Gå til innhold

Bolig vs Fond


Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden fulltid og sparer ca. 7000 i måneden. Jeg setter av 1000 kroner i indeksfond og resten i BSU, BSU 2 og sparekonto. Det er meningen at pengene jeg sparer utenom indeksfondene skal finansiere mitt første boligkjøp. 

 

Men hva er egentlig mest lønnsomt. Å prøve å komme meg inn på boligmarkedet så fort som mulig (bor i Oslo), eller bare fylle opp BSU hvert år og slenge resten inn i indeksfond for å virkelig dra nytte av rentes-rente effekten i ung alder, og eventuelt kjøpe en bolig når jeg har svært høy egenkapital?

 

Har sett litt på hva jeg får i lån og jeg føler vel egentlig ikke at leien jeg betaler nå overstrider så voldsomt det jeg ville betale i rene renter på boliglånet + den lavere avkastningen nedbetalingen av boliglån kontra avkastning i indeksfond vil gi.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det i utgangspunktet blir feil å sammenligne primærbolig med fondsinvesteringer. Du er nødt til å ha en plass å bo, og over tid svarer det seg nesten alltid å eie vs leie. I boligmarkedet er det kanskje lettere å treffe en bunn enn i aksjemarkedet, og så lenge du ser at boligmarkedet i Oslo er på vei ned er du tjent med å vente. Husk at midlene du setter i indeksfond bør ha en horisont på MINST 5 år.

 

Ellers ville jeg sett mer praktisk på det enn kroner og øre. Hvis du foretrekker/trives med det enkle livet med å leie så kan du vurdere å spare litt lenger enn vanlig. For meg var det uaktuelt å leie for en lang periode da jeg ble drittlei til slutt og bare ville ha mitt eget som jeg kunne gjøre som jeg ville med.

Lenke til kommentar

Man må også huske at man kan trekke fra en god del kroner på skatten når man betaler renter på et boliglån, så det er jo nesten alltids fordelsaktig med å eie hus fremfor å leie...  Når det kommer til fond er det jo alltids en rissiko man tar, så det vil aldri være en god invistering før man sitter igjen med gevinst.. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva du betaler i leie har mye å si på lønnsomheten din ved å kjøpe bolig. Jeg ville kjøpt en bolig jeg hadde muligheter for skattefri inntekt. Det kan være bolig hvor du leier ut tomme soverom eller lager ekstra soverom. Det kan også være bolig hvor det er egen utleiedel.

Bolig er for folk flest deres dyreste investering, derfor kan det å få inntekter på den forandre økonomien betraktelig mye.

Har du skattefri inntekt som dekker rentene på lånet så vil det du betaler i leie i dag pluss det du sparer, være det du sparer. Du vil da bli med på boligmarkedet samtidig som du har en kjempe fordel over andre som har bolig som en utgift og kun avkastning med prisøkning. EK i dag er 15%, men bankene kan gi lån ved mindre hvis du sparer godt, har skattefri utleie på objektet du kjøper og har god inntekt med gode utsikter for lønnsøkning. Så hva kan du egentlig forvente i EK avkastning på bolig med skattefri utleie?

Kjøper du for eks leilighet til 3mill.

EK 15%: 450000kr

Lån: 2550000kr

Rente: 2.2%

Skattefri utleie på ett soverom 78000kr

Rentekostnad - rentefradrag = 42636kr

EK avkastning 7,85% + prisøkning på bolig.

Hva du sparer er 7,85%+ din årlige sparing+prisøkning..

Dette var bare litt røfflig beregning uten å regne inflasjon, strøm og avgifter, gebyr osv.

 

Men finner du en leilighet du kan lage ekstra soverom rimelig og deretter leie ut så kan du gjøre regne med 200000kr i verdi stigning pga soverommet, så skattefri inntekt på toppen. EK blir derfor en penge maskin fond og aksje markedet ikke kan gi deg.

Det er ihvertfall min mening

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...