Gå til innhold

Tjukkas vil slanke seg, men...


Anbefalte innlegg

Noe jeg drømmer om er å ha flat mage igjen. Merker jeg blir bare mer og mer deppa av å se den lille bulen på magen min som vokser og vokser for hver dag. Pr dags dato veier jeg 86 kilo og er 186 cm høy (bilde av fatass-kroppen min i spoiler under), så heeeelt uoppnåelig mål kan det vel ikke være for meg, vel? Men et stort problem jeg har er det klassiske sosial angst, derfor er tanken på å gå inn på et treningstudio og trene i blant andre skamsvetta beefcakes, er helt pyton for meg. Å være i public blant masse ukjente mennesker har jeg aldri vært komfortabel med.

 

 

 

 

Går det an slanke og trene seg til flat mage ved bare å spise sunt og egentrening uten å måtte gå på treningstudio? Jeg kunne veldig tenkt meg å jogge ute. Finnes det et program jeg kan følge som bare består av slankediett og jogging + kanskje noe kardiogreier, litt styrketrening? Jeg har null peiling... gi meg alt av tips, hva jeg bør gjøre, spise og trene, hva jeg bør trene og ikke trene?

 

Takker på forhånd for all innspill.

Endret av .AN.XVIII.IV:.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å sørge for et godt kosthold det

 

Så lenge du konsumerer mindre enn hva kroppen forbrenner vil du da kunne gå over til å forbrenne overskuddet du har

 

Myfitnesspal app er super

 

Bruk en uke eller 2 på å måle all mat du inntar. Helt ned til grammet! Da vil du se hva du får i deg av fett-kcal osv osv

 

Deretter begynne å redusere inntaket dersom du ikke klarer å spise det samme kjedelige hver dag ^^

 

Jeg gikk ned fra 110kg til 80kg på 1år med riktig kosthold og trening kombinert.. Gikk opp igjen etter noen år til 100kg og er nå nede på 85kg igjen uten trening, Har ekstremt lav forbrenning hver dag så det å gå sulten hver dag var ikke gøy, Men sultfølelsen går bort med tiden ^^ Magesekken blir litt mindre og venner seg til det

 

Så kort sagt... Spis feks 2000 kcal om dagen..da  vil du i ca ca gjennomsnitt gå ned rundt 0.5kg i uka

Noen mer andre mindre.. her må du bare prøve deg frem

 

Jeg måtte så lavt som på 1200kcal for å se resultater.. men det gikk :)

Lenke til kommentar

Om du har flere treningsstudio og velge i så ta et av de med lite folk og tren evt på tider hvor det er få der.

 

Jobb selvtillit, sosialangst og kroppen på en gang!

 

Startet selv på 120kg(gikk ned til 87kg. Vært 92-93 siste året), Var ikke spesielt fornøyd med meg selv og ville absolutt ikke vise frem kroppen min eller drite meg ut på treningsstudio. Ble heldigvis dratt med av en kompis og har etterhvert gått over til å trene alene 4 ganger uka. Etterhvert som åra har gått så er jeg på hils med veldig mange av de vanlige gutta og tar litt small talk i ny og ne. Har riktig nok ikke sett på meg selv som en med sosial angst, men heller sjenert. alt er relativt antar jeg :p

 

TLDR: jeg ville ikke absolutt ikke vært uten mulighetene som treningsstudio gir. Det sagt så er det fult mulig å slanke seg til flatere mage ved kosthold og kondisjon.

Lenke til kommentar

Jeg har gått ned fra 108 kg til 104 kg siden nyttår -kun- ved å endre kosthold. Det var ett eller annet som skjedde da, hvem vet, men jeg har tenkt lenge på å prøve å endre kosthold, og har skrevet en del, forberedt meg.

 

Hovedsaklig:

 

- Gått ned fra 2 brødskiver om morgenen til 1. Kuttet ut bremykt/smør. Til pålegg bruker jeg tunfisk i olje og 2 egg, stekt eller kokt. Bruker litt olivenolje hvis jeg steker. Salt og pepepr.

 

- Til lunsj kan jeg koke meg rosenkål, eller et knekkebrød med 3 skiver ost. Ost har ca 350 kalorier per 100 gram, og når du skjærer én skive med vanlig ostehøvel, så veier den ca 15 gram. 3 slike skiver er alleréde 175 kalorier! Så man kan ikke bare lesse på så mye man vil, men med litt planlegging er det overraskende lett å kontrollére porsjonsmengden.

 

- Middag: Vanlig middag, ca 200 gram grønnsaker, -litt- karbohydrat (en håndfull som generell regel), og til protein bruker jeg 150-200 gram skinkesteik, brystfilét av kylling, og fisk av forskjellig slag. Torsk eller sei i blokk eller lignende. Bruker litt sjy (smør eller olje) fra panna, lager ikke mengder med saus.

 

Skinkesteik har blitt en ny favoritt. Skjær den (ferdig stekt) i ca 150-200 grams skiver (med svor), som du fryser ned. Disse kan med letthet taes opp og varmes i ovnen til en næringsrik og god middag, eller også lunsj.

 

Bønner og kikerter bruker jeg til hjemmelaget tomatsaus. En håndfull pasta (ca 50 gram tørt) ved siden av.

 

- Er jeg sulten til kvelds holder jeg meg til knekkebrød med ost igjen.

 

På lørdager unner jeg meg litt ekstra, kanskje litt junkfood, men jeg lager ikke mat som før ^^ En 3 kg gryte med 9000 kalorier, og spiste den på 1 dag! Dog mye grønnsaker og kjøtt, men det er så klart ikke mulig å gå ned i vekt når man spiser på den måten ^^ Det er forskjell på å unne seg -litt- ekstra, enn å gå totalt berserk.

 

Man kan faktisk spise ganske normalt, men det er -mengden- som er viktig! Og at det er en -kontrollért- vektnedgang, som skal vare over en lang periode, er også viktig. Det kan ikke gjøres i skippertak, man må innstille disiplinen på lang sikt.

 

Leste for lenge siden at fettet vi har i og på kroppen kvitter vi oss med ved å -puste- den ut. Det er lungene som gjør mesteparten av jobben. Så det er -er- egentlig ikke nødvendig å pine og smerte seg (og betale 6000 kroner i året) i et helsestudio for å gå ned i vekt!

 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2014/12/17/214070/fettet-du-gar-ned-forsvinner-ut-med-pusten

 

Interessant artikkel, det der. 10 kg lagret fett på kroppen inneholder altså 94 000 kalorier!

 

Ved minimal fysisk aktivitét, for å opprettholde kroppslige vitale funksjoner, så behøver en voksen mann altså ca 2300 kalorier per dag. Dette er -ca- behov, Alt man klarer å holde seg under dette, -per dag-, vil man miste i form av fett-tap på denne måten. Så, hvis man klarer å spare inn 500 kalorier per dag, x 30 dager per måned = 15 000 kalorier per måned = Ca 1.4 kg per måned. Med litt aktivitet, så tenker jeg man fint klarer 2 kg solid per måned. Over 1 år (12 mnd), så vil det tilsvare 24 kg!

 

Så skal man huske på at man beveger seg jo litt, man er gjerne ute og handler, tar oppvask, vasker klær og gulv. Hvis man får inn litt aktivitet, så går man fort ned i vekt. Jeg er svært overrasket over mitt vekttap, merker at kroppen er lettere alleréde. Sover også mye bedre, fordi kroppen og hjertet ikke jobber med å prosessére så mye mat lenger. Det er rett og slett en annen måte å leve på ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...