Gå til innhold

MacOS Server skal miste en masse server­funksjonalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fryktet at det var denne veien det var på vei, etter flere år med liten innovasjon, og fjerning av innhold. Rart de sier de skal fokusere på lagring i nettverk, siden denne tjenesten ble fjernet fra Mac OS server når de lanserte Mac OS 10.13, og flyttet det til delingspanelet i systemvalg, med begrunnelse at du ikke trengte Mac os server til det lenger. (Problemet med det var jo at du ikke lenger kunne endre på delingen uten å fjernstyre serveren, mot å benytte programvaren for server til å koble til serveren). 

 

Men nå er det altså mer eller mindre slutt for server programvaren. Har vært på jakt etter alternativ for epost, som er enkelt og greit til å kjøre på min egen epostserver. Jeg ser at jeg bør intensivere letingen etter en erstatter. Alternativet som apple hinter til (KerioConnect) koster jo 4000 kr, for alternativet med enkelt webgrensesnitt, pluss 1/3 av det beløpet per år etterpå. Det er litt i overkant for server til privatbruk...

Noen som har alternativer til epostserver pakke som kan kjøre på linux, med webgrensesnitt for å legge til og fjerne brukere, trenger også alias og epostgruppe for at mail til [email protected] sendes til [email protected] og [email protected].

Lest litt om mailinabox.email og Modoboa, men klarer ikke helt og bestemme meg for løsning.

Lenke til kommentar

Om dere trenger å kjøre sånt som epost, webserver og dns lokalt så er det "bare" å lære seg docker og kubernetes. Evt dukker det nok opp noen tredjepart-løsninger.

 

Jeg skjønner igrunn Apple sin prioritering godt, macos server er et såpass marginalt produkt at det er vanskelig å gi det den kjærligheten det trenger for å bli skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Har fryktet at det var denne veien det var på vei, etter flere år med liten innovasjon, og fjerning av innhold. Rart de sier de skal fokusere på lagring i nettverk, siden denne tjenesten ble fjernet fra Mac OS server når de lanserte Mac OS 10.13, og flyttet det til delingspanelet i systemvalg, med begrunnelse at du ikke trengte Mac os server til det lenger. (Problemet med det var jo at du ikke lenger kunne endre på delingen uten å fjernstyre serveren, mot å benytte programvaren for server til å koble til serveren). 

 

Men nå er det altså mer eller mindre slutt for server programvaren. Har vært på jakt etter alternativ for epost, som er enkelt og greit til å kjøre på min egen epostserver. Jeg ser at jeg bør intensivere letingen etter en erstatter. Alternativet som apple hinter til (KerioConnect) koster jo 4000 kr, for alternativet med enkelt webgrensesnitt, pluss 1/3 av det beløpet per år etterpå. Det er litt i overkant for server til privatbruk...

Noen som har alternativer til epostserver pakke som kan kjøre på linux, med webgrensesnitt for å legge til og fjerne brukere, trenger også alias og epostgruppe for at mail til [email protected] sendes til [email protected] og [email protected].

Lest litt om mailinabox.email og Modoboa, men klarer ikke helt og bestemme meg for løsning.

 

Min email server kjører mountain lion+server. Ser ingen grunn til å oppdatere den. Den kjører inne i en vmware fusion VM og har ingen nettverks forbindelse med utenomverdenen unntatt for smtp og imap.

Lenke til kommentar

Jeg kjører i dag 10.12, på serveren, og kjører den som en VM, men er upraktisk å ikke kunne fjernstyre med server programvaren på min mac som jeg ikke kjører serveren på(kan kun bruke skjermdeling, eller remote via VMware). Så blir nok en server som kjører på Linux i løpet av de neste månedene. Som har et webgrensesnitt for administrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...