Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få en fot innenfor arbeidsmarkedet som ung ufør med tynn CV?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg poster her fordi de sikkert mer relevante foraene ikke tillater anonym posting.

Etter noe motvilje fra min side ble jeg høsten 2015 erklært (ung) ufør av mine to psykiatere. Aversjonen kom først og fremst av at jeg følte det var å gi opp, men begge behandlerne mente tiden var såpass overmoden at jeg lot meg overtale. Et annet argument var at den økonomiske forutsigbarheten og sikkerheten i dette også kunne bidra positivt i retning forbedring av den psykiske helsen.

Nå er jeg 27 år, og har jobbet i 15 måneder i en vernet bedrift. Det har for så vidt gått greit nok, det, men en slags skyldfølelse begynner å tære på motivasjonen; stort sett alle mine kolleger har et dystrere sykdomsbilde uten noen realistisk sjanse for bedring (autisme, psykisk utviklingshemming o.l.), som gjør at jeg føler jeg urettmessig har tatt beslag i en av de få hundreprosentsstillingene bedriften har. I motsetning til dem har jeg andre muligheter.

CV-en min er omtrent blank. Jeg jobbet etter skolen allerede fra 8.-klasse og hadde ellers både søndsags- og sommerjobber, men så har jeg et hull på nesten ti år hvor det verken er skolegang eller arbeidserfaring utover mislykkede praksisplasser da jeg var under AAP-ordningen.

Hvordan bør jeg i det hele tatt gå frem? Jeg driter i hva slags jobb det er; jeg er virkelig ikke i en posisjon hvor jeg kan påspandere meg å være kresen. Finnes det en formidlingstjeneste? NAV? Søker jeg ordinært på lik linje med en hvilken som helst annen, men legger med en tekst som forklarer situasjonen?



Anonymous poster hash: 99db7...fe4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Investér i truckførerbevis hos en seriøs forhandler, det kan koste noen tusenlapper, men da får du skikkelig opplæring.

 

Så går du via vikarbyråer. Det er mange som er villig til å gi folk en sjans. Og ja, bare vær ærlig, så ordner det seg. Åpenhet og ærlighet trumfer billige og skitne triks hele dagen lang. Ikke utelaborér cv'en, vær kort, skarp og til poenget.

 

Du kan snakke med NAV om å prøve å få til noen testtimer med truckkjøring hvis du er seriøs.

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde da jeg skulle starte i jobb første gang, var å dra til ALLE butikker om området jeg bodde i, samt søke til bedrifter som ikke krever utdanning (eks. vekter). Denne runden gikk jeg to ganger med 5 års mellomrom, og fikk jobb begge ganger.

 

Man må vise at man er motivert og engasjert, og møte opp selv om det ikke er utlyst noen stilling. Om man ikke får en 100% stilling, så er ofte en liten stilling nok hvor man ofte får muligheten til å ta ekstravakter og tjene en del ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...