Gå til innhold

iPod's ikke-byttbare batterier varer bare 18 mnd!


Anbefalte innlegg

For dere som vurderer eller allerede har gått til anskaffelse av iPod er dette ganske interessant info.

 

Ringte Apple-support angående batteriet på min iPod. Batteriet er helt dødt og iPod'en tar ikke lenger landing. iPod'en min er ca 18 måneder.

 

For å gjengi samtalen hos Apple ordrett: "Å skifte batteriet vil koste 2000 kr. Dette er så mye at du like gjerne kan kjøpe en ny.".

 

Apple har en garantitid på ett år på sine produkter og etter det står du på bar bakke. Med andre ord, kjøper du et Apple-produkt kan du regne med å måtte kaste det etter 12 måneder. Det er ikke garantert å fungere lenger enn dette. Dersom du likevel ønsker å få produktet reparert vil Apple først sette prisen så høyt at reparasjon blir helt urimelig, deretter vil de prøve å selge deg det samme produktet på nytt.

 

Etter at jeg kom meg til hektene igjen under samtalen med Apple ble jeg, etter at jeg begynte å klage over prisen, straks satt over til en danske for avvæpning. Strategien til Apple er ganske klar: dersom en kunde finner på å gå til motmæle mot prisene deres, send han gjennom en ny telefonrunde og over til en danske det er nesten umulig å skjønne hva sier. Alt for å mykne opp kunden litt. Likefullt spurte jeg så denne dansken noen spørsmål, etter at jeg fant ut at å prøve å få ned prisen eller få reparert det på garantien var nytteløst:

 

1. Hvordan kan Apple forsvare at kunden må betale 2000 kr for å skifte et batteri, som f.eks mobilprodusentene tar 200 kr for?

Apple har en ett års garanti på sine deler

 

2. Med andre ord, Apple sine produkter har en forventet levetid på 12 måneder og etter det er det bare å kaste det?

iPod'en har en forventet levetid mye lenger enn 12 måneder

 

3. Men dersom det koster mer å skifte ut batteriet enn det selve spilleren er verdt, er det ikke da det samme som å innrømme at forventet levetid på produktet ikke er mer enn 12 måneder?

Batteriet er ikke forventet å vare mer enn ett år

 

4. Hva er det som gjør at et bytte av batteri blir så dyrt?

Det ønsker jeg ikke svare på

 

Etter å ha stilt spørsmål 1-4 om og om igjen i et kvarters tid innser jeg til slutt at dette er bortkastet tid. Jeg legger derfor behersket på røret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du krav på ny.. Ifølge norsk lov kan du reklamere produkter i minst 3 år etter at de er kjøpt. 5 år hvis det er varer som tydelig er ment for å vare så lenge.

 

Jeg har hatt min iPod i langt lengre enn 18mnd og mitt batteri fungerer flott fortsatt. Må bare passe på å ikke overlade det tenker jeg..

Lenke til kommentar
Så dette for et par uker siden, og apple har jo etter dette senket prisen på nye batterier, og montering av dette.

Kanskje en ide å poste nyheter når det er nyheter, ikke flere uker etter.

Beklager at du tydeligvis er feilinformert. Prisen ble satt ned til 700 kr i USA etter press fra brukerne, men dette kommer ikke til å skje i Europa foreløpig. Prisen per i dag er 2000 kr.

Lenke til kommentar

Det at oppladbare batterier ikke varer mer enn i 18 mnd ved mye bruk er ikke uvanlig. De tar ikke ubegrenset med oppladinger.

Men et annet poeng er at dette trolig er i strid med norsk forbukerkjøpslov. En Ipod må vel påregnes å ha minst 2 års levetid. I og med at batteriene ikke er utskiftbare medfører dette at levetiden på produktet tilsvarer levetiden på batteriene. Da dette er en sak som sannsynligivis kan angå mange, foreslår jeg at du henvender deg til forbrukerrådet for å få litt hjelp

Lenke til kommentar
Da har du krav på ny.. Ifølge norsk lov kan du reklamere produkter i minst 3 år etter at de er kjøpt. 5 år hvis det er varer som tydelig er ment for å vare så lenge.

Tenkte litt på dette jeg også. Men er usikker om en kan benytte kjøpsloven, ettersom batterier ikke definert som en slitegjenstand. Men når prisen for å skifte dette er så høyt blir det jo til at en ikke bare må hive batteriet..

Lenke til kommentar
Tenkte litt på dette jeg også. Men er usikker om en kan benytte kjøpsloven, ettersom batterier ikke definert som en slitegjenstand. Men når prisen for å skifte dette er så høyt blir det jo til at en ikke bare må hive batteriet..

Så lenge batteriet og øvrig utstyr følger med i "pakken" du kjøper og det står oppført hva som følger med i "pakken", er de en del av produktet som kjøpes.

Lenke til kommentar
Apple har en garantitid på ett år på sine produkter og etter det står du på bar bakke. Med andre ord, kjøper du et Apple-produkt kan du regne med å måtte kaste det etter 12 måneder. Det er ikke garantert å fungere lenger enn dette. Dersom du likevel ønsker å få produktet reparert vil Apple først sette prisen så høyt at reparasjon blir helt urimelig, deretter vil de prøve å selge deg det samme produktet på nytt.

Det stemmer ikke i for iPod'er kjøp i norge. De MÅ følge forbrukerkjøpsloven og erstatte det defekte batteriet gratis helt til 2 år etter kjøpsdato.

 

Om Apple mener iPod skal vare vesentlig lengre enn 2 år så har du 5 års reklamasjonsrett i stedet for 2. (Kan være lurt å spørre om først)

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke i for iPod'er kjøp i norge. De MÅ følge forbrukerkjøpsloven og erstatte det defekte batteriet gratis helt til 2 år etter kjøpsdato.

Dersom dette er riktig ser det ut til at jeg har en god sak. Har du noe link til kjøpsloven der dette står? Finner ikke noe om batterier der..

forbrukerkjøpsloven @ www.lovdata.no

 

Forresten: forbrukerkjøpsloven gjelder alle generellt alle produkter (med noen unntak som er nevnt). Dvs. at den også gjelder batterier og iPod'er.

 

Du har en meget god sak!

(så lenge du har kjøpt den i Norge og har kvitteringen ennå)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan jo legge til at dersom du får byttet enheten eller batteriet, så vil du få reklamasjonsrett som om tingen var ny. Dersom batteriet blir byttet så får du ikke ny reklamasjonsrett på hele ipoden, men på batteriet. Det er fint å vite om det skulle ta kvelden igjen. Dersom du får helt ny ipod, så gjelder reklamasjonsretten som om du nettopp hadde kjøpt en ny, og den gjelder selvfølgelig fra datoen du mottar den nye enheten. :yes:

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar
Hvordan staår man om man har handlet fra nettbutikken til apple da? Den oppgir prisen i NOK, så da er det samme reglene ikke sant?

Så lenge Apple slipper å betale toll for varen gjelder norsk kjøpslov.

 

Sendte forøvrig nettopp en mail til forbrukerrådet der jeg bor for å få oppklart to ting:

1. Hvilke rettigheter jeg har i hendhold til kjøpsloven og om dette også gjelder slitedeler som batterier jo er.

 

2. Hvem jeg skal forholde meg til. Apple eller butikken der jeg kjøpte den (som forøvrig er i Norge og jeg har kvittering..)

 

Poster her så fort jeg får et svar fra dem. Særlig punkt 1 kan jo ha en del betydning for andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar

1. Du kjøpte et komplett produkt "Apple iPod". Det er hele dette produktet som er ment å vare over 2 år. Ergo har du krav på nytt batteri gratis selv om batteriet normalt slites litt raskere enn resten.

 

2. Du skal forholde deg til "selger", altså butikken der du kjøpte den, ikke Apple selv. Om det er butikken eller Apple som må dekke kostnadene ved batteribytte er en sak mellom dem, og ikke en sak mellom deg og de to. Det skal altså ikke bli noen trekantsak der butikken henviser deg til Apple og Apple henviser til butikken.

Lenke til kommentar
Du skal forholde deg til "selger", altså butikken der du kjøpte den, ikke Apple selv. Om det er butikken eller Apple som må dekke kostnadene ved batteribytte er en sak mellom dem, og ikke en sak mellom deg og de to. Det skal altså ikke bli noen trekantsak der butikken henviser deg til Apple og Apple henviser til butikken.

Ettersom det er svært få butikker i Norge som selger denne dingsen, så blir de fleste kjøp fra apple.com/no

Lenke til kommentar

Toolshed: Betyr det at Apple importerer iPod'ene før de selger dem, eller er det kjøper som kjøper de i utlandet og betaler moms og gebyrer til postverket når de kommer i posten?

 

Hvis det er Apple som importerer så er de underlagt norske lover inkludert forbrukerkjøpsloven. Hvis ikke de importerer, så må du nesten finne ut hvilket land de selger fra og hvikle lover som gjelder der. (Jeg vet at danmark og sverige har noe som er veldig likt den norske forbrukerkjøpsloven)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...