Gå til innhold

Rariteter med VOLTE (4G-tale) hos Telia


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Jeg har en iPhone 8+ med abo hos Telia. På utgående samtaler funker VOLTE helt flott, men på inngående hopper telefonen over til 3G. Dette skjer med samtaler fra både Telia og Telenor, har dobbeltsjekket. Har noen en forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Ja, har gjort det og de forklarte det helt generelt med at telefonen byttet mellom 3G og 4G nettet. Jeg sjekket litt mer i går kveld, og fant ut at når kona min ringte meg med Telia 4G tale, så forble telefonen på 4G.

Lenke til kommentar

VoLTE fungerer (foreløpig) kun der begge samtalepartner er hos samme operatør.

Samtalen skal i utgangspunktet gå over volte selv om det er mellom forskjellige operatører. Men samtalekvaliteten blir ikke like god. HD-voice fungerer foreløpig bare bare der begge har samme operatør.

Lenke til kommentar

For å gjenta: utgående samtaler går alltid over VOLTE, mens innkommende går over 3G, unntatt:

 

samtaler som originerer som VOLTE og kunde hos Telia.

Litt rart ja, har telia selv på en iPhone og der forblir samtalen alltid på volte uansett om det er utgående eller innkomne samtaler og samme hvilken operatør vedkommende har. Har du en telefon med Android så kan du sette sim kortet i den og låse den på LTE, så se om samtalene går igjennom. Da finner du ut om problemet er telefonen eller hos telia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har hatt problemer med at når 4G er aktivert så får jeg ikke slått av/på samtale venter.

 

For å få slått samtale venter av eller på må jeg logge inn på kundesidene og deaktivere 4G først. Ser for meg at enkelte ting/tjenester av andre typer også vil få problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nidar2: 4G eller volte? Hvilken telefon? Feilen kan jo ligge i telefonprogramvaren eller abonnementprovisjoneringen.

Når 4G-tale er aktivert hos teleleverandøren får man ikke slått av samtale venter.

Har forsøkt flere telefoner som Samsung, Nokia, LG...

 

Min erfaring er at dette gjelder hos ICE og Telenor, Telia har jeg ikke testet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Nidar2: 4G eller volte? Hvilken telefon? Feilen kan jo ligge i telefonprogramvaren eller abonnementprovisjoneringen.

Når 4G-tale er aktivert hos teleleverandøren får man ikke slått av samtale venter.

Har forsøkt flere telefoner som Samsung, Nokia, LG...

 

Min erfaring er at dette gjelder hos ICE og Telenor, Telia har jeg ikke testet.

Fungerer fint med en Samsung S7 og S8 jeg prøvde dette på. Høres igjen ut som abo-krøll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Nidar2: 4G eller volte? Hvilken telefon? Feilen kan jo ligge i telefonprogramvaren eller abonnementprovisjoneringen.

Når 4G-tale er aktivert hos teleleverandøren får man ikke slått av samtale venter.

Har forsøkt flere telefoner som Samsung, Nokia, LG...

 

Min erfaring er at dette gjelder hos ICE og Telenor, Telia har jeg ikke testet.

Fungerer fint med en Samsung S7 og S8 jeg prøvde dette på. Høres igjen ut som abo-krøll.

 

Telenor har bekreftet feilen og feilen ble omtalt på Hello sine kundesider i sin tid.

 

Sist gang jeg forsøkte er bare noen måneder siden med Talkmore. Fikk slått på samtale venter men ikke av når 4G-tale var aktivert hos operatøren.

 

NB. Har ikke noe med 4G-data å gjøre, men dersom 4G-tale er aktivert.

 

Det kan hende dette er ordnet nå men problemet har altså vedvart i flere år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...