrig på hvordan man klarte å gjøre ting såpass vått at leilighet i underliggende etasje ble våt? 

 

Syns 50k i skader hørtes ganske rimelig ut egentlig. Og til fremtiden: Du bør ha forsikring

Lenke til kommentar

Ser jeg tok litt feil ja. Jeg sjekket faktisk ut det før jeg skrev, at innbo dekker vannskader og tenkte jo at dette er jo en vannskade. Noe som jo ikke er feil, men dette er jo ikke innbo..

 

Ellers kan jeg virkelig ikke se for meg at det er billigere å ta betale skadene selv enn å ta det på forsikring. Jeg ville nektet å gjøre opp direkte med han, men tatt egenandelen på forsikringen. Det er tross alt slikt forsikringen er til..

Lenke til kommentar

Ser jeg tok litt feil ja. Jeg sjekket faktisk ut det før jeg skrev, at innbo dekker vannskader og tenkte jo at dette er jo en vannskade. Noe som jo ikke er feil, men dette er jo ikke innbo..

Innboforsikring har normalt en ansvarsdekning som vil dekke skader på leid bolig som din bruk av den har forårsaket. På samme måte som ansvarsdekningen i bilforsikringen dekker skade på motpartens bil og annen eiendom, mens kaskodekningen dekker din egen. Innboforsikring dekker f.eks. skade du påfører annens eiendom om du er ute og krasjlander modellfly i naboens bil...

 

Forøvrig, så tviler jeg på at finnes noe krav om at "Utleier plikter å ha egen husforsikring (vannskader, brann, o.l) som skal dekke slike skader.". Utleiers långiver krever vanligvis det, for å sikre seg mot at panteobjektet forsvinner, men det er ikke for å beskytte leietaker mot å erstatte skader han er ansvarlig for, og om huseier ikke har lån, så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...