Gå til innhold

Skatt av honorar til bedrift/privatperson


SV650N

Anbefalte innlegg

Heisann 

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med.

 

Jeg driver et foretak der vi arrangerer ulike kurs/events. Til våren skal jeg ha et kurs der vi har hyret inn 2 kursholdere. Avtalen er at de skal få 8000 kr i honorar for oppdraget. 

 

Spørsmålet mitt er nå hvordan skattereglene for honorar er.

 

Den ene kursholder har sitt egent enkeltmannsforetak. Han sender da faktura, jeg utbetaler kr. 8000 og han ordner selv med skatt.

 

Den annen kursholder har ikke egen bedrift og skal ha utbetalt honoraret privat. Hvordan blir reglene da? Betaler jeg ham da de 8000 kr som lønn, og må så betale skatt etterpå? Da får han jo betydelig mer for oppdraget enn ham med ENK som selv må betale skatten.

 

I så fall blir det mest rettferdige å kreve at begge har enkeltpersonforetak for å få jobben. 

 

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betal lønn som i et vanlig lønnstakerforhold. Du skal trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift, men du har ikke noe sykepengeansvar. Det skal ikke beregnes feriepenger, oppdragstaker har ikke rettigheter som arbeidstaker i forhold til arbeidsmiljøloven og ikke krav på yrkesskadetrygd eller yrkesskadeforsikring.

 

Oppdragstaker skal heller ikke tas med i oppdragsgiverens tjenestepensjonsordning.

 

Begrep som brukes om oppdragstaker er "ikke-ansatt lønnstaker" eller "lønnstaker utenfor tjenesteforhold".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betal lønn som i et vanlig lønnstakerforhold. Du skal trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift, men du har ikke noe sykepengeansvar. Det skal ikke beregnes feriepenger, oppdragstaker har ikke rettigheter som arbeidstaker i forhold til arbeidsmiljøloven og ikke krav på yrkesskadetrygd eller yrkesskadeforsikring.

 

Oppdragstaker skal heller ikke tas med i oppdragsgiverens tjenestepensjonsordning.

 

Begrep som brukes om oppdragstaker er "ikke-ansatt lønnstaker" eller "lønnstaker utenfor tjenesteforhold".

 

Takk for svar.

 

For meg blir det enkleste og billigste kanskje da å stille krav at de må ha et ENK. De sparer jeg skatten og de får samme beløp utbetalt. Hvis ikke vil den ene få 8000 pluss skatt, mens den andre får 8000 kr minus skatt. Alternativet blir vel da å tilby han uten ENK et lavere honorar.

Lenke til kommentar

For meg blir det enkleste og billigste kanskje da å stille krav at de må ha et ENK. De sparer jeg skatten og de får samme beløp utbetalt. Hvis ikke vil den ene få 8000 pluss skatt, mens den andre får 8000 kr minus skatt. Alternativet blir vel da å tilby han uten ENK et lavere honorar.

Eh, ENKeltpersonforetaket skal ha 8000 utbetalt og ordne med skatt selv, mens personen uten ENK skal ha 8000 minus forskuddstrekk utbetalt? Jeg ser ikke noe problem med dette. Forskjellen er arbeidsgiveravgiften som du får som en ekstrakostnad på utbetalingen til personen uten enk. Du kan selvfølgelig tilby lavere honorar for å kompensere for dette.

 

Det er selvfølgelig litt jobb med å rapportere inn arbeidsgiveravgift og skatt, samt betaling og bokføring av dette. Det er klart det er enklere for deg om begge hadde enk, men der er ikke sikkert personen uten enk interessert i dette.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...