Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wi-Fi faller inn og ut hvert 5. min ut av det blå


Anbefalte innlegg

Bygde en ny pc for 2 uker siden og kjøpte W10 til den og har brukt en ASUS USB-AC51 til både denne og den forrige PCen min uten problemer. I går begynte jeg å disconnecte hver gang jeg gikk inn i et spill. Jeg har prøvd å deaktivere og installere drivere på nytt, jeg har factory reseta routeren. Nå faller den ut hele tiden og jeg vet ikke helt hva jeg skal prøve mer. For å fikse det igjen så må jeg feilsøke internettet, og da er det ofte standard gateway som er problemet. Så blir det trådløse nettverkskortet resetta, og så funker det i 5 min igjen så forsvinner det på nytt.

 

Har prøvd dette:

- Har reinstallert drivere

- Skifta USB-porter

- ipconfig release renew

- Installert ASUS Utility-programmer

 

 

Noen tips?

Endret av AdrianBredesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ASUS USB-AC51-adapteren direkte i en USB-port? En tips kan være en USB-forlengelsekabel slik at ikke pc-en "dekker" adapteren hvis det er snakk om stasjonær pc.

 

Hvilken ruter bruker du? Bruker du 2,4 eller 5 GHz? 

 

Hvis du bruker USB 3.0-port, har andre USB 3.0-enheter koblet til som brukes aktivt, kan det forstyrre veldig på 2,4 GHz. 

Lenke til kommentar

Får du svar fra default gateway om du pinger, etter at du faller ut?

 

Har du to DHCP servere på samme nettverk?

Jeg vet helt ærlig ikke hva en DHCP-server er for noe en gang, så jeg tviler.

Det er når jeg kjører feilsøk at det står at jeg reparerer gatewayen.

 

Dette er de feilmeldingene jeg bruker å få

 

ZREGcyl.png

 

4ihVB8F.png

Lenke til kommentar

Har du ASUS USB-AC51-adapteren direkte i en USB-port? En tips kan være en USB-forlengelsekabel slik at ikke pc-en "dekker" adapteren hvis det er snakk om stasjonær pc.

 

Hvilken ruter bruker du? Bruker du 2,4 eller 5 GHz? 

 

Hvis du bruker USB 3.0-port, har andre USB 3.0-enheter koblet til som brukes aktivt, kan det forstyrre veldig på 2,4 GHz. 

Jeg har en ASUS rt-ac66u. Har testet både 2.0 og 3.0-porter. Bruker 2,4GHZ-nettverk. USB-adapteren sitter rett i en port på front panel ved på-knappen.

Lenke til kommentar

Kan også være en fordel å slå maskinen over på performance på strømstyringsplanen til Windows; for å hindre at USB-enheter settes i "sleep-modus". Videre kan du også se på bytte av kanal på wifi-aksesspunktet, det kan være flere wifi-nettverk i nabolaget som forstyrrer.

Lenke til kommentar

Stemmer for forlengelseskabel hvis du fremdeles ønsker å bruke denne. Det er ganske ugunstig med så kompakte enheter uten skikkelig antenne. Men en forlenger kan du jakte mer på optimal plassering med å følge med på signalstyrken. Men litt lengde på kabelen er det som regel en god del å hente. Ofte er det lurt å velge en antenne tilpasset 2,4 GHz og gjerne en som ikke rundstråler men som konsentrer mer av energien i en smultring-form heller enn ball (omnidireksjonell) mot trådlåsenheten din så lenge du har den i riktig posisjon. Graden av energikonsentrasjon ser du på dBi-tallet. Høyere er bedre, men dette gjør at du må justere antennen mer optimalt enn en som rundtråler.

 

Men en sånn antenne på routeren og trådløsen din har du ganske gode muligheter for en bra link så lenge du ikke har andre ting som intefererer.

 

http:/www.aliexpress.com/item/2-4Ghz-18-dbi-Aerial-Wireless-WIFI-Antenna-RP-SMA-male-Booster-Universal-Antennas-Amplifier-WLAN/32838066545.html

 

På adaptersiden bør du velge et med antenneutgang som minimum er noe slikt;

https://www.amazon.com/dp/B07695YGLZ/

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har en ASUS rt-ac66u. Har testet både 2.0 og 3.0-porter. Bruker 2,4GHZ-nettverk. USB-adapteren sitter rett i en port på front panel ved på-knappen.

 

 

Gjerne kommer problemet om du bruker den andre porten som er på samme usb-kontroller-del aktivt, f.eks. til en ekstern harddisk. Setter jeg min .11ac-adapter i front på pc-en og en harddisk i den andre, mister jeg mer eller mindre forbindelsen med den adapteren jeg har.

 

Info: https://www.intel.com/content/www/us/en/io/universal-serial-bus/usb3-frequency-interference-paper.html

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...