Gå til innhold

Hva gjør en sivilingeniør innenfor bygg og teknikk?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går på vgs og tenker å bli en sivilingeinør innenfor bygg og teknikk. Jeg lurer på hva en sivilingeiør innenfor bygg og teknikk egentlig gjør? Jeg vet at de ser på fysikken på bygninger og sjekker om ulike matrialer passer sammen osv. Men kunne noen sagt noe mer? Gjerne noen konkrete eksempler.

I tillegg lurer jeg på om det er smart å bli en sivilingeiør med tanke på jobbmulighet. Trenger samfunnet sivilingeinører nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-378349

Hei, jeg går på vgs og tenker å bli en sivilingeinør innenfor bygg og teknikk. Jeg lurer på hva en sivilingeiør innenfor bygg og teknikk egentlig gjør? Jeg vet at de ser på fysikken på bygninger og sjekker om ulike matrialer passer sammen osv. Men kunne noen sagt noe mer? Gjerne noen konkrete eksempler.

I tillegg lurer jeg på om det er smart å bli en sivilingeiør med tanke på jobbmulighet. Trenger samfunnet sivilingeinører nå?

Kjedelig drittstudie som bare handler om å lese, skrive, regne, tenke, penn, papir, bord og kontorstol. Altså kjedelig skrivebordteori hvor du er en skrivemaskin som skriver og regner mye matematikk og fysikk, innenfor bygg selvsagt.

 

Det nærmeste du kommer praksis og byggeplassen er sikkert kontoret på brakkeriggen ellers er du på et kontor på et helt annet sted. Glem all montering, det finnes det andre faglærte håndverkere til.

 

Er du en teoretiker så er dette et kongestudie:) , siden det er visst gode arbeidsmuligheter nå, spesielt virker det som innenfor vei og jernbane er ettertraktet?

 

Mitt råd er hvis du absolutt skal bli sivilingeniør, ta YRKESFAG og få deg fag- eller svennebrev innenfor rett område. Tømrer = Bygg ingeniør, Elektriker = Elektroingeniør, Rørlegger = VVS ingeniør osv. Når det er gjort så søker du deg opptak på forkurs til ingeniør for å få manglende realfag, eller alternativt Y-vei som er populært, men NTNU Gløshaugen har ikke dette.

 

For da blir du en ettertraktet ingeniør med RETT fagbrev.

Endret av bruker-378349
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg går på vgs og tenker å bli en sivilingeinør innenfor bygg og teknikk. Jeg lurer på hva en sivilingeiør innenfor bygg og teknikk egentlig gjør? Jeg vet at de ser på fysikken på bygninger og sjekker om ulike matrialer passer sammen osv. Men kunne noen sagt noe mer? Gjerne noen konkrete eksempler.

I tillegg lurer jeg på om det er smart å bli en sivilingeiør med tanke på jobbmulighet. Trenger samfunnet sivilingeinører nå?

Kjedelig drittstudie som bare handler om å lese, skrive, regne, tenke, penn, papir, bord og kontorstol. Altså kjedelig skrivebordteori hvor du er en skrivemaskin som skriver og regner mye matematikk og fysikk, innenfor bygg selvsagt.

 

Det nærmeste du kommer praksis og byggeplassen er sikkert kontoret på brakkeriggen ellers er du på et kontor på et helt annet sted. Glem all montering, det finnes det andre faglærte håndverkere til.

 

Er du en teoretiker så er dette et kongestudie:) , siden det er visst gode arbeidsmuligheter nå, spesielt virker det som innenfor vei og jernbane er ettertraktet?

 

Takk for et ærlig og presist svar! Tar det med videre :)

Lenke til kommentar
Gjest bruker-378349

Gjerne få innspill fra andre også, samt mitt oppdaterte innlegg før du "Tar det med videre". 

 

Antageligvis mest ettertraktet sivilingeniør studie innenfor bygg: https://www.ntnu.no/studier/mtbygg

 

Alle andre ingeniør studier i Norge: https://sok.samordnaopptak.no/#/studies (Velg "Teknologi, ingeniørfag og arkitektur" til venstre i utdanningsområde).

 

Undersøk studieplanen og emnesiden til hvert emne, sjekk pensumlitteratur og vurder om dette er interessant med genuin indremotivasjon. Har du ingen genuin indremotivasjon eller har falsk motivasjon så vil du sikkert droppe ut av studiet eller du klarer ikke engang forkurs til ingeniør, med en gang det blir kjedelig og vanskelig.

 

Det er kun genuin indremotivasjon som vil hjelpe deg gjennom studiet når det blir kjedelig og vanskelig. Falsk motivasjon forsvinner på 1-2-3 når studiet blir kjedelig og vanskelig. Du MÅ ha anlegg for teori for å komme gjennom et slikt studie, siden du skal være en skrivemaskin i 5 år som bare gjør de 8 tingene i det første innlegget. 

Endret av bruker-378349
Lenke til kommentar

Imgeniørar og sivilingeniørar gjer stort sett same jobben, forskjellen ligg i graden av sjølvstendig fagansvar.

 

Dei fleste byggingeniørar jobbar med prosjektering/planlegging av bygg og anlegg, eller med kvalitetskontroll av slike.

 

Graden av praktisk bruk av matte og fysikk vil variere svært mykje, men for dei fleste ingeniørar så er nok mesteparten av arbeidet knytta til ferdige element med oppgitt styrke som produsenten har garantert for at elementet i alle fall skal tole.

Lenke til kommentar

Som RIB (rådgivende ingeniør bygg) med siving utdanning, vil arbeidsdagen bestå i mye intern og ekstern TEK kontroll, BIM, finne løsninger på problemer som oppstår i byggefasen (oftest), og naturligvis masse prosjektering samme med ARK, RIV, RIE, RIBr og andre etterbehov. Du kommer ofte inn i prosjekter 2 år før byggestart, og i tillegg til prosjekteringsbiten er det masse dokumenter, rapporter og søknader som skal gjennomgås, kontrolleres og behandles, og sendes til kommunen og andre offentlige.

 

Fysikken man er borti er langt mer enn kun statikk, som du spurte om i innlegget ditt. I løpet av studiet er man borti mye rart, men i arbeidslivet er man i tillegg borti varmelære, fuktgjennomgang (massetransport), akustikk, lys, energiberegninger, spesielle beregninger innen innemiljø, behovsberegninger for luft til ventilasjon, (gjerne gjort av RIV hvis de har kompetanse).

 

Trenger samfunnet siving? Alltid. Til og med stortinget bidrar til at man trenger flere sivinger. F.eks. for noen år siden, så innførte de en ny forskrift som sa (SAK10), at for å prosjekterer etter en viss tiltaksklasse måtte bedriften inneha kompetansen til 3 sivilingeniører med 10 års relevant erfaring. Dette kravet ble fjernet nå etter gnaske stor protest fra bransjen, mest fordi det ikke finnes nok sivilingeniører i landet med 10 års relevant erfaring til hver bedrift som driver med prosjektering. Men ganske åpenbart hvilken retning samfunnet går. 

 

Har du andre spørsmål, så fyr løs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...