Gå til innhold

Komplett vannavkjølings-kit


Anbefalte innlegg

Chipsetkjøling på skjermkort og minnebrikker? Her tror jeg du må ha misforstått noe. Chipsetkjøling monteres på chipset'et, GPU-kjøler på skjermkortet og minnebrikkene ... vel, ikke har jeg sett vannblokker til minnebrikker i salg. ;)

 

Ellers kan du jo ta en liten titt på hva jeg har gjort med min kjøling her:

Bilder

 

Oh btw, hvis det er noe du lurer på sånn umiddelbart så send meg en mail eller add meg til MSN hvis du har det så svarer jeg gladelig. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foresten, hvis det var noen som lurte, så skal PC'en brukes som HDPC (i tillegg til surfing og litt spilling da...) Altså DVD-spiller i hjemmkino sammenheng :)

 

Encodinng av DVD-materiale som sendes til en projektor (les: 10m DVI-kabel) Til det trenger jeg et beist av et grafikk-kort, ATI Radeon 9800PRO 256MBDDR er bestilt :D

 

Digital surroundlyd sendes fra et svært avansert lydkort, audigy2, direkte til surround receiveren.

 

Skal også bestille en PDA med WLAN som skal brukes som avansert programerbar LCD-fjernkontroll til DVD avspillings-programvaren.

 

Enkelt og greit, en satans avansert DVD-spiller :p

 

Men den må være fryktelig kraftig (specs), og ikke minst stillegående. Derfor føler jeg at det er nødvendig og ta steget opp til fulltower m/vannavkjøling.

Hei

 

Ønsker ikke å legge lokk på kjøpegleden din, men etter å ha lest denne tråden så sitter jeg med en følelse av at du har fått endel tips og råd av mindre kompetente "rådgivere".

 

1. Det heter HTPC ikke HDPC, muligens en trykkleif fra din side men nå har jeg nevnt det.

 

2. Når du ser DVD filmer på prosjektor, TV, eller PC skjerm, så encoder du ikke DVD materiale. Det som skjer er at maskinen dekoder filmen og sender signalet til skjermen. Den som har gitt deg råd om at du trenger et "fryktelig kraftig" skjermkort for å se på DVD, Divx, Xvid etc.. filmer har enten lyst til å selge deg et dyrt kort eller så vet han ikke hva han prater om. Selv har jeg bygd en HTPC som kjører alle filmformater med et Radeon 7000 kort til ca 300,-

 

3. Audigy2 er ikke et "svært avansert lydkort" men et greit kort som gir litt bedre lyd enn det innebygde lydkortet på hovedkortet hvis du har bra sorroundforsterker/høytalere som kan utnytte seg av et litt bedre inn-signal.

 

4. Fjernstyring over wlan høres ut som en uvanlig løsning, men siden jeg ikke er ekspert på akkurat det området skal jeg ikke uttale meg noe mer enn å nevne at det finnes gode fjernkontroller med lcd skjerm som er laget for å styre en HTPC.

 

5. At en HTPC "må være fryktelig kraftig" er jeg uenig i, noe de fleste som bygger HTPC'er sannsynligvis gir meg rett i. Dett som er viktigst for en HTPC er at den er lydløs.

 

 

Beklager å måtte gi deg så mye pepper på en gang, men jeg tror du kan spare mengder av penger ved å sette deg litt mer inn i hva som skal til for å bygge en vellyket HTPC.

 

Søk etter HTPC her på forumet, og ta en titt på HTPC seksjonen på AVforum.no

 

Jeg stiller meg også noe skeptisk til å plassere et gulvstående fulltower mitt stua, de fleste som bygger HTPC tilstreber en størrelse som passer inn sammen med sorround recieveren. Men dette er selvfølgelig en smakssak.

 

Her skal du få noen basic tips ang. komponenter.

 

Kabinett:

Et som er lite og som passer inn sammen med annet stereo/film utstyr. Selv så bruker jeg IPRO-1203 Drømmekabinettet er Cooler Master ATC-610 men det ble for dyrt for mitt HTPC budsjett.

 

Hovedkort:

Skal du ha M-atx kabinett så må du også ha et M-atx hovedkort. Selv har jeg brukt et billig Asus A7N266-VM men disse begynner å bli litt gammeldagse selv om de de gjør jobben utmerket.

 

Jeg har testet det nye Asus A7N8X-VM og det leveres med onboard skjermkort hvor det følger med TV-out brakett (S-video) så med dette hovedkortet kortet trenger man hverken grafikkort eller lydkort til å starte med. Fordelen ved en slik løsning er at man slipper billig unna, samtidig som det er enkelt å oppgradere senere.

 

CPU:

Du klarer deg med en Duron 1400 eller 1600 for å se filmer, rippe CD/DVD'er (hysj) dekode fra DVD til SVCD eller DivX etc... fordelen med disse er at de kun bruker 1,5v Vcore og har derfor meget liten varmeutvikling. Den eneste oppgaven som krever rå CPU kraft er når du skal kode en DVD film over til f.eks vidX format for å få størrelsen på filmen ned fra ca 7 GB til ca 1,5 GB for å spare plass på harddisk. Så her kan man selvfølgelig anbefale en XP2800+ etc... Men min erfaring er at disse oppgavene likevel tar så mange timer, at man heller lar maskinen gjøre dette om natten, og da spiller det liten rolle om filmen er ferdig dekodet kl 04:00 eller 05:45. Selv bruker jeg en XP2000+, men vurderer å byttte den ut med en kjøligere Duron.

 

Minne:

Har brukt 256 MB og det fungerer utmerket så lenge du bruker win2000 som OS, hvis du skal bruke winXP så vil jeg anbefale 512mb. NB! ikke bruk penger på dyre rambrikker hvis du ikke skal overklokke, noen som i seg selv er en selvmotsigelse i en HTPC. NB! Hvis du skal bruker onboard grafikkort på et nForce2 basert hovedkort, så anbefales det å bruke 2 minnebrikker for å kjøre dual channel som gir 30-40% bedre ytelse på 3D egenskapene til IGP brikken.

 

Harddisk:

Kun ett merke som gjelder: Seagate 7200.7 Disse er lydløse og har bra ytelse. Det du trenger med en HTPC er maksimalt med plass. Husk at en film tar ca 1-2 GB i DivX format, så da blir spørsmålet hvor mange filmer ønsker du å lagre på disken. Du vil sikkert si at du likegodt kan spille de fra DVD spilleren, men min erfaring er at den støyer for mye, så jeg legger filmene på HDD for å slippe støy fra DVD drevet når jeg ser film.

 

Skjermkort:

Hvis du følger min hovedkort anbefaling så trenger du ikke noe skjermkort, men hvis du er avhengig av DVI utgang, eller ønsker å spille de nyere spillene på storskjerm, så anbefaler jeg et ATI basert skjermkort. Du klarer deg med et radeon 9600 kort for å spille litt, men jeg vil anbefale Hercules 3D Prophet 9800SE AIW 128MB som er utrolig mye for pengene. Her får du et kort som takler alle spill, samtidig som det har innebygget TV tuner som gjør at du ikke trenger å bruke en ekstra tusenlapp på et eget TV-kort. Det følger også med en bra fjernkontroll som kan brukes til å styre HTPC'en.

 

TV-Kort

Er noe du selv må vurdere om du har brukt for, selv så bruker jeg det mest som "digital video-opptaker" da jeg ennå ikke har funnet et kort som har bedre TV-tuner enn min gamle VHS maskin. Men det er utrolig deilig å kunne ta opp programmer rett til HDD i SVCD eller vidX format.

 

DVD spiller:

Her er det mye å velge i men det mest naturlige valget nå om dagen er en DVD brenner. Har ikke fått testet så mange av disse ennå, så jeg har desverre ingen direkte anbefalinger. Hør med andre og finn en som spilller DVD plater med minst mulig støy.

 

Fjernkontroll:

Den som følger med AIW kortene er bra, selv bruker jeg den som fulgte med mitt Asus TV-FM Card, og den er meget bra med innebygget musepeker og museknapper, slik at jeg enkelt kan navigere i windows. Eller finnes det et firma som har spesialisert seg på dette, men jeg kommer ikke på navnet akkurat nå, skal sjekke det opp.

 

Kjølesystem:

Min ideologi er at det er mulig å få til en tilnærmet lydløs maskin med luftkjøling hvis man gjør ting riktig. Dette er et omfattende tema, som jeg ikke går nærmere inn på her og nå. Noen har bygget små vannkjølings-systemer inn i små kabinetter, men dette krever litt innsikt i "casemodding" for å få bra resultater. Et alternativ, en hybrid om du vil, er et smart lite vann/luft kjølings kit fra Titan Titan Water Cooling (DWC-A1) som faktisk yter som de beste luftkjølerne samtidg som det er nærmest lydløst, og det passer rett inn i en 5,25" bay, og krever derfor ingen modifikasjon av kabinettet, for de som er redd for det.

 

Kunne skrevet mye mer, men dette er allerde et utrolig langt innlegg, nærmest en guide mer enn et svar :scared:

 

Håper du har fått litt mer innsikt i HTPC'ens verden og at det gir inspirasjon til å sette seg litt inn i teknikken istedet for å høre på alle andre wannebe's som tipser om ting de selv har hørt fra andre.

 

Have a happy day :w00t:

Lenke til kommentar

Kjempeflott innlegg 356speedster, men en av grunnene til å lage seg en HTPC er jo billedkvalitet. Da virker det litt selvmotsigende å komprimere ned en film som i utgangspunktet er 5-7Gb til en xvid eller divx på 6-700 mb.

 

Når det gjelder dvd-brennere har jeg erfaring om 3 stk. Den som bråker mest er Sony DRU500 med Nec1300 hakk i hel. Den som jeg er mest fornøyd med og som jeg bruker nå er Plextor 708. I tillegg til at den er stille, så har den innebygget en avansert ECC som gjør at den både leser og skriver dvd-plater som er stripete osv bedre enn de fleste. (phu, det var en lang setning :) )

 

Ellers så er jeg enig i det meste du skriver. Ville lagt til at en 5400rpm disk stort sett bråker mindre enn 7200rpm. En annen løsning er jo å kjøpe en firewire/usb2 disk. Denne har jo eget kabinett som man kan legge i en skuff eller bakom noe så man ikke hører den i det hele tatt.

 

HTPC er morro :)

Lenke til kommentar

Dvine 5 =)

 

Sorry fellas, men jeg har bestemt meg for å drøye'n litt til...

 

Skal først bygge ut med mer bass og romperister. Lyden og bygging av projektor oppheng må vel være det eneste jeg klarer uten og mase på diverse foraer ;)

 

Innlegget til 356speedster var rett&slett genialt bra. Viste at det het HDPC og ikke HT-, men utover det vet jeg vist lite :roll:

 

Uansett, vet ihvertfall hvem jeg skal spørre om råd når jeg skal bygge. Gjett hvem? HOST!envissfyrmedfetporscheKREMT! ;)

 

Men jeg vil ikke ha flere PC'er, altså en egen en til HDTV. Det er stilig med rack-kabbis som passer inn sammen med annlegget (da ville jeg isåfall kjøpt dette :D:D:D)

 

Et lite rack er vanskelig og bygge ut når det må oppgraderes... Vil ha et skikkelig tower som jeg også bruker til vanlige PC-oppgaver, for jeg takler ikke og jobbe i et så sykt lite kabinett :(

 

DivX er uaktuelt, da får jeg heller kopiere inn filmen et par dager før jeg skal se den, eller spille den av der og da. Eventuelt kopiere inn rett før.

 

Men her skal alt være 100% ukomprimert!!!! Jeg kjøper ikke projektor for å bruke den til divX, jeg skal ha høy bit-rate på både bilde og lyd (spess når det er snakk om DVD-skive m/bra DTS-lydspor)

 

Lager image som jeg setter opp som DVD-drev eller så kopierer jeg filene og starter det med et program som støtter DVD-avspilling fra HD (hvis det i det hele tatt finnes)

 

Med et par 160gig Seagater stående i en chieftek server koblet i nettverket, så burde jeg ha plass til de mest aktuelle filmene på harddisken.

 

Jeg kommer ikke til og rippe til DivX, e.l

 

Da er poenget borte, da vil jeg heller ha en mer håndterlig Ssony DVD og SACD-spiller, så slipper jeg støy og komplisert programvare, setup og inviklede skjerm menyer...

 

Tenkte jeg bare skulle prøve med PC'en jeg har i dag. Temmelig standard PC:

 

Lian Li PC-50 (for lite, men ellers greit...)

Abit NF-7

Radeon 9600Pro m/dvi

AMD Atlhon2500+ (overklokket til 3200+ før, men har for øyeblikket ikke tilstrekkelig med kjøling)

 

 

Om lagring:

 

Nesten bare Seagate harddisker (en 60gig samsung men den tas ut og byttes med 160Gig S-ATA Seagate... Setter samsungen i bærbar USB 2.0 sak så den blir bærbar ;))

 

OSV...

 

Starter bare med og kjøpe optisk kabel og DVI 10m kabel, så kanskje dette blir noe.

 

Isåfall bruker jeg kabinettet jeg har i dag til en eventuell HDPC, så får hoved-PC'en få Lian Li PC 60 =) :thumbs:

Endret av megavolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...