Gå til innhold

Komplett vannavkjølings-kit


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe dette vannavkjølings-kitet (+kanskje denne og)

 

Skal brukes til: Moderat overklokking (XP2500+ > XP3200+),

kjøling av skjermkort og eventuelt kjøling av harddisk og/eller andre ting som trenger kjøling.

 

Er det et bra kit?

 

Burde jeg velge et annet?

 

Trenger også et nytt stort kabinett.

 

Har bestemt meg for et stort Lian-Li alluminiumskabinett.

 

Kan godt ha fulltower :), men hvis PC-60 basert kabinett (les: 6070A) er stort nok kommer jeg til og vurdere det og, siden jeg sparer litt penger.

 

Hvilket av disse egner seg til montering av vannavkjøling?

 

1) PC-70, Fulltower

 

2) PC-73SL, Fulltower støydempet

 

3) PC-6070A, Støydempet

 

Målet er og bare ha en vifte i kabinettet, nemlig strømforsyningen. Men den er ganske stille. Hvis jeg i tillegg bruker et støydempet kabinett burde det bli så godt som lydløst.

 

Trenger svar :) Men usaklige innlegg av typen "Fy fxxn for en pengesløs" osv... er ikke ønsket!

 

Mvh. Megavolt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt  dette kabinettet.. Det er ikke så dyrt som de andre to og det er støydempa. Du vil nok ha nok av plass i det kabinettet, mener jeg.  :thumbup:

Lian Li PC6070A er i listen over kanditaer :thumbup: (se nr. 3)

 

Men jeg trenger kanskje litt større... Det vet jeg ikke helt. Spørs hvor mange 5¼"-slotter jeg trenger.

 

På PC 70 så syns tingene, og jeg kan jeg ha vindu og neonlys i, dermed er det stilig når jeg er på LAN.

 

Men jeg vil gjerne ha støydempet og :ermm:

 

Støydempet/ikke-støydempet er jeg ikke helt sikker på enda.

 

Så PC-60 kabinetter er altså store nok?

 

Og mest av alt vil jeg vite: Er WaterChill vannkjlingskit bra?

Endret av megavolt
Lenke til kommentar
Hva skal du med støydempet når vannkjølingen er ganske så stille?
Du trenger forresten ikke å kjøpe VGA, CPU, chipset + chipset. Er litt dobbelt opp...

Trodde kanskje jeg trengte mange chipset-kjølere for og kjøle hele PC'en eller .no :blush::blush:

 

Sorry Mac, er helt grønn på vannkjøling :D

 

1) Bare et kit :)

 

2) Støydemping relativt unødvendig hvis man har vannkjøling :w00t:

 

Da er det klinkende klart :thumbs:

 

Går dermed for fulltoweret som ikke er støydempet (PC-70)

 

Hender jo jeg er på LAN med maskinen. Altså vil jeg jo ha vindu, katode-lys osv og, og litt "lissomcasmodding" (kan egentlig ikke kalles casemodding i ordets rette forstand da jeg ikke mekker/modder ting selv, bare kjøper mods ;) )

 

Takk for hjelpen alle sammen...

Endret av megavolt
Lenke til kommentar
Men jeg trenger kanskje litt større... Det vet jeg ikke helt. Spørs hvor mange 5¼"-slotter jeg trenger.

 

På PC 70 så syns tingene, og jeg kan jeg ha vindu og neonlys i, dermed er det stilig når jeg er på LAN.

 

Men jeg vil gjerne ha støydempet og :ermm:

 

Støydempet/ikke-støydempet er jeg ikke helt sikker på enda.

kjøp en vifte med hastighetsstyring da, viss du ikke har det allerede...

eller støydempingsmatter.. :D

Lenke til kommentar

Da var det bare en siste ting jeg lurte på, noe som MADsen forsåvidt er inne på, hva er normalt og gjøre med kabinett viftene etter montering av vannavkjøling?

 

Bare la de gå som normalt?

 

Eller hive de ut?

 

Har en Sunbeam Rheobus vifte-kontroll liggende her, kan jo bare koble til den

Lenke til kommentar
Er vell å sett viftene på radiatoren ned på 7 volt vil jeg tro?

Ville byttet ut den viften du får med waterchill vis jeg var deg. Syntes den støyer noe j**** på 12 volt. 7 volt kan vell jeg leve med.

Støy er uønsket :thumbdown:

 

Da har jeg to valg...

 

1: rett&slett hive ut vifte, mer presist demontere den, eller bare koble fra strømkabelen til vifta. (Men det er vell ikke en bra løsning?)

 

2: Bytte ut med waterchill

 

Nøyaktig hva er waterchill :dontgetit: ?

 

En mer stillegående vifte?

 

Vannavkjøling for chipset?

 

Regner med at det er en vifte...

 

Isåfall, har du link? (så jeg vet pris, specs og sånn...).

Endret av megavolt
Lenke til kommentar

Hvor har du tenkt å ha radiatoren ? den er det jo vifte på....

I mitt kabinett hører jeg best hard-diskene selv om 3 av 4 er forsøkt støydempet med zalman heatpipe hdkjøler og no-vibes.

 

Helt stille får du den ikke likevel, men med en viftestyring så kan du ihverfall dempe støyen fra viftene littegrann.

Lenke til kommentar
Hvor har du tenkt å ha radiatoren ? den er det jo vifte på....

I mitt kabinett hører jeg best hard-diskene selv om 3 av 4 er forsøkt støydempet med zalman heatpipe hdkjøler og no-vibes.

 

Helt stille får du den ikke likevel, men med en viftestyring så kan du ihverfall dempe støyen fra viftene littegrann.

åjaaa, det er en vifte på radiatoren?

 

Da skal den helst skiftes ut.

 

Hvor kraftig vifte er nødvendig? (Viften skal altså kobles til en Sunbeam Rhoebus). Selv har jeg god erfaring med Papst vifter. Hva med en Papst vifte?

 

Hvor stor er viften på radiatoren? 80mm x 80mm?

 

Isåfall kan jeg jo bytte den ut med en efektiv og stillegående Papst vifte :)

Lenke til kommentar
PS: Waterchill er vannkjølingen du kjøper deg... Ikke en vifte...
Hei "jorgenindahouse".

 

Jeg håper virkelig ikke du anntyder at jeg er dum eller noe i den duren :)

 

At jeg i farten ikke husket vannavkjølingskitet (og produsentens) navn, og dermed ikke skjønte i hvilken sammenheng det var ment betyr uansett lite. Skjønte det rett etterpå ;)

Bytt ut den viften som følger med

 

Har du noe forslag til vifte som jeg kan bytte den ut med?

 

Og hvor stor må den være? (dvs. hvor stor er viften på radiatoren...)

 

Er nevnte Papst et bra alternativ?

 

Isåfall: hvor kraftig vifte trengs?

Endret av megavolt
Lenke til kommentar

Du må nesten bare tenke over hva du ønsker av vannkjølingen din.

 

Er du som meg som går etter stillest mulig maskin, ikke så stort om du sal ta med datamaskinen ut på luftetur, ikke SÅ sinnsykt opptatt av hva temperaturen på prosessoren din er da velger du:

 

Det lian-l kabinettet som er minst (6070 eller no). Vannkjøling med 1 120mm radiator, kjøler ned prosessor og skjermkort. En stor ribbe på northbridgen.

Slår av alle viftene i kabinettet utenom de 2 foran nede på lianli som du setter på stilleste nivå. 1 80mm på 7 volt inni som blåser litt rundt northbrigen og litt på skjermkortet kan være greit. Strømforsyning. en med 1 stk 120mm vifte stillegående. (Mist modell til microplex eller foxtron av samme type).

 

Da vil du få en maskin som er så stille at går du inn i rommet hører du den ikke med en gang. Annbefaler deg å skifte ut harddiskene dine til Seagate barracuda serien, for harddiskene vil nå bråke mest av det du har i kabinettet.

 

En xp2500 vil ligge rundt en 45-50 grader med en stillegående vifte (ca 20db) på radiatoren.

 

Vil du derimot ha Mest effektiv vannkjøling, stor plass, Mulighet for å kjøle ned mange harddisker med vann osv osv osv....

 

Så kjøper du deg et sett med ac eller dangerden, en radiator med plass til 2 eller 3 120mm vifter. Vannkjøling på "alt" inkl. northbridge og harddisker.

Lianli pc70 (myye plass)

samme strømforsyning.

 

Eneste fordelen med pc70 fremfor versjon av pc60 er at du får lettere inn en 2*120mm radiator og en 3-4 ide enheter. Har du mange store pci kort så kan du få problemer med å plassere vanntank og pumpe i et pc 60, men tenker du og fikler litt før du borrer evt. hull og klipper opp slangene så får du det til i et midi tower og.

 

Med pc 60 får du inn en 120mm radiator og 2 ide enheter veldig greit.

Du fester radiatoren i taket rett foran strømforsyningen. Der er det allerede ett hull til en 80mm vifte, men dette må du lage litt større.

 

mitt oppsett:

http://www.aaseboe.com/Bilder/vann/hele.jpg

radiatoren i taket:

http://www.aaseboe.com/Bilder/vann/radiator2.jpg

 

Søk litt i forumet så finner du bilder av mange vannkjølingsoppsett. Når du har sett litt på de og lest vannkjølingsguiden kan du evt. spørre om det er noe mer du lurer på, men det meste har blitt tatt opp nå ang, sett og montering.

Søk og du vil finne.

 

ps. mitt kabinett er like stort som pc6070A så da kan du sammenligne og se hva du kan få plass til.

 

mitt heter pc61usb.. samme bare litt eldre og i sort uten støydempning.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
[Mildt sagt genialt svar...]

Tusen(milioner)takk for et utrolig nyttig og informativt svar!

 

Takk til dere andre gutta og, men "Stonescream" tar kaka :thumbup:

 

Har allerede en Fortron/Source 350W strømforsyning som er meget stillegående og fungerer 140% tilfredstillende. Hvis jeg trenger mer enn 350W, kan jeg få mellomlegg hos microplex (greie de karene :)) og et par hundringser i tillegg til porto.

 

Men 350W må jo være nok?

 

Har bestemt meg for fulltoweret. Trenger mye plass.

 

-Vifta (viftene) på radiatoren byttes ut med en stillegående 120mm.

-Chip-set kjøling monteres på skjermkort og minnebrikker.

-Harddiskene settes i støydempende og nedkjølende oppheng

-PC'en overklokkes moderat

 

Kittet og kabinettet+noen komponenter skal bestilles den 14. når jeg får lønn :D

 

Gleder meg som den ungen jeg er, noe helt vannvittig :w00t:

 

Dette skal bli gøy!

 

Takk for info.

Endret av megavolt
Lenke til kommentar

Foresten, hvis det var noen som lurte, så skal PC'en brukes som HDPC (i tillegg til surfing og litt spilling da...) Altså DVD-spiller i hjemmkino sammenheng :)

 

Encodinng av DVD-materiale som sendes til en projektor (les: 10m DVI-kabel) Til det trenger jeg et beist av et grafikk-kort, ATI Radeon 9800PRO 256MBDDR er bestilt :D

 

Digital surroundlyd sendes fra et svært avansert lydkort, audigy2, direkte til surround receiveren.

 

Skal også bestille en PDA med WLAN som skal brukes som avansert programerbar LCD-fjernkontroll til DVD avspillings-programvaren.

 

Enkelt og greit, en satans avansert DVD-spiller :p

 

Men den må være fryktelig kraftig (specs), og ikke minst stillegående. Derfor føler jeg at det er nødvendig og ta steget opp til fulltower m/vannavkjøling.

Endret av megavolt
Lenke til kommentar

Skal du bruke pc på lan kan det være en ide å tenke på vanntanken. Går du fremdeles i tanker om å kjøpe waterchill så vær klar over at vanntanken bare står løst inni kabinettet. Det er sugekopper under, men slanger osv. gjør at du ikke får den til å stå rolig ved transport.

Her er noen forslag på vanntank :

Fra 3dfxcool: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet728.htm

Fra netconnection : http://www.netconnection.no/lucys/produkter/ncbay.html

og til slutt den jeg har

Fra Microplex : http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...C34002&toc=5450

Viften som følger med er en helt ok Sunon 120x120x38mm. Personlig har jeg skiftet den ut til fordel for en Pabst 120x120x22mm. Fikk litt bedre plass da også.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hyggelig å være til hjelp.

 

viften jeg har på min radiator er papst med støynivå på 26db.

Setter du 2 slike på radiatoren din vil du kunne kjøle ned både prosessor og skjermkort meget stille.

 

Det kan hende du vil klare deg med kun 1 vifte selv om du har plass til 2.

Du kan jo kanskje bare se hva temperaturen blir.

 

Se forresten LainLipc70 møter Ac computer vannkjøling i arkivet her på overklokking.no

 

Der får du tips til litt montering og annet.

 

Skulle gjerne hatt pc70 m stor radiator og vannkjølte og støydempa harddisker, men får bli når jeg ikke lever på hybel mere. Er så fryktelig upraktisk med Big-tower når maskin, stereo og resten av livet mitt skal inn i en golf gl fra 92

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...