Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reported by component: Processor Core


Anbefalte innlegg

Jeg bygget en maskin til min dames lillebror for en stund siden. Denne var satt sammen med en del gamle komponenter så ingenting er nytt.

Denne består av følgende:

 

Intel Core i5-3570K Processor

Sapphire Radeon HD 7870 XT
ASUS Maximus V Formula
Ballistix Sport DDR3 1600MHz
Silver Power SP-S650M 650W
CM StormTrooper GamingTower

 

Maskinen stod på og han klarte å velte over den slik at den gikk rett i bakken. Maskinen gikk rett av og siden har det kommer ymse bluescreens av forskjellige varianter og feilmeldinger.
Har installert windows på ny flere ganger, men også her ved installasjon kom der feilmelding.

Jeg klarte etter hvert å bli ferdig med windows installasjon slik at jeg kunne sjekke Event Viewer og fant da følgende feilmelding:

 

A corrected hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core Error Source: Corrected Machine Check Error Type: Internal parity error Processor APIC ID: 0 The details view of this entry contains further information.
 

Etter noe googling har jeg funnet at det kan være en av følgende:

 Poor voltage regulation (i.e. power supply problem, voltage regulator malfunction, capacitor degradation)
- Damage due to power spikes
- Static damage to the motherboard
- Defective hardware that may be drawing excessive power or otherwise disrupting proper voltage regulation
 

Maskinen fungerer helt til den ikke fungerer. Bluescreens nå er helt random og kommer kanskje etter 1 time eller 5 timer. Hvor stor sjangs er dette for at det kun er PSU som er problemet? 
Har vell egentlig funnet ut at jeg bør bytte både hovedkort, CPU, RAM og PSU. 

Hva tenker dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg støtter hovedkort eller PSU (ellers ville feilmelding sansynligvis referert til defekt komponent). Det langt større spørsmålet er hvordan man klarer "velte over" en maskin. I min "ville" barndom så var man forsiktig rundt utstyr - eller er dette nok en effekt av "fri barneoppdragelsesgenerasjonen" som vi ser har begynt å komme ut i yrkeslivet også?   :ninja:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg fant en gammel PSU liggende som jeg tror fortsatt fungerer, så blir å teste med denne i helgen.
Eventuelt kjøpe en 400W på en billig lokal butikk bare for å sjekke.

Vedkommende hadde LAN med en kompis..denne kompisen skulle være utrolig morsom å satte "hukkas" på fyren slik at han datt over kabinettet.. Hvertfall skal vi tro hva 13 åringen sier..
Eventuelt så ble han såpass sur når han døde i CS:GO eller PuBG og kveltra hele pcen sin.. enten eller der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...