Gå til innhold

Ingeniør uten fagbrev


Snokarn123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innanfor enkelte næringar så vil det kunne være ein fordel å være y-veg ingeniør som har fagbrev eller praktisk erfaring frå fagområdet som bakgrunn.

Men dette gjeld berre i nokre stillingar, særleg då stillingar der ein som ingeniør skal være arbeidsleder for fagarbeidarar.

Behovet for å ha praktisk bakgrunn blir også mindre om du gå opp på masternivå.

 

Eg kan i alle fall ikkje sjå nokon fordelar med å no i ettertid gå tilbake til vidaregåande for å ta fagbrev, eller opparbeide deg erfaring som ufaglært til å ta fagbrev. Då er nok tida langt betre brukt på å skaffe deg yrkeserfaring som ingeniør, eller som i ditt tilfelle gå vidare med høgare utdanning til masternivå.

Lenke til kommentar

 

Nei, ingeniør trenger ikke fagbrev.

Det blir for grovt å dra alle under en kam her. Elkraft/Elektoteknikk har store fordeler på dagens arbeidsmarked med fagbrev.

Beklager om formen blir dårlig, first time poster/svar, vet du hvilke andre som ikke har stor bruk for fagbrev? Jeg tenkte muligens å gå siv.ing marin teknikk/ undervannsteknikk

Lenke til kommentar

Generelt sett vil fagbrev være en fordel og ekstra bonus selv om fagbrevet ikke nødvendigvis er direkte relevant fagmessig, spesielt i stillinger som er knyttet opp mot produksjon. Jeg jobber innenfor maritim elektro, og søknader fra elektroingeniører uten relevant fagbrev blir i 95% av tilfellene ikke vurdert. I marin teknikk har jeg blandet erfaring fra de tilfellene jeg kjenner til, veldig avhengig av type stilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...