Gå til innhold

Hodetelefonforsterker/Dac, myte eller fakta?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde en RHA dacamp l1 for en stund siden, som jeg da ikke klarte å identifisere en klar forskjell mellom den og iPhone sin egen utgang. Har også en soundblaster x-fi HD på data rommet som jeg også følte gjorde samme jobben for en brøkdel av prisen.

Hodetelefonene jeg testet med da var Beyerdynamic t5p og dt770 pro 80.

 

Sitter nå og ser på Chord Mojo, da jeg vurderer å skaffe HD800 eller annen hodetelefon som har god nytte av forsterker grunnet volum.

 

Men er det slik at en egen Dac som mojo og RHA l1 har, virkelig er bedre og kan utvise en god forskjell mot iPhone sin dac og forsåvidt Creative soundblaster x-fi HD?

Eller sitter det hele i hodet fordi vi har en forventning at en dac til 5K skal låte bedre, og at det da automatisk bare gjør det?

 

Hva er deres erfaringer rundt dette med dac og forsterker, hører dere en betydelig forskjell på en dyr dac/forsterker, mot en som er litt rimeligere(iPhone eller x-fi HD). Og ikke minst, er denne forskjellen merkbar i Spotify premium 320, eller er det kun høyoppløst tidal slike forskjeller kan oppnås?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyd i dag på en god DAC/amp er generelt så bra at man mest konkurrerer på design, features og unødvendig kraftige forsterkere som omentrent kan drive bokhyllehøyttalere. Legg heller pengene i hodetelefonen og evt en god equalizer hvis du ikke kjører dette i software. Ny DAC/amp hadde jeg kun kjøpt p.g.a praktiske behov. Det er utrolig mye synsing og opphausing innen HiFi, så ikke sluk det og markedsføringen rått. Test heller ting selv og gjør deg opp en mening.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Lyd i dag på en god DAC/amp er generelt så bra at man mest konkurrerer på design, features og unødvendig kraftige forsterkere som omentrent kan drive bokhyllehøyttalere. Legg heller pengene i hodetelefonen og evt en god equalizer hvis du ikke kjører dette i software. Ny DAC/amp hadde jeg kun kjøpt p.g.a praktiske behov. Det er utrolig mye synsing og opphausing innen HiFi, så ikke sluk det og markedsføringen rått. Test heller ting selv og gjør deg opp en mening.

Ettersom jeg har forstått er en Dac kun en brikke som dekryptere tall(i form av digital signal), og jeg lurer ærlig talt på hvordan en dyr dac kan dekryptere «bedre» enn en rimeligere, de gjør jo faktisk talt samme oppgaven. Skal jo i realiteten ikke har så mye utslag på lyden, da tallene dekrypteres på samme måte? Vil dermed tro at en lydforskjell har mer med forsterkerdelen å gjøre(gjerne rett meg om det er feil).

 

Mener du at jeg kanskje bare skal bruke X-fi HD da, siden den skal kunne håndtere opptil 330ohm ifølge eska? Ønsker bare at jeg ikke skal feilbedømme en hodetelefon(feks hd800) fordi den hadde vist sitt «egentlig jeg» med en mojo kontra x-fi HD. Er enig med deg at det er nye synsing i hifi segmentet, å siden min egen erfaring med RHA var at forskjellen var helt ikke eksisterende(har god hørsel, bare så det er sagt), så har jeg lurt fryktelig på hvordan selgerne på soundgarden og hifiklubben hardnakket påstår at forskjellen skal være «enorm».

 

Vil selvsagt spare pengene fra en mojo om jeg kan, dersom forskjellen som du sier går mer på design og slike egentlig «unødvendige» faktorer.

Lenke til kommentar

HD 800 er veldig høyoppløst og tungdrevet, så den er verdt å teste med det du har før du bestemmer deg for hva du vil bruke. HD 800 trenger etter min mening en god EQ for å balansere lydbilde p.g.a av designsvakheter og lydsignaturen de har valgt. Les om Harman responsecurve og om material-resonansen på disse så har du et bra utgangspunkt til å justere EQ. DAC er bare en konvertering av digital til analog lyd, og de fleste vanlige DACer i dag holder bra kvalitet så lenge du styrer unna jalla og mange år gammelt utstyr. Så lenge DAC ikke introduserer støy, ujevn frekvensgang og forvregninger f.eks i form av jitter (sammen med inngangsbuffer) og intermodulasjon gjør den jobben. Personlig anser jeg mer HD 800 som et studioverktøy enn for konsumentlytting. Disse er svært avslørende og krever en veldig høy produksjonskvalitet på materialet du spiller av på den. De glatter ikke over noe.

Lenke til kommentar

 

Har brukt en hodetelefonforsterker på B&W P7, og forskjellen er som natt og dag.

Kan du utdype hva som endrer seg så drastisk i lydbildet mellom dac og iPhone dac?

 

Bruker ikke iPhone, men lydbildet ble mye mer åpent, mer trøkk som litt ironisk gjør at man ikke trenger spille så høyt.

Lenke til kommentar

HD 800 er veldig høyoppløst og tungdrevet, så den er verdt å teste med det du har før du bestemmer deg for hva du vil bruke. HD 800 trenger etter min mening en god EQ for å balansere lydbilde p.g.a av designsvakheter og lydsignaturen de har valgt. Les om Harman responsecurve og om material-resonansen på disse så har du et bra utgangspunkt til å justere EQ. DAC er bare en konvertering av digital til analog lyd, og de fleste vanlige DACer i dag holder bra kvalitet så lenge du styrer unna jalla og mange år gammelt utstyr. Så lenge DAC ikke introduserer støy, ujevn frekvensgang og forvregninger f.eks i form av jitter (sammen med inngangsbuffer) og intermodulasjon gjør den jobben. Personlig anser jeg mer HD 800 som et studioverktøy enn for konsumentlytting. Disse er svært avslørende og krever en veldig høy produksjonskvalitet på materialet du spiller av på den. De glatter ikke over noe.

Kan ikke si at jeg har lagt merke til noen ujevnheter eller forstyrrelser på x-fi HD, og har vært veldig fornøyd med den i noen år nå. Da tror jeg at jeg prøver hodetelefoner først, og eventuelt kjøper dac/forsterker om jeg ikke får nok volum på det jeg har. Mao så er en svindyr dac egentlig en overpriset vare med masse «pene markedsførings ord»?

 

Har postet et post om anbefaling til hodetelefoner i hodetelefon tråden, og tar gjerne imot dine råd til valg av hodetelefon :)

Kan tenkes jeg har misforstått litt også da, siden jeg trodde at headsett som hd800 grunnet sin evne til å avsløre alle detaljer var best pga ting som det ^^,

Lenke til kommentar

600 ohms elementer ligger ikke akkurat i sweetspoten til de EU-regulerte forsterkerene på mobiler. Det lønner seg alltid å ha mer futt i forsterkeren enn det volumet du vil spille av med for å ivareta mest mulig dynamikk. EU ofrer i praksis lydkvaliteten for å forhindre hørselsskader. Mojo + mobil er en god ide.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

600 ohms elementer ligger ikke akkurat i sweetspoten til de EU-regulerte forterkere på mobiler. Det lønner seg alltid å ha mer futt i forsterkeren enn det volumet du vil spille av med for å ivareta mest mulig dynamikk. EU ofrer i praksis lydkvaliteten for å forhindre hørselsskader. Mojo + mobil er en god ide.

Til mobilbruk skjønner jeg at forsterkeren i mobilen vil slite ja, så der må jeg nok kjøpe en mojo eller noe om jeg skal ha hd800. Men om jeg bruker x-fi HD så bør det vel gå noenlunde greit vil jeg tro?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Hadde en RHA dacamp l1 for en stund siden, som jeg da ikke klarte å identifisere en klar forskjell mellom den og iPhone sin egen utgang. Har også en soundblaster x-fi HD på data rommet som jeg også følte gjorde samme jobben for en brøkdel av prisen.

Hodetelefonene jeg testet med da var Beyerdynamic t5p og dt770 pro 80.

 

Sitter nå og ser på Chord Mojo, da jeg vurderer å skaffe HD800 eller annen hodetelefon som har god nytte av forsterker grunnet volum.

 

Men er det slik at en egen Dac som mojo og RHA l1 har, virkelig er bedre og kan utvise en god forskjell mot iPhone sin dac og forsåvidt Creative soundblaster x-fi HD?

Eller sitter det hele i hodet fordi vi har en forventning at en dac til 5K skal låte bedre, og at det da automatisk bare gjør det?

 

Hva er deres erfaringer rundt dette med dac og forsterker, hører dere en betydelig forskjell på en dyr dac/forsterker, mot en som er litt rimeligere(iPhone eller x-fi HD). Og ikke minst, er denne forskjellen merkbar i Spotify premium 320, eller er det kun høyoppløst tidal slike forskjeller kan oppnås?

 

Mye avhenger av tiltenkt bruk. Hvis du kjøper deg en mojo, som er et ypperlig produkt, og kanskje et av de beste i sin kategori så ville jeg brukt den både til portabel og stasjonær bruk. Så god er den.

 

Angående intern versus ekstern dac så er det noen fordeler med ekstern dac kontra en som enten er på et pluginkort eller montert på hovedkortet. Mye av dette handler om isolering av støy og kanskje noe på strømforsyning. Og ikke minst at det kanskje er valgt billige løsninger for lydkretsen.

 

Sennheiser hd800 er 300 ohms og vil kreve litt mer enn typiske hodetelefoner av forsterker. Hvis du har vært innom sennheiser hd600/650 så har disse også 300 ohm motstand og vil kreve det sammen (som sammenligning).

 

Til portabel bruk vil jeg si at hd800 er nærmest uegnet. Det er en åpen konstruksjon og lyd vil gå både inn og ut. 

 

Hvis du tenker primært på "i huset bruk" ville jeg anbefalt å ta en titt på odac og o2 objective forsterker. Disse er relativt rimelige og leverer godt nok for mange. Disse er veldig populære på diyaudio. De selger flere steder blant annet her.

 

HD800 er gode hodetelefoner og avslører fort dårlige opptak. Hvis jeg hadde kjøpt meg disse så hadde jeg lagt noen tusen i en grei dac og forsterker. Hvis du diy anlagt er det mye interessant på diyaudio.

 

PS: I hifi, og spesielt high end hifi, er det ingen garanti for at stor prislapp betyr "stor lyd". Dessverre.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis ulovlig å ta seg mer enn godt betalt for et produkt. Det er dessverre alle de påstandene som de kommer med som er grenseoverskridende. Hvorfor ingen tar disse for det er rart. Det hadde kanskje vært en interessant sak for forbrukerrådet.

 

Min favoritt var en spdif optisk kabel på 0.5m til rundt 50 tusen og 1m varianten kostet 100k. Den skulle vist revolusjonere lydopplevelsen. Superlativene satt så løst at det er et unikum man får lyd ut av en normal optisk spdif kabel til 50 kr.

 

edit. en leif og et tillegg.

Endret av ikek
Lenke til kommentar

At de ikke er redd for å bli saksøkt er for meg en gåte. Det virker nesten som desto høyere prisen er på hifi desto mindre vitenskaplig relevant blir produktet.

 

Jeg så noen som solgte krystaller og noen klistremerker som skulle gjøre et eller annet. I grunn bare trist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...