Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatning ved overgrep, umulig å få dømt vedkommende, saken er mulig foreldet.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: overgrepene startet i 1986 og opphørte i 1992. Gammel sak, og de opphørte fordi overgriperen døde. Utallige utgifter på behandlinger er brukt, er ufør grunnet traumene (men håper å komme i jobb på sikt med behandling). Traumene er store. Aseksualitet, frykt for menn over en viss alder, med visse særtrekk, tør ikke få barn osv. Overgrepene var av ekstrem grov art.

 

Problemstillingen: overgriperen kan ikke dømmes etter sin død, saken er over 20 år gammel og antakelig foreldet. Men finnes det en måte å søke erstatning på? Ikke at det er så veldig ønskelig med penger. Penger vil ikke rette opp noe, men det ville vært en liten sier og jeg vil så veldig gjerne vinne over dette en eneste gang. Kunne vært bare en 1000-lapp for min del, men en seier, følelsen av å bli trodd, og rett og slett en seier.

 

Men antakelig er det vel slik jeg tror at man ikke kan vinne rettslig frem på noe i denne saken? Kan ta med at jeg var 11 år da overgrepene opphørte, så jeg var veldig ung og hadde et hav av trusler om hvor ille det ville gå meg om jeg sa noe. Det siste han sa til meg var at jeg ville brennes om jeg sa noe. Jeg var livredd! Jeg fortalte dette til noen for første gang for to år siden. Før det har det vært min skam, min skyld og min hemmelighet. Kampanjen «ikkehemmelig» var vendepunktet mitt

 

Anonymous poster hash: d08a9...cf4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et erstatningskrav foreldes tre år etter at skadelidte (du) burde fått kunnskap om skaden og den ansvarlige. I praksis regnes foreldelsesfristen fra du ble innvilget varig uførepensjon/uføretrygd. Et sivilt erstatningskrav kan gjøres gjeldende mot skadevolders arvinger. 20-årsregelen (erstatningskrav foreldes 20 år etter at handlingen opphørte) gjelder ikke der skade er voldt mot noen under 18 år. Man kan se bort fra foreldelse hvis kravet behandles i straffesak, men straffesak kan ikke reises etter at personen er død, så det er ikke relevant.

 

Hvis du skal søke voldsoffererstatning gjelder de samme reglene om foreldelse - senest tre år etter at du burde ha visst nok til å kreve erstatning. Men her kan man bruke straffelovens regler om foreldelse. For seksuell omgang med mindreårige er disse bestemmelsene kompliserte, fordi foreldelsesfristene og utgangspunktet for disse er endret flere ganger siden 1992. Du bør kontakte Kontoret for voldsoffererstatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et erstatningskrav foreldes tre år etter at skadelidte (du) burde fått kunnskap om skaden og den ansvarlige. I praksis regnes foreldelsesfristen fra du ble innvilget varig uførepensjon/uføretrygd. Et sivilt erstatningskrav kan gjøres gjeldende mot skadevolders arvinger. 20-årsregelen (erstatningskrav foreldes 20 år etter at handlingen opphørte) gjelder ikke der skade er voldt mot noen under 18 år. Man kan se bort fra foreldelse hvis kravet behandles i straffesak, men straffesak kan ikke reises etter at personen er død, så det er ikke relevant.

 

Hvis du skal søke voldsoffererstatning gjelder de samme reglene om foreldelse - senest tre år etter at du burde ha visst nok til å kreve erstatning. Men her kan man bruke straffelovens regler om foreldelse. For seksuell omgang med mindreårige er disse bestemmelsene kompliserte, fordi foreldelsesfristene og utgangspunktet for disse er endret flere ganger siden 1992. Du bør kontakte Kontoret for voldsoffererstatning.

Sendte kontaktskjema i dag, så får vi se utfallet av det. Takk for hjelp

 

Anonymous poster hash: d08a9...cf4

Lenke til kommentar

Oppdatert:

 

Jeg fikk svar i dag der de anbefaler meg å søke erstatning. Men så har jeg bevisbyrden da. Hvordan beviser jeg dette? Kan feks fatlegen og psykologene uttale seg? Hva hvis de andre 3 (minst) utsatte søker sammen med meg?

 

Hvordan skal jeg kunne bevise at overgrep skjedde for 25 år siden når gjerningsmannen er død og mitt ord er det eneste de har å gå på?

 

Anonymous poster hash: d08a9...cf4

Lenke til kommentar

Det du må klare er å overbevise om at overgrepene sannsynligvis har skjedd. Legerapporter mv er med på å underbygge dette.

Hvis andre personer, uavhengig av deg, hevder at samme person har begått overgrep, så styrker det naturligvis saken for dere alle.

 

Dersom du har gått igjennom behandling for de fysiske og/eller psykiske traumer overgrepene har medført, vil dette være med på å sannsynliggjøre at overgrepene har skjedd.

 

Så vidt jeg kan se, så er det lavere krav for å få voldsoffererstattning enn for å få noen dømt i en straffesak.

Lenke til kommentar

Det du må klare er å overbevise om at overgrepene sannsynligvis har skjedd. Legerapporter mv er med på å underbygge dette.

Hvis andre personer, uavhengig av deg, hevder at samme person har begått overgrep, så styrker det naturligvis saken for dere alle.

 

Dersom du har gått igjennom behandling for de fysiske og/eller psykiske traumer overgrepene har medført, vil dette være med på å sannsynliggjøre at overgrepene har skjedd.

 

Så vidt jeg kan se, så er det lavere krav for å få voldsoffererstattning enn for å få noen dømt i en straffesak.

Det finnes ingen fysiske bevis. Det er over 30 år siden det startet og 25 år siden det opphørte. Dog har jeg vært ut og inn av dps i flere år og har også gått til psykologer og psykiatriske sykepleiere i kommunen. Disse vil kunne underbygge det jeg hevder.

 

Men nå er jeg blitt betenkt. Om jeg søker erstatning, så vil kanskje hans arvinger måtte betale regresskravet og da er det jo lite interessant for meg å gjennomføre dette. De er jo totalt uskyldige og mannen har voldt nok skade i familien fra før.

 

Anonymous poster hash: d08a9...cf4

Lenke til kommentar

Dersom din søknad om voldsoffererstatning ikke fører frem på grunn av foreldelsesreglene, vil et alternativ være å søke om rettferdsvederlag (tidligere kalt billighetserstatning) Ordningen er ikke lovfestet, og gis derfor på bakgrunn av en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Forutsetningen for å tilkjennes rettferdsvederlag er at forholdet er foreldet og ikke fanges opp av andre erstatningsordninger. Rettferdsvederlaget fungerer som en "klapp på skulderen"og en beklagelse fra staten. Du trenger for øvrig ikke juridisk bistand for å fylle ut en søknad om rettferdsvederlag. 

Lenke til kommentar

Men nå er jeg blitt betenkt. Om jeg søker erstatning, så vil kanskje hans arvinger måtte betale regresskravet og da er det jo lite interessant for meg å gjennomføre dette. De er jo totalt uskyldige og mannen har voldt nok skade i familien fra før.

 

 

Det vil aldri kunne skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...