Gå til innhold

Endelig skal Windows 10-brukerne få se dataene som sendes til Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QVZmonLc

Eh..elefanten i rommet?

 

Diagnosedata er én ting, men W10 pumper jo en haug med private/sensitive data også, som f.eks kontaktlisten samt kontakters wifi inkl passord. W10 har en innebygget keylogger aktivert som standard, ifølge Thehackernews sender w10 inn data om deg 5500 ganger i døgnet selv ETTER at du har strupet igjen alt windows lar deg stanse på Enterprise versjonen, The Independent og Ars Technica m.fl. beskriver det samme.

 

Poenget mitt er at de fleste journalister ser ut til å glemme at telemetri og diagnosedata utgjør den minst bekymringsverdige delen av W10's datainnsamling.

 

Tinnfoil...shiny! :-)

Lenke til kommentar

Har man informasjon som man vil skal være 100% privat, så ikke ha det på en enhet som kobles til internett. Ikke ha det på mobilen heller. Alt kan overvåkes i disse tider. Microsoft gjør vel bare det samme som Google, Apple, Facebook, Samsung og andre gjør også. I tillegg til dette har man slike som NSA som tar dette til et helt annet nivå igjen.

 

I følge det jeg har hørt, så skal alt dette økes enda mer når 5G nettet er operativt. Innen år 2030 skal internett styres fullstendig av kunstig intelligens (A.I). Hvis vi lar det gå så langt, så kan du si hadet til privatliv og frihet for godt.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel også an på hva kundene etterspør og hva de er villige til å betale for. Hvis det er en høyere grad av datasikkerhet, så kan det jo tenkes å være noen som kan levere det.

 

Det går det, men du skal være ganske motivert, ekstremt konsekvent og svært utholdende om du skal greie å gjennomføre en komplett lockout av "de store" fra din private kommunikasjon/informasjon/sfære.

 

Det må gjøres en relativt omfattende hjemmelekse i forkant og du kan nok glemme Windows, Apple og Google + mye annet.

 

https://www.silentcircle.com/products-and-solutions/devices/

https://www.qubes-os.org/

 

Men, man kan stramme inn så mye man bare kan/vil, og så kan man spørre seg: Hvem skal man kommunisere sikkert med mm? Hvor mange i din omgangskrets eller dine jobb/forretningsforbindelser blir med på det der?

 

Det det ender opp med er at det kanskje kan anvendes innenfor en liten gruppe som har de samme interessene for sikkerhet/privacy, men en slik gruppe skiller seg nok ut ved sine "digitale signaturer/mønstre", så......

 

...det stanser igrunn av seg selv. Har du ingen å kommunisere sikkert med er det sikreste å la være :o)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal MS eller noen andre for den saks skyld drive og samle inn informasjon om oss i det hele tatt? se bort i fra om en melding om at en ny installasjon er gjort med et gyldig serie nummer så skal de drite i og samle inn informasjon om meg.

 

Det er nesten det samme som om du spør om hvorfor noen mennesker er slemme :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor skal MS eller noen andre for den saks skyld drive og samle inn informasjon om oss i det hele tatt? se bort i fra om en melding om at en ny installasjon er gjort med et gyldig serie nummer så skal de drite i og samle inn informasjon om meg.

De er vel interessert i hvordan deres operativsystem kjører på de forskjellige sammensetninger av hardware og software.

På samme som når du går til legen, så må jo legen lytte på deg, ta noen prøver og eventuelt gjennomlyse deg, før han kan fatte en diagnose og starte helbredelsen, om du er syk.

Du har tidligere også fått vaksine mot sykdommer som er blitt identifisert gjennom ni-tidig diagnosearbeid.

 

Men for all del. Det er ditt valg å nekte å ha noe som helst med helsevesen å gjøre.

Lenke til kommentar

Det kommer vel også an på hva kundene etterspør og hva de er villige til å betale for. Hvis det er en høyere grad av datasikkerhet, så kan det jo tenkes å være noen som kan levere det.

 

Et problem er at riktig mange brukere har null peiling. At en OS-utvikler tar seg friheten å samle inn etter min mening, irrelevant data, er prinsippiellt ganske grenseoverskridende. Om jeg kjøper en bil, vil jeg ikke ha baksetet fyllt opp med reklameblader, eller oppdage nye reklameblader når jeg endelig har rydda opp i den nye fine bilen. Vil jeg ha en wunderbaum dinglende innstallerer jeg den sjøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...