Gå til innhold

FX5700


Gondul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke la dette bli et sånn ATI vs Nvidia post(ser tendensene her)

 

Jeg har også et "varmt hjerte" for ATI, men det er spennende å se hva nvidia kommer opp med nå, og da er jo 5700 kortet en spennende nyhet.

Si meg en ting, hvordan skal man klare å diskutere hvilke kort som er best uten å at det blir tendenser til DITT VS DATT ? Hva slags argumenter skal man bruke som er 100% objektive ? Hvordan skal man klare å skille 2 kort av forskjellig produsent uten å dra fram fordeler, ulemper, ulikeheter, ?

 

Greit nok at vi ikke skal ødelegge tråden hans her, men må da gå an å dra inn noen argumenter uten å bli stemplet her!

Lenke til kommentar
Ikke la dette bli et sånn ATI vs Nvidia post(ser tendensene her)

 

Jeg har også et "varmt hjerte" for ATI, men det er spennende å se hva nvidia kommer opp med nå, og da er jo 5700 kortet en spennende nyhet.

Si meg en ting, hvordan skal man klare å diskutere hvilke kort som er best uten å at det blir tendenser til DITT VS DATT ? Hva slags argumenter skal man bruke som er 100% objektive ? Hvordan skal man klare å skille 2 kort av forskjellig produsent uten å dra fram fordeler, ulemper, ulikeheter, ?

 

Greit nok at vi ikke skal ødelegge tråden hans her, men må da gå an å dra inn noen argumenter uten å bli stemplet her!

Selvfølgelig, men det begynte å bli litt tendenser....

Må selvfølgelig argumenter for og imot, helt klart, men er det noen som kan nevne de mest åpenlyse forskjellene på disse kortene så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Vis du ser på den testen som er postet tidligere så ser du forskjeller.

 

bla:

5700 scorer bedre enn 9600XT i q3 og unreal i 1024 no AA/AF, dette jevnes seg ut når man setter på AA og AF.

 

9600XT yter bedre i de fleste applikasjoner med 4x/8x AA/AF.

Vi vet at 9600XT yter bra i DX9, og vi vet også at 5900 og 5950 yter dårlig i DX9, så regner med at 5700 ikke er noe undtak. Særlig når de ikke klarte å kjøre DX9 tester på 5700 kortet.

 

Min konklusjon er: Spiller du mye q3 og unreal og eldre spill som baserer seg på DX8.1 så gå for 5700, men spiller du endel nyere spill som er DX9 baserte så kjøp deg et 9600XT. Er du fan av antialasing og Antistopisk filtering så er 9600XT et hakk foran her.

Lenke til kommentar

Hmm, denne posten har dog "dabbet" av litte grann, men jeg ser ingen grunn til å ikke skrive i den uansett ;) er ikke så gammel.

 

Uansett, fikk generelt ganske lyst på det FX5700Ultra kortet.

Men er det noen som veit hvor mye prisen kan variere fra den blir satt til den kommer inn på lager? 1300 er jo strengt tatt ikke dårlig.

Dette gjelder selvfølgelig XT kortet og :)

 

|SeVen|: vil du høre min "så objektive konklusjon som jeg klarer"? :p

 

FX5700U:

Begynner å komme seg på DirectX9 nå. Men er fortsatt noe som ikke stemmer.

Hvis man ser på neverwinther nights testen, så ser du hvordan FX5700U sparker ifra. dette er _ikke_ directx8.1. dette er OpenGL, et område nvidia er "berømt" på ;)

 

Radeon 9600XT:

Tar en ledelse over nVidia på directx9 ytelse. er også sterkere enn på AA og AF :)

Beklageligvis så er Radeon rimelig svak på OpenGL i forhold til nVidia.

 

Bildekvalitet:

Radeon "banker hardt" passer absolutt ikke i denne sammenhengen. Når du ser på et stillbilde hos f.eks thg så kan du se forskjell ja. Dette er forskjeller man seriøst ikke merker når man spiller. Ikke kom her å si at du nyter landskapet når du spiller battlefield?

Helt personlig stiller jeg høyere krav til fps ved en høyere oppløsning enn 800x600 4xAA 8xAF. Kjører helst ikke på mindre enn 1280x1024. Personlig har jeg aldri lagt merke til noe annet enn at jeg kun senker ytelsen ved å skru på AA når jeg spiller. Om du har lyst til å spille UT2003 med 20fps, så gjør gjerne det for synets skyld, som blir ødelagt av all hakkingen.

 

Jeg har alltid vært fornøyd med nVidia sine kort, og hvis jeg skulle kjøpe meg et kort nå, så hadde jeg kjøpt 5700U, av den enkle grunn; jeg føler meg mer trygg på nvidia. ikke spør meg hvorfor, men har generelt ikke hatt noen problemer med de :)

 

Og til slutt: spørsmålet folk sikkert har glemt at jeg skrev:

Men er det noen som veit hvor mye prisen kan variere fra den blir satt til den kommer inn på lager? 1300 er jo strengt tatt ikke dårlig.

Lenke til kommentar
Bildekvalitet:

Radeon "banker hardt" passer absolutt ikke i denne sammenhengen. Når du ser på et stillbilde hos f.eks thg så kan du se forskjell ja. Dette er forskjeller man seriøst ikke merker når man spiller. Ikke kom her å si at du nyter landskapet når du spiller battlefield?

Nå finnes det andre typer spill enn fast-pased FPS.

Lenke til kommentar
Bildekvalitet:

Radeon "banker hardt" passer absolutt ikke i denne sammenhengen. Når du ser på et stillbilde hos f.eks thg så kan du se forskjell ja. Dette er forskjeller man seriøst ikke merker når man spiller. Ikke kom her å si at du nyter landskapet når du spiller battlefield?

Nå finnes det andre typer spill enn fast-pased FPS.

Men la meg da få lov til å spørre, hvilke spill er det som ikke er "fastFPS" spill i 1. person?

 

Om du f.eks spiller warcraft3 eller Age of mythology så er f.eks husene på flere hundre meters avstand der du praktisk talt ikke ser noe spesielt uansett.

 

Jeg sier ikke at ATI er dårligere enn nVidia på dette området, det er bevist at det er bedre, men om man legger stort merke til det når man spiller uten å faktisk se godt etter er en helt annen sak.

 

Edit: kan også si at "Men hvis du vil spille med en helt for jævlig bildekvalitet så gjør det" eller hva den personen nå skrev var _rimelig_ hardt å ta i.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Men la meg da få lov til å spørre, hvilke spill er det som ikke er "fastFPS" spill i 1. person?

Vel, dette er avhengig av spillestil, men det jeg kommer på nå er Deus Ex1 og IW, Raven shield i SP, Planetside og Neocron.

 

Om du f.eks spiller warcraft3 eller Age of mythology så er f.eks husene på flere hundre meters avstand der du praktisk talt ikke ser noe spesielt uansett.

Aliasing i form av line shimmering er ganske merkant i Warcraft3. Men vi har også andre typer spill som RPG og adventure.

 

Jeg sier ikke at ATI er dårligere enn nVidia på dette området, det er bevist at det er bedre, men om man legger stort merke til det når man spiller uten å faktisk se godt etter er en helt annen sak.

Dette er selvfølgelig induviduelt, men for meg er AA kvalitet viktig og jeg har som regel ingen problem med å se forskjell fra GF4Ti kortet mitt.

 

har to tester her:

 

1

 

og

 

2

Som vanlig så ser ikke nVidia så bra ut når det blir brukt spill som ikke er vanlig å bruke til benchmarking.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...