Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttet sykehjemsvakt


heiv

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobbet som pleieassistent på et sykehjem i sommer, så ble jeg nå i juleferien tilbudt å ta tre vakter. Jeg har ikke fått ny kontrakt og den jeg hadde fra sommeren er gått ut. De to første vaktene har jeg gjennomført og den tredje skulle være en dagvakt (8-15) 31.12, altså nyttårsaften. 

 

Litt tidligere i dag ble jeg kontaktet av sykehjemmet med beskjed om at vakten på nyttårsaften er flyttet til aften, og at jeg må jobbe fra 1500-2230. Dette sa jeg fra om at var uaktuelt for min del da jeg har planer og anser det som svært dårlig skikk å bytte på den måten. Personen jeg snakket med var en sykepleier som bare videreformidlet det lederen hadde gjort. 

 

Det jeg lurer på er følgende: Er det lov å gjøre dette? Har jeg uansett rett på den opprinnelige vakten og lønn for denne? 

 

Jeg planlegger å møte opp klokken 0800 for å gjennomføre den opprinnelige vakta. Det vil under ingen omstendigheter bli aktuelt å være igjen der etter klokken 15. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har rett på lønn for den vakten som er avtalt. På samme måte som om du skulle bli syk. Arbeidsgiver kan tilby deg å forskyve vakta mot ekstra lønn for forskjøvet vakt. Men de kan ikke beordre deg forskjøvet, siden du ikke har den type ansettelse som gjør det mulig for arbeidsgiver å hevde sin styringsrett.

Arbeidsgiver kan nekte deg å komme på jobb, noe jeg oppfatter at de allerede har gjort, siden de har flyttet deg over på kveldsvakt. Imidlertid har du også gitt klar beskjed om at det er uaktuelt med forskjøvet vakt.

Derfor foreslår jeg det som du selv gjør, møt på jobb som først avtalt. Sender de deg hjem har du fri med lønn.

At du i fremtiden risikerer å ikke få flere vakter på det sykehjemmet eller andre sykehjem dit lederen sine tentakler når, er noe du må ta med i beregningen. Men vi kan jo håpe at lederen innser sin egen feil og ikke legger det deg til last.

 

Kom gjerne tilbake hit og skriv hva som siden skjedde.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.................... På samme måte som om du skulle bli syk.

 

Arbeidsgiver kan tilby deg å forskyve vakta mot ekstra lønn for forskjøvet vakt. Men de kan ikke beordre deg forskjøvet, siden du ikke har den type ansettelse som gjør det mulig for arbeidsgiver å hevde sin styringsrett.

.................. Sender de deg hjem har du fri med lønn.

 

Om TS skulle bli syk kreves det en sykemelding fra lege for å kunne hevde sin rett da en juleferie ikke er lang nok til å opparbeide rett til å bruke egenmelding.

 

Det er uansett bedre betalt å jobbe nyttårsaften etter kl 15 enn før 15 så jeg vil tro at forskjellen i kompensasjon er neglisjerbar.

 

Det siste kommer an på ansettelsesforholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...