Gå til innhold

Kan vindparker være vakre?


Anbefalte innlegg

Jeg synes generelt sett vindmøller er pent, men savner adkomst opp i tårnet. Lag en liten utsiktsplattform, og det vil bli en fin turistattraksjon å komme opp dit. Er også litt uenig i de som sier at vindmøller går på bekostning av friluftslivmuligheter. Tilkomstveiene gjør området mer tilgjengelig for massene. Etter at det ble bygget vindmøllepark på Høgjæren, er det mye mer folk på tur i området.

 

HøgJæren har gått fra vakkert naturlandskap til forsøplet og støyfult industriområde. Det var ikke mange som kunne gå i området før, fordi det gikk mye kyr, stuter på dette myrområdet. Før var det ikke tilretttelagt for tur kort og godt. Det at vinbransjen forherliger økt aktivitet som følge av vind er ren propaganda. Gamle folk med dårlig hørsel kan gå slike steder, de hører ikke støyen, og handikappede, sykkelister kan bedre bevege seg i vindparker. Men ingen «normale» mennesker vil finne på å gå en søndagstur på Jæren for å i etterkant sitte med øresus resten av dagen?

 

Et spørsmål, lurer på hvor mye energitap det er for å frakte, vekselrette, strøm fra Norge til Danmark UK osv. Hadde vært mye bedre å sett vindmøller nærme bruker? Ja, jeg vet det kan blåse i Norge og vindstille i Danmark osv.

 

Noen som har peiling på energitap, tro tap er betydelig kontra produksjon. Tap fra en likeretter i Norge utgjør kr.7 500 000 pr.år ved en sertifikatpris på 15 øre. Utrolig. Eller 112 millioner over 15 år. Dette kan en gange med to, en likeretter i hver ende + 3-5 prosent tap i kabel?

 

Litt av en støtte en får for å drive miljøkriminalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå må det snart bli slutt på forherligelsen av den destruktive og inneffektive landbaserte vindkraft. Det at vindturbinene synes er et mindre problem i forhold til alle naturinngrepene, støyen, fortrengningen av mennesker og dyr, tap av tilhørighet, ødelagte friluftslivmuligheter, drepte fugler, vinterbrøyta veger midt i skiløypa og advarsler mot å gå på ski om vinteren.

Akkurat det same er tilfelle med vasskraft, om du byter ut fuglar med fisk. Det er ikkje spesielt lurt å gå på ski over eit islagt vassmagasin heller. Samane var ikkje spesielt glade for Alta kraftverk, fordi det påverka reinbeite og reintrekk. Reinen trivst derimot godt rundt vindturbinar. Du kan prøve å klare deg utan straum.

Hovedproblemet er at vi istedet for å bli bevisste eget strømforbruk velger å ødelegge våre umistelige natur- og friluftsområder. Vi har sol, havvind og effektivisering som med enkle grep kunne ha doblet vår strømproduksjon om vi skulle trenge det. En ekstra strømavgift på 50 øre per Kwh ville gitt 65mrd per år til utbygging av havvind, sol og energieffektivisering. I tillegg hadde forbruket gått ned og strømprisene falt så de reelle utgiftene for vanlige folk hadde ikke blitt store. I stedet for å skape verdier subsidieres nå pga. klimafeberen ødeleggelse av de verdiene vi skal leve av i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå må det snart bli slutt på forherligelsen av den destruktive og inneffektive landbaserte vindkraft. Det at vindturbinene synes er et mindre problem i forhold til alle naturinngrepene, støyen, fortrengningen av mennesker og dyr, tap av tilhørighet, ødelagte friluftslivmuligheter, drepte fugler, vinterbrøyta veger midt i skiløypa og advarsler mot å gå på ski om vinteren.

Akkurat det same er tilfelle med vasskraft, om du byter ut fuglar med fisk. Det er ikkje spesielt lurt å gå på ski over eit islagt vassmagasin heller. Samane var ikkje spesielt glade for Alta kraftverk, fordi det påverka reinbeite og reintrekk. Reinen trivst derimot godt rundt vindturbinar. Du kan prøve å klare deg utan straum.

Ikke sant. Siden vannkraft har nokre miljøfiendtlige egenskaper så er det helt greit at vi fortsetter i samme tralten. Ødelegger det vi kan av natur.

 

Ang. Reindrift så er ikke Finmarkingene enige og heller ikke naturvernforbundet.

https://www.ifinnmark.no/debatt/vindkraft/fornybar-energi/stopp-vindkraftplanene-i-finnmark/o/5-81-498780#am-commentArea

 

Jepp. Vi vil ha miljøvennlig kraft men da må vi også ha baller nok til å stå imot vindkraft som repr. det stikk motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelforfatter må bestemme seg med hensyn på skrivemåte for tera (T)! "I løpet av 2017 ble det satt i drift litt over en terawatt vindkraftproduksjon. Men ved utgangen av 2017 var det hele 5,5 terrawattimer vindkraft under bygging". I første setning skal det nok være en terawattime (1 TWh). En effekt på en terawatt over et år vil tilsvarer 65 ganger Norges årsproduksjon av strøm (ca 134 TWh).

 

Ellers er 5,5 TWh vindkraft under bygging i Norge ganske imponerende og veldig bra. Men nå bør vi satse på å utvikle flytende vindturbiner, et område der Statoil er lang fremme med sin vindpark utenfor Skottland.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en informativ artikkel som gir god oversikt over vindfeltet både nasjonalt og internasjonalt. Mange fine bilder og artikkelen tar opp en viktig problemstilling (vindturbiner i forhold til miljø).

 

Jeg tenker at en gjerne kan ha vindturbiner der naturen allerede er kultivert som Jæren, i Danmark etc. I naturområder er jeg mer usikker. Vil gjerne høre meningene til de som bor i slike områder. En interessant observasjon er jo at en har eksempler på at naturområder er mye mer brukt der det er bygd vindturbiner!

 

Ellers mener jeg at (gjerne flytende) vindturbiner langt fra land står frem som den beste løsningen, så fremt prisen kommer ned på et akseptabelt nivå (noe jeg tror den vil innen fem til ti år).

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en informativ artikkel som gir god oversikt over vindfeltet både nasjonalt og internasjonalt. Mange fine bilder og artikkelen tar opp en viktig problemstilling (vindturbiner i forhold til miljø).

 

Jeg tenker at en gjerne kan ha vindturbiner der naturen allerede er kultivert som Jæren, i Danmark etc. I naturområder er jeg mer usikker. Vil gjerne høre meningene til de som bor i slike områder. En interessant observasjon er jo at en har eksempler på at naturområder er mye mer brukt der det er bygd vindturbiner!

 

Ellers mener jeg at (gjerne flytende) vindturbiner langt fra land står frem som den beste løsningen, så fremt prisen kommer ned på et akseptabelt nivå (noe jeg tror den vil innen fem til ti år).

"Ellers mener jeg at (gjerne flytende) vindturbiner langt fra land står frem som den beste løsningen, så fremt prisen kommer ned på et akseptabelt nivå (noe jeg tror den vil innen fem til ti år)."

 

Men hvem skal gå først for å få teknologiutvikling på dette området?

EU satser mye penger innen forskning for å få til noe de kaller "Multi-use of the ocean", men EU er samtidig et enormt byråkrati.

Vi klager over byråkratiet i Norge, men til flere folk og land som ser at her er det penger å hente i utredninger og møtevirksomhet, til saktere går det.

Det virker som EU mener tidevannsenergi og bølgeenergi er to sider av samme sak, og for tiden ser det ut til at tidevann reiser med det meste av pengene.

EU vil nok etter hvert komme frem til noe som kan bli industri, og 10 år er kanskje OK tippet.

Her hjemme skjer det så godt som ingen ting på dette området, selv om vi har de aller beste forutsetningene.

Er mye mer imponert over danskene, som trolig hadde lykkes med bølgeenergi på samme måte som med vindkraft, dersom bølgekraftressursene var slik som i Norge.

Havrommet er en fantastisk mulighet for å skape industri, men å tro at skattelette er det som skal til for å få kapitalen bort fra eiendom til mer usikre industriarbeidsplasser, er naivt etter min mening.  

Lenke til kommentar

 

Vindmøller i Norge er ren idioti. Vi har vannkraft så det holder. Så hva skal vi med naturødeleggende vindmøller som produserer latterlig dyr strøm?

Vindkraft er perfekt saman med vasskraft, spesielt i Noreg. Vindturbinane produserer mest om vinteren når forbruket er høgast og tilsiget i magasina er minst. Dermed unngår vi dei naturøydeleggjande tomme vassmagasina om våren. Ikkje er det dyrt heller. Straumforbruket aukar stadig, og det er billigare å byggje ut ny vindkraft enn ny vasskraft. "Vannkraft så det holder" stemmer i våte år, men i 8 av åra sidan 2000 har Noreg hatt underskot av kraft.

 

Jeg er igrunn enig med deg. Det har vært en del tilfeller hvor "vannmagasinforvalterne" har tatt seg friheter som berører livet i strandsonene. Vindkraft kan nok ha en positiv effekt på dette. Men jeg ønsker ikke store landbaserte vindkraftanlegg. Legg de utenfor synsranden, Står man ca 30 moh så er det vel ca 9 nm til horisonten på havnivå om jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en informativ artikkel som gir god oversikt over vindfeltet både nasjonalt og internasjonalt. Mange fine bilder og artikkelen tar opp en viktig problemstilling (vindturbiner i forhold til miljø).

 

Jeg tenker at en gjerne kan ha vindturbiner der naturen allerede er kultivert som Jæren, i Danmark etc. I naturområder er jeg mer usikker. Vil gjerne høre meningene til de som bor i slike områder. En interessant observasjon er jo at en har eksempler på at naturområder er mye mer brukt der det er bygd vindturbiner!

 

Ellers mener jeg at (gjerne flytende) vindturbiner langt fra land står frem som den beste løsningen, så fremt prisen kommer ned på et akseptabelt nivå (noe jeg tror den vil innen fem til ti år).

 

Området på Jæren blir brukt noe mer fordi tidligere var dette en myr med store sys som gjorde at folk ikke likte området. Nå er det store veier der som gjør at rullestoler og andre kan gå der. Det er ikke vindmøllene som er årsaken til økt trafikk. Tror mer det er området som er oppgradert slik at besøkende går fra null til noen få, en økning blir det, men ikke pga. Vindmøller.

 

Det er vindparker fra Dalane til Haugesund nå, tett i tett, anbefaler folk å legge turen til andre steder av landet for å oppleve naturen, Rogaland er bombet sønder og sammen av vindmøller.

 

Bruk sjøen til vind, Jæren er ikke som Danmark, vindmøller stå på høg Jæren og de røde lysene forsøpler hele Jæren.

 

Min mening!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Måtte se litt nærmere på de bildene som artikkelen viser. Lurte bare på, var dette ett forsøk på å vise at vindparker lissom skal være vakre?

Ja, det er meget vakre områder utyskene er satt opp i, men parkene er ikke vakre av den grunn, det er mer det at de ødelegger unike områder som er tingen her. Å gjemme djevelskapen bort i naturskjønne områder for å legitimere parkene er miljøkriminalitet av verste sort.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vindmøller i Norge er ren idioti. Vi har vannkraft så det holder. Så hva skal vi med naturødeleggende vindmøller som produserer latterlig dyr strøm?

Vindkraft er perfekt saman med vasskraft, spesielt i Noreg. Vindturbinane produserer mest om vinteren når forbruket er høgast og tilsiget i magasina er minst. Dermed unngår vi dei naturøydeleggjande tomme vassmagasina om våren. Ikkje er det dyrt heller. Straumforbruket aukar stadig, og det er billigare å byggje ut ny vindkraft enn ny vasskraft. "Vannkraft så det holder" stemmer i våte år, men i 8 av åra sidan 2000 har Noreg hatt underskot av kraft.

Det finnes ikke ett år der vi ikke hadde vært selvforsynt med energi.

 

Vannkraften vår er latterlig billig (frem tip utenlandskabler harmoniserer prisene til det høye nivået i EU). Så hva skal vi med latterlig dyr vindkraft? Hvorfor iballe dager skal big høre vår egen strømforsyning dyrere og mer ustabil? En skal være bra halleluja-MDG dum eller ønske å svindle staten for tilskudd for å heie på vindkraft i Norge.

Lenke til kommentar

 

Bygg gjerne en i min bakgård. Jeg synes de er fine. Kraftmaster, derimot...

Jeg kan også gjerne ha en i bakgården min! Men vil ikke ha de midt på Hardangervidda.

 

Skal vindmøllene settes opp på land foreslår jeg (i tillegg til hytteområdene jeg har anbefalt tidligere) starter med Hardangervidda, Dovreplatået, rundt Røros, rundt Lillehammer, i Bergen og på hele Finnmarksvidda. Tåler vi slike utbygginger på slike steder tåles de overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...