Gå til innhold

Hva menes med lik lønn for lik arbeid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er nå bare å se på de konsekvensene det har fått for de som jobber innen byggebransjen, de får en minimumslønn når de jobber i Norge istedenfor luselønn som Torbjørn Røe Isaksen frontet i 2005 da han mente det var solidaritet at polakker jobbet for 60 kroner timen når de på tross av dette fikk bedre betalt en i polen.

Medaljens bakside ble et gråmarked med uregistrert underbetalte håndtverkere som jobber under dels slavelignende tilstander.

Jeg vet hva jeg foretrekker av et regulert marked og et helt uregulert.

Dette er vel ikke noe annet enn en avsporing.

 

 

Da regner jeg med du vil fortsette å svare på "hva menes med likt lønn for likt arbeid", og ikke snakke om statlig innblanding er lurt istedet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er det ikke men en liten utbrodering på hva statlig innblanding kan føre med seg som er en del av temaet om hvorfor staten skulle blande seg inn.

Ja ser den. Men relatert til disse bygnigsarbeiderne da: hvem skal bestemme hva lønnen skal være da? Skal det være 60 kroner? 200 kroner? Hvor "lik" må lønnen være? Skal ikke ulike aktører kunne konkurrere på pris? 

 

Hva mener du ellers med "slaveliknende kontrakter" da? Er det noen som får en pistol mot hodet og tvunget til å jobbe?

Eller snakker du om dette tullebegrepet "sosial dumping", som jo bare er et fjaseord fagbevegelsen har funnet på for å beskytte sine egne høye lønninger.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Går ut fra at du regner med at disse kundene handler nøyaktig de samme varene også.

 

Men du kan se det sånn; En gutt/mann er fysiologisk sett sterkere enn en kvinne (generelt sett). Så i et slikt yrke, så vil han kanskje prestére bedre. Men belastningen på kroppen blir den samme. Han tåler altså det fysiske stresset bedre, og blir ikke noe mer ødelagt i kroppen enn en kvinne. Summen av slitasje blir altså den samme. Derfor skal lønna være lik. Hva produksjonsresultatene blir spiller ingen rolle.

 

Dette er forskjellen på demokrati/sosialisme og diktatur/kapitalisme. Man måler alt i menneskelighet fremfor i penger.

 

Kapitalisme med et ørlite snev av diktatur -kan- ha sin rett, men det er et veldig kraftfullt verktøy som skal brukes forsiktig, og i de rette situasjoner. Når dette kommer ut av kontroll, så får man tilstander som Trump og Nord-Korea.

Vil han produsere mer?

 

Det kan ikke konsumeres mer enn det produseres, så hva som blir produsert spiller en rolle.

 

Hva med å måle i det som kan konsumeres, som først må produseres før det kan konsumeres?

 

Diktatur?

 

Trump/Nord-Korea?

Lenke til kommentar

 

Lik lønn for likt arbeid er rett og slett tøv.Jeg skjønner at tanken er god, men man kan ikke betale alle det samme fordi de utfører samme type arbeid, man må heller si lik lønn for lik verdiskapning.Hvis alt skal være likt så burde vel hver eneste person i verden få samme lønn som Messi for å sparke en fotball?

Hvorfor kan man ikke betale alle likt for samme type arbeid?

Hadde det for eksempel vært greit for deg å tjene bare halvparten av det jeg gjør om vi hadde gjort det samme?

Og anngående Messi så burde vel han ha fått likt betalt med alle andre som spiller fortball og ikke motsatt om sammeligningen her skulle kunne brukes.

 

Få konsumere(mengde/kvaliet ol.) det samme, hvis man produserer(mengde/kvaliet ol.) det samme?
Lenke til kommentar

Det er nå bare å se på de konsekvensene det har fått for de som jobber innen byggebransjen, de får en minimumslønn når de jobber i Norge istedenfor luselønn som Torbjørn Røe Isaksen frontet i 2005 da han mente det var solidaritet at polakker jobbet for 60 kroner timen når de på tross av dette fikk bedre betalt en i polen.

Medaljens bakside ble et gråmarked med uregistrert underbetalte håndtverkere som jobber under dels slavelignende tilstander.

Jeg vet hva jeg foretrekker av et regulert marked og et helt uregulert.

Et regulert marked gir rike deg mer enn andre, et uregulert marked gir alle det samme.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er dette noe staten skal blande seg inn i? Hvordan skal det håndheves? Hva uforutsette konsekvenser kan dette få?

Grunnen til at staten blander seg inn er vel at man har sett at det ikke har løst seg selv, og tror det er bedre å blande seg inn.

 

AtW

 

Hva skulle ha løst seg? Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Et regulert marked gir rike deg mer enn andre, et uregulert marked gir alle det samme.

Korrekt, for å regulere noe så må man gi utvalge aktører særbehandling... noe som jo da vil gå ut over de som ikke får særbehandling.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er dette noe staten skal blande seg inn i? Hvordan skal det håndheves? Hva uforutsette konsekvenser kan dette få?

Grunnen til at staten blander seg inn er vel at man har sett at det ikke har løst seg selv, og tror det er bedre å blande seg inn.

 

AtW

 

Hva skulle ha løst seg?

 

 

Strukturelle forskjeller i lønn som ikke forklares av andre naturlige forskjeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et regulert marked gir rike deg mer enn andre, et uregulert marked gir alle det samme.

Den må du forklare litt nærmere.

Hvordan kan et regulert marked med en fastsatt nedre minstelønn skape større lønnsforskjeller en et fritt marked der en hver arbeidsgiver kan betale de ansatte det han vil?

Det finnes mere en nok mennesker fra østeuropa som lett jobber til en lavere lønn en dagens minstelønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ser den. Men relatert til disse bygnigsarbeiderne da: hvem skal bestemme hva lønnen skal være da? Skal det være 60 kroner? 200 kroner? Hvor "lik" må lønnen være? Skal ikke ulike aktører kunne konkurrere på pris? 

 

Hva mener du ellers med "slaveliknende kontrakter" da? Er det noen som får en pistol mot hodet og tvunget til å jobbe?

Eller snakker du om dette tullebegrepet "sosial dumping", som jo bare er et fjaseord fagbevegelsen har funnet på for å beskytte sine egne høye lønninger.

Hva lik lønn i kroner og øre er skal ikke jeg uttale meg om men typen offentliggjøring av tariffavtale som det er i byggebransjen føler jeg fungerer bra.

Sosial dumping er helt reelt og det kan nok hende at noen blir drapstruet for å jobbe uten at jeg vet om konkrete eksempler på det.

Det jeg derimot vet er at organer som kontrollerer byggebransjen får drapstrusler.

Det burde da være helt unødvendig om alle jobber etter spillereglene.

https://www.nrk.no/trondelag/kontrollerer-byggebransjen-_-ma-ga-med-voldsalarm-1.13766402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva lik lønn i kroner og øre er skal ikke jeg uttale meg om men typen offentliggjøring av tariffavtale som det er i byggebransjen føler jeg fungerer bra.

Dette premisset forutsetter vel at man er medlem av en fagforening. Ikke alle ønsker det.

 

Sosial dumping er helt reelt... 

Sosial dumping er et begrep konstruert opp av fagbevegelsen for kunne nekte mennesker å fra andre land (eller her i landet) å jobbe for en lavere lønn enn det som fagbevegelsen synes er akseptabelt.

 

...og det kan nok hende at noen blir drapstruet for å jobbe uten at jeg vet om konkrete eksempler på det.

Det jeg derimot vet er at organer som kontrollerer byggebransjen får drapstrusler.

Det burde da være helt unødvendig om alle jobber etter spillereglene.

https://www.nrk.no/trondelag/kontrollerer-byggebransjen-_-ma-ga-med-voldsalarm-1.13766402

Dette med vold og drapstrussler blir vel en helt annen diskusjon. Har vel ikke noe i en debatt om likelønn å gjøre. Eller?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Sosial dumping er et begrep konstruert opp av fagbevegelsen for kunne nekte mennesker å fra andre land (eller her i landet) å jobbe for en lavere lønn enn det som fagbevegelsen synes er akseptabelt.

 

Nå er ikke arbeidstilsynet helt enig med deg.

De sierfølgende om sosial dumping.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/sosial-dumping/

Med sosial dumping menes særlig at utenlandske arbeidstakere som utfører arbeid i Norge får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere. Begrepet er altså ikke begrenset til spørsmål om lavere lønn for samme type arbeid.

 

Det er også sosial dumping dersom utenlandske arbeidstakere gis vesentlig dårligere arbeidsvilkår for øvrig, for eksempel i form av belastende arbeidstidsordninger, manglende sikkerhetsopplæring, dårlig ivaretakelse av arbeidstakernes sikkerhet under utførelsen av arbeidet, med mer. Disse forholdene har stor betydning for arbeidstakernes helse og kan gi større risiko for ulykker.

Dette med vold og drapstrussler blir vel en helt annen diskusjon. Har vel ikke noe i en debatt om likelønn å gjøre. Eller?

Det har egentlig ikke det men i det temaet blir brakt inn ved å spørre om jeg med slavekontrakt mente at arbeiderne blei truet med pistol til å jobbe så må jeg få lov til å svare.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lik lønn for likt arbeid er rett og slett tøv.Jeg skjønner at tanken er god, men man kan ikke betale alle det samme fordi de utfører samme type arbeid, man må heller si lik lønn for lik verdiskapning.Hvis alt skal være likt så burde vel hver eneste person i verden få samme lønn som Messi for å sparke en fotball?

Hvorfor kan man ikke betale alle likt for samme type arbeid?

Hadde det for eksempel vært greit for deg å tjene bare halvparten av det jeg gjør om vi hadde gjort det samme?

Og anngående Messi så burde vel han ha fått likt betalt med alle andre som spiller fortball og ikke motsatt om sammeligningen her skulle kunne brukes.

 

Om vi gjør akkurat like mye i samme jobb, på samme sted bør vi ha lik lønn for da har vi lik verdiskapning. Om vi mot formodning gjør samme arbeid, men dine kunder betaler dobbelt så mye så bør du ha høyere lønn, da du skaper mer penger.

 

Så du synes messi bør tjene like mye som en norsk andredivisjonsspiller selv om han drar inn hundrevis av millioner for klubben sin (og derfor staten)?

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå er ikke arbeidstilsynet helt enig med deg.

Samme tekst står på Wikipedia, hvor det forøvrig også står: "Denne artikkelen er snevrere enn hva tittelen skulle tilsi. Artikkelen har Norge-fokus". Det er altså et særnorskt begrep.

EDIT: Ikke nødvendigvis et problem så lenge man presiserer hva begrept betyr, og presiseringen virker jo til å være grei nok. 

 

Hvorfor er "sosial dumping" negativt så lenge arbeidstaker er enig i vilkårene? Bør det ikke være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker hva de blir enige om?

 

Et ikke utenkelig scenario er for eksempel en utenlands arbeidstaker som tar til takke med dårligere vilkår for å få en fot innenfor det norske arbeidsmarkedet. Alternativet hadde vært å "stå på krava" og forlangt samme lønn, samme arbeidstid, etc som den norske arbeideren, men da risikert å ikke få jobben. Det er nok virkeligheten for mange.

 

Det har egentlig ikke det men i det temaet blir brakt inn ved å spørre om jeg med slavekontrakt mente at arbeiderne blei truet med pistol til å jobbe så må jeg få lov til å svare.

Selvsagt. Men vi trenger ikke gå videre med akkurat den delen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Et regulert marked gir rike deg mer enn andre, et uregulert marked gir alle det samme.

Den må du forklare litt nærmere.

Hvordan kan et regulert marked med en fastsatt nedre minstelønn skape større lønnsforskjeller en et fritt marked der en hver arbeidsgiver kan betale de ansatte det han vil?

Det finnes mere en nok mennesker fra østeuropa som lett jobber til en lavere lønn en dagens minstelønn.

 

De får ingen jobb/ingen inntekt, som er verre enn en lavt betalt jobb. Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

 

Ja ser den. Men relatert til disse bygnigsarbeiderne da: hvem skal bestemme hva lønnen skal være da? Skal det være 60 kroner? 200 kroner? Hvor "lik" må lønnen være? Skal ikke ulike aktører kunne konkurrere på pris? 

 

Hva mener du ellers med "slaveliknende kontrakter" da? Er det noen som får en pistol mot hodet og tvunget til å jobbe?

Eller snakker du om dette tullebegrepet "sosial dumping", som jo bare er et fjaseord fagbevegelsen har funnet på for å beskytte sine egne høye lønninger.

Hva lik lønn i kroner og øre er skal ikke jeg uttale meg om men typen offentliggjøring av tariffavtale som det er i byggebransjen føler jeg fungerer bra.

Sosial dumping er helt reelt og det kan nok hende at noen blir drapstruet for å jobbe uten at jeg vet om konkrete eksempler på det.

Det jeg derimot vet er at organer som kontrollerer byggebransjen får drapstrusler.

Det burde da være helt unødvendig om alle jobber etter spillereglene.

https://www.nrk.no/trondelag/kontrollerer-byggebransjen-_-ma-ga-med-voldsalarm-1.13766402

 

Hva om spillereglene favoriserer noen, på bekostning av noen andre?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...