Gå til innhold

Skal vi nok engang manipuleres inn i en krig?


Anbefalte innlegg

 

Skal bøye meg i støvet og si at du har rett. Leste litt mer opp og alt er riktig. Fin diskusjon og takk for bra svar! Jeg står fast på at jeg mener USA gjør en viktig og nødvendig jobb, men er ikke like "die hard" fan nå som tidligere.

 

Tenkte det samme som deg før, men så var det noen som pekte på ting som jeg har listet her. Og når jeg leste så skjønte jeg at ting ikke var helt som jeg trodde det var. Det er trist at vi ikke lærer hele historien, men bare en del av den når det kommer til feil som er begått. I Tyskland lærer de eksempelvis veldig mye om nazisme. Historien er viktig for å lære av det vi har gjort rett og galt før, men når du bare tar med de gode tingene og ikke de negative, hva er poenget med historien i dag da, annet enn å tenke på hvor bra landet ditt er og alt det bra det har gjort. Det er derfor folk i USA tenker på "Make America Great Again", fordi de kun tenker på alt som var bra før, mens historien ignorerer alt det negative.

 

Jeg tror fint nordmenn kan tåle å lære om ting vi også har gjort galt, og våre allierte har gjort galt.

 

 

Det er og fair å mene at USA gjør en nødvendig jobb. Jeg synes ikke det, men skal ikke si det er noe galt i å synes de gjør. Du kan f.eks si at det var nødvendig å sloss mot kommunisme i verden, så lenge en ikke mener at USA sloss for demokrati i sine kriger mot kommunistene :) 

 

Jeg tror og f.eks ikke Obama har onde hensikter når han går til krig eller slipper bomber over folk. Jeg tror han tror han gjøre noe bra i verden. Og ironisk nok gjør dette til at demokrater er mer krigerske enn republikanere. De er så opptatt av å være verdenspoliti og "hjelpe" alle, og USAs form for hjelp er ofte i form av bomber.

 

Men det finnes definitivt mange folk med mye makt i USA som profitterer av krig. Og vi vet hvor lett det er å kjøpe kongress og senat i USA. Akkurat det derimot blir spekulasjoner og konspirasjon akkurat hvor mye det har å si. Men tom en amerikansk president har advart mot dem, så det er helt uten grunn folk er tvilsomme til det.

 

 

Personlig liker jeg en stil mer som Kina. Kina bruker vetoretten sin utrolig lite i Sikkerhetsrådet, fordi de generelt ikke vil gjøre noen land til en fiende. Deres mål er gode relasjoner som gir handel, teknologi osv til Kina. Du kan si det ikke er riktig å handle med og ikke gjøre noe med mer brutale regimer, men alle gjør det. Jeg mener Trump smiler og skryter når han selger våpen til Saudi-Arabia, et av de mest brutale regimer her på jord. Fly som brukes til å bombe sykehus i Yemen. Så Kina er hverken bedre eller verre enn noen Vestlige land der. Men jeg liker at de overlater styre av nasjoner til nasjonens befolkning. For utifra det jeg ser så har ikke USAs intervensjoner ført til at folk får det så mye bedre uansett. De vellykkede landene under den arabiske revolusjonen var der befolkningen selv alene endret landet. Som Tunisia og Morokko. Land som Libya og Syria derimot..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når et land som Nord-Korea fengsler, torturerer og dreper uskyldige mennesker, og oppretter konsentrasjonsleirer, skal man da stå på utsiden uten å gripe inn, eller skal man gå til aksjon? Det er et vanskelig moralsk og politisk dilemma, for en intervensjon vil naturligvis få konsekvenser. Det samme spørsmålet kan USA og andre vestlige land stille seg når det gjelder mange land i verden. USA velger noen ganger å gripe inn. Det er langt bedre, enn å ha en feig moral hvor man aksepterer all urett som ikke blir begått mot en selv.

Hvem delte Korea? Soviet og USA. Så der er USA 50% skyldig allerede. 

 

Mange voldelige konflikter i Afrika og Midtøsten kommer av kolonimakters opprettelse av unaturlige landegrenser. Og USA, opprørere mot den kolonimakten har altså ikke klart å lære fra sin koloniherres feil. Høyst kritikkverdig. Soviet er ikke noe bedre selvsagt. Smartere enn USA da, siden de sikret all industri og ressurser. Åpenbar mangel på forståelse fra USAs side, noe som plaget kolonimaktenes bestemmelser også.

 

 

De klarte faktisk å slå NK derimot med en helt gyldig grunn til krig. Men med deres historie, den kalde krigen og deres helt klare fiendtlighet mot kommunistiske regimer og helt åpenbare villighet til å sloss mot dem så klarte de altså å gå bort over til kineserne. En kinesisk hær som hadde veldig mye krigserfaring, og knuste amerikanernes linjer. De kunne prøvd å finne en fredelig løsning med Kina, men de valgte den militære.

 

USA er svært skyldig i situasjonen i NK i dag. Og så lenge USA er fiendtlig ovenfor Kina, og så lenge USA ikke skyr noen midler og angriper hvem de vil når de vil, så vil ikke Kina ha USA på sine grenser. Rett ved siden av Beijing! Sør-Korea dras mellom Kina og USA. USA ødelegger enhver form for lokal løsning på problemet.

 

 

Hva med USAs moral når de dreper og torturer folk for amerikanske fruktselskaper?

 

Hva med når USA invaderte Irak på fabrikkert bevis?

 

Hva med når USA sanksjonerte Iran med ikke eksisterende bevis?

 

Hva med når USA angrep Afghanistan som hevn for et angrep mot USA, som ikke ble utført av noen Afghanere engang?

 

Tenk å bo i Afghanistan. Noen Saudi folk flyr noen fly inn i en bygning i USA, og plutselig kommer USA og invaderer landet ditt.

 

Visste du at 90% av Afghanere ikke vet om 9/11 engang?

 

Moral + USA? Jeg håper det var en vits, for om det var en vits hadde det vært morsomt, men dessverre så er det vanskelig å tro på moral når du ser på tingene de gjør.

Lenke til kommentar

 

Når et land som Nord-Korea fengsler, torturerer og dreper uskyldige mennesker, og oppretter konsentrasjonsleirer, skal man da stå på utsiden uten å gripe inn, eller skal man gå til aksjon? Det er et vanskelig moralsk og politisk dilemma, for en intervensjon vil naturligvis få konsekvenser. Det samme spørsmålet kan USA og andre vestlige land stille seg når det gjelder mange land i verden. USA velger noen ganger å gripe inn. Det er langt bedre, enn å ha en feig moral hvor man aksepterer all urett som ikke blir begått mot en selv.

 

Har du satt deg inn i hvilke problemer det kan føre til å angripe Nord-Korea? Globalt, mener jeg? Hvor sterkt Kina er mot det? Hvor mange landminer som finnes i DMZ? Hvor mange tusen man regner med vil dø i et angrep?

 

Tror du kanskje du burde gjøre det før du sier noe så idiotisk som det du nettopp klarte å lire av deg?

Du mener det er riktig å stå å se på at uskyldige mennesker blir torturert og drept, uten å gjøre noe. OK. Da har du tatt ditt standpunkt.

Lenke til kommentar

 

Når et land som Nord-Korea fengsler, torturerer og dreper uskyldige mennesker, og oppretter konsentrasjonsleirer, skal man da stå på utsiden uten å gripe inn, eller skal man gå til aksjon? Det er et vanskelig moralsk og politisk dilemma, for en intervensjon vil naturligvis få konsekvenser. Det samme spørsmålet kan USA og andre vestlige land stille seg når det gjelder mange land i verden. USA velger noen ganger å gripe inn. Det er langt bedre, enn å ha en feig moral hvor man aksepterer all urett som ikke blir begått mot en selv.

 

Hvem delte Korea? Soviet og USA. Så der er USA 50% skyldig allerede. 

 

Mange voldelige konflikter i Afrika og Midtøsten kommer av kolonimakters opprettelse av unaturlige landegrenser. Og USA, opprørere mot den kolonimakten har altså ikke klart å lære fra sin koloniherres feil. Høyst kritikkverdig. Soviet er ikke noe bedre selvsagt. Smartere enn USA da, siden de sikret all industri og ressurser. Åpenbar mangel på forståelse fra USAs side, noe som plaget kolonimaktenes bestemmelser også.

 

 

De klarte faktisk å slå NK derimot med en helt gyldig grunn til krig. Men med deres historie, den kalde krigen og deres helt klare fiendtlighet mot kommunistiske regimer og helt åpenbare villighet til å sloss mot dem så klarte de altså å gå bort over til kineserne. En kinesisk hær som hadde veldig mye krigserfaring, og knuste amerikanernes linjer. De kunne prøvd å finne en fredelig løsning med Kina, men de valgte den militære.

 

USA er svært skyldig i situasjonen i NK i dag. Og så lenge USA er fiendtlig ovenfor Kina, og så lenge USA ikke skyr noen midler og angriper hvem de vil når de vil, så vil ikke Kina ha USA på sine grenser. Rett ved siden av Beijing! Sør-Korea dras mellom Kina og USA. USA ødelegger enhver form for lokal løsning på problemet.

 

 

Hva med USAs moral når de dreper og torturer folk for amerikanske fruktselskaper?

 

Hva med når USA invaderte Irak på fabrikkert bevis?

 

Hva med når USA sanksjonerte Iran med ikke eksisterende bevis?

 

Hva med når USA angrep Afghanistan som hevn for et angrep mot USA, som ikke ble utført av noen Afghanere engang?

 

Tenk å bo i Afghanistan. Noen Saudi folk flyr noen fly inn i en bygning i USA, og plutselig kommer USA og invaderer landet ditt.

 

Visste du at 90% av Afghanere ikke vet om 9/11 engang?

 

Moral + USA? Jeg håper det var en vits, for om det var en vits hadde det vært morsomt, men dessverre så er det vanskelig å tro på moral når du ser på tingene de gjør.

Hvis ikke USA hadde gått inn i Korea, så hadde Sør-Korea i dag vært som Nord-Korea. Og hvis ikke USA hadde gått inn i Vietnam, så kunne store deler av Sør-Øst Asia i dag vært som Nord-Korea. Som sagt, USA har vist bedre dømmekraft enn de Vest-Europeiske landene i sin utenrikspolitikk.

Lenke til kommentar

 

Hvis ikke USA hadde gått inn i Korea, så hadde Sør-Korea i dag vært som Nord-Korea. Og hvis ikke USA hadde gått inn i Vietnam, så kunne store deler av Sør-Øst Asia i dag vært som Nord-Korea. Som sagt, USA har vist bedre dømmekraft enn de Vest-Europeiske landene i sin utenrikspolitikk.

 

Du leste altså ingenting om det jeg skrev om Sør-Korea. Du leste ikke det jeg skrev om før, og du leste ikke det jeg skrev om etter. Jeg kritiserer ikke at de gikk inn når de gjorde, det var bra. Jeg kritiserer alt annet, og du velger å ignorere alle de negative punktene og fokusere alt på det eneste positive og late som om det er alt. 

 

Dette er en 60-70 år konflikt, du kan ikke bare snakke om 2 år av konflikten som alt.

 

 

Jeg beklager å måtte meddele deg det, men USA tapte faktisk Vietnamkrigen. I Vietnam så vant kommunistene og de vant i naboland og. USA tapte ikke kun Vietnam. Laos er nevnt over. De fikk brent massevis av folk med våpen som i dag er forbudt da. Og de trakk seg tilbake pga folk i USA ble forferdet over det de så, forferdet over hvor grusomme deres eget militære var. Viser det god dømmekraft i en demokratisk stat? Å føre en krig på en slik måte at folket ditt er forferdet over det de ser og hører?

Lenke til kommentar

 

 

Når et land som Nord-Korea fengsler, torturerer og dreper uskyldige mennesker, og oppretter konsentrasjonsleirer, skal man da stå på utsiden uten å gripe inn, eller skal man gå til aksjon? Det er et vanskelig moralsk og politisk dilemma, for en intervensjon vil naturligvis få konsekvenser. Det samme spørsmålet kan USA og andre vestlige land stille seg når det gjelder mange land i verden. USA velger noen ganger å gripe inn. Det er langt bedre, enn å ha en feig moral hvor man aksepterer all urett som ikke blir begått mot en selv.

Har du satt deg inn i hvilke problemer det kan føre til å angripe Nord-Korea? Globalt, mener jeg? Hvor sterkt Kina er mot det? Hvor mange landminer som finnes i DMZ? Hvor mange tusen man regner med vil dø i et angrep?

 

Tror du kanskje du burde gjøre det før du sier noe så idiotisk som det du nettopp klarte å lire av deg?

Du mener det er riktig å stå å se på at uskyldige mennesker blir torturert og drept, uten å gjøre noe. OK. Da har du tatt ditt standpunkt.

 

For det første står ikke jeg og ser på. Jeg lever livet mitt her i Norge, og har ikke den minste innvirkning på hvorvidt folk blir torturert og drept eller ikke. 

Det har ikke du heller, og det tror jeg du glemmer noen ganger. 

For det andre er ikke dette den falske dikotomien du har satt opp, for å angripe Nord Korea kommer antageligvis ikke til å ha noen positiv effekt, men kommer rett og slett til å destabilisere NOK et land. Afghanistan, Irak, Syria, Nord Korea - hvor slutter det?

 

For det tredje er det ikke snakk om "riktig", men hva som er realpolitisk best for flest mulig mennesker. Ja, mange Nord Koreanere har det helt grusomt. Millioner av dem. Men å begynne å skyte på dem kommer absolutt ikke til å hjelpe noen. La oss heller løfte noen handelsembargoer mot at hjelpeorganisasjoner får tilgang, og faktisk mate disse menneskene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...