Gå til innhold

Ny pc, hjelp til skjerm og spørsmål om minne brikke


Anbefalte innlegg

Har nå med hjelp av Betroz fått satt sammen en maskin her.

 

 

Hovedkort:Asus ROG Strix Z370-E Gaming(kjøpt)

Skjermkort:Asus ROG Strix GeForce GTX 1080(kjøpt)

Strømforsyning:Corsair RM750x 750W PSU(kjøpt)

Kabinett: Fractal Design Define R6 Black TG(kjøpt)

Prosessor: Intel® Core™ i7-8700K Coffee Lake(kjøpt)

Vifte: Noctua NH-D15S(kjøpt)

SSD:Samsung 850 EVO Series 500GB(kjøpt)

Minne: G.Skill Trident Z RGB 3200MHz 2x8GB (kjøpt)

 

 

Lønning til mandag så da blir det å bestille det som enda ikke er kjøpt.

 

Angående minne så ser jeg cdon.no har 2 varianter av nevnte minne til 2 ganske forskjellige priser, kan noen forklare meg forskjellen, hvorfor er den ene dyrere enn den andre?

http://cdon.no/search?q=G.Skill+Trident+Z+RGB+3200MHz+16GB

 

Eventuelt forslag til andre?

 

 

Skjerm.. Trenger ikke det råeste av det råe her, er stort sett guttungen som skal spille å han ekke så kravstor enda. Har valgt å heller ville putte penger i en maskin som holder noen år, så kan han selv bytte ut skjermen senere om han ønsker.

 

Tips til mye skjerm for penga til maks 2500,-??

 

Takk for tips og svar som måtte komme?

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til minnebrikker, så er den ene 2x8 gb og den andre 1x16gb.

 

Når det kommer til mye skjerm for penga, så har jeg hatt veldig god erfaring med brukt. Der helt greie skjermer er nesten gratis, og der skjermer til 4-5k av og til ligger ute til halvpris.

Står nå 2x8GB når jeg går inn på begge da. Derfor jeg ikke skjønner forskjellen.

 

Edit: ser i beskrivelsen at det står 16 på den ene, men i overskriften står det 2x8.. Lov å bli forvirret ??

 

Vil helst kjøpe ny skjerm, er greit å ha papirer på garanti osv på den selv.

Ikke at jeg ikke tror man får en bra en brukt, men vet rett og slett ikke hva som er et kupp og ikke på finn. Noen selger gull nesten gratis, andre tror søpla dems er verdt gull. Jeg har ikke så veldig god peil på skjermer til å smile ut de gode kuppa.

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

 

Når det kommer til minnebrikker, så er den ene 2x8 gb og den andre 1x16gb.

 

Når det kommer til mye skjerm for penga, så har jeg hatt veldig god erfaring med brukt. Der helt greie skjermer er nesten gratis, og der skjermer til 4-5k av og til ligger ute til halvpris.

Står nå 2x8GB når jeg går inn på begge da. Derfor jeg ikke skjønner forskjellen.

 

Forskjellen ligger i latency på brikkene. CL14 vs CL16. Dette betyr litt forskjell i ytelse på enkelte tester. CL14 brikkene er litt bedre binna, og vil muligens også da overklokke litt bedre. Derfor pris forskjellen. Sannsynligvis vil dere ikke merke noe til dette.

 

PS : CDON.com er ikke en butikk du bør kjøpe data utstyr fra, iallefall ikke komponenter som du kanskje kan trenge å sende i retur senere. Jeg handler nesten alt jeg kjøper fra Komplett og Proshop. Multicom og Dustinhome også. Digital Impuls er også et trygt sted å handle. Angående RAM brikker, så har Proshop best utvalg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går nok helt fint :)

 

Eneste som kan være litt "skummelt" er å sette i CPU og montere kjøleren. Bare å ta seg god tid det. Anbefaler å holde D15S med ene hånda mens du har skrujernet i andre, og sett den rett ned - trykket skal rett ned. Fest først den ene skruen uten å skru den særlig ned, så gjør det samme med andre skruen. Stram så D15S kjøleren litt av gangen på hver skrue til de stopper. Selve brakettene som monteres først på hovedkortet er ganske logisk, og det står jo om det på tegningen som følger med kjøleren også. Kan være lurt å sette i RAM brikkene før du setter på CPU kjøleren også :)

Lenke til kommentar

 

 

Når det kommer til minnebrikker, så er den ene 2x8 gb og den andre 1x16gb.

 

Når det kommer til mye skjerm for penga, så har jeg hatt veldig god erfaring med brukt. Der helt greie skjermer er nesten gratis, og der skjermer til 4-5k av og til ligger ute til halvpris.

Står nå 2x8GB når jeg går inn på begge da. Derfor jeg ikke skjønner forskjellen.

 

Forskjellen ligger i latency på brikkene. CL14 vs CL16. Dette betyr litt forskjell i ytelse på enkelte tester. CL14 brikkene er litt bedre binna, og vil muligens også da overklokke litt bedre. Derfor pris forskjellen. Sannsynligvis vil dere ikke merke noe til dette.

 

PS : CDON.com er ikke en butikk du bør kjøpe data utstyr fra, iallefall ikke komponenter som du kanskje kan trenge å sende i retur senere. Jeg handler nesten alt jeg kjøper fra Komplett og Proshop. Multicom og Dustinhome også. Digital Impuls er også et trygt sted å handle. Angående RAM brikker, så har Proshop best utvalg.

 

Anbefalte du multicom? De har ikke sendt min bestilling fra 11 januar enda, og alt er på lager. Er typisk dem.

Hadde behov for psu splitter (så man kan bruke 2 strømforsyninger på 1 mobo) fikk den kjappere fra hongkong via dealextreme.

 

Overclockers.co.uk er også en fantastisk butikk, sammen med komplett så blir du godt tatt vare på som kunde. Mine 2 favoritter.

Lenke til kommentar

Jeg satte akkurat sammen min egen maskin, har også R6 og Noctua D15s, kan anbefale å plugge inn strømmen til CPU før du monterer kjøler. Måtte ha hjelp fra dama til slutt :hm:

Jeg fikk jaggu satt det sammen Og den starta faktisk. Med masse lys. Greit jeg valgte glass, blei guttungen fornøyd

 

Men lurer på noe, den temperatur følere som fulgte med, koblet du til den, eller hva slags funksjon har den? Skal den ligge et spesielt sted?

 

De bitte små kontaktene fra reset/power/led som følger med kabinettet og skal på hovedkortet, ossen vet jeg om de står riktig?

 

Den starter iallefall når jeg trykker på knappen, restarter på den lille også, samt kommer et blått lys når den er på. Riktig da?

 

Ellers mangler jeg bare å finne meg en minnepenn å få lasta ned Windows til så det går ann å få brukt denne maskinen og

 

Edit: om noen lurer så har hærligheten kosta meg 18k. Ble 8 lapper over det som var opprinnelige budsjettet mitt??

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Du må sjekke manualen til hovedkortet ditt for å sjekke om det ble riktig, men det høres ut som du fikk det til!

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med temperaturføleren som fulgte med, snakker du om CPU-kjøleren? Den kom med en low noise adapter som du ikke trenger å bruke hvis du har hovedkort som støtter pwm, og det har du helt sikkert.

Lenke til kommentar

De bitte små kontaktene fra reset/power/led som følger med kabinettet og skal på hovedkortet, ossen vet jeg om de står riktig?

Den starter iallefall når jeg trykker på knappen, restarter på den lille også, samt kommer et blått lys når den er på. Riktig da?

 

Som Mc_Dan sa, det står forklart i hovedkort manualen. Iallefall på Asus kort så skal teksten som står på de små kablene ned. Du ser jo f.eks om kabelen for HDD LED er riktig om det blinker på kabinettet når harddiskene/SSD jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...