Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venner dukker opp i jula, men uteblir resten av året. Greit?


Anbefalte innlegg

Jeg mistet alle mine venner for rundt 5 år siden fordi jeg havnet på galsida og gjorde noe kriminelt for noen år siden. Etter hendelsen forsvant alle vennene mine og ville ikke ha noe med meg å gjøre. Akkurat som om de ble redd for å snakke om vanskelige ting som involverte mitt liv, siden jeg alltid fremsto som en gladlaks uten problemer.

 

Hver jul etter denne hendelsen, så bruker de gamle vennene mine, som også er de samme vennene som ikke stilte opp for meg når jeg var deprimert, alene og trengte det som mest, å sende meg sms/ringe for å spørre om jeg skal på 2. juledagsfest på puben hvor vi bor. (Vi bor i ei bygd) Jeg har møtt på 2 slike julefester hvor vi prater om gamle dager. Men etter jula så vil de ikke ha noe mer med meg å gjøre, selv om de bor på samme plass som meg.

 

 

Jeg har ingen problemer med å si jeg er bitter, for det er faktisk lov. De jeg trodde var gode venner gadd ikke engang sende meg en sms og spørre hvordan det gikk eller om vi skulle finne på noe, til tross for at de visste at det var mye skam involvert i det jeg hadde gjort. De bare kuttet kontakten og gikk videre med sine liv.

 

 

I år blir jeg sikkert å få en eller to sms'er fra de tidligere vennene mine som spør om jeg skal på puben og drikke 2. juledag. Ville dere ha dratt hvis dere fikk en slik sms? Når de åpenbart ikke vil gjennopplive vennskapene våre, men bare tar kontakt fordi det er jul og "alle skal være snill med hverandre" og mate sitt eget ego fordi de tror de gjør noe godt for andre i jula?



Anonymous poster hash: 9b36e...9ff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gitt faen. Dette er ikke venner, men bekjente av deg du har hatt en historikk med. Venner kommer å går. Jeg har selv hatt venner som har havnet på kjøret og blitt kriminelle, langet dop og blitt vondelig og havnet i et miljø jeg ikke ønsker å være en del av. Da skygger jeg banen - fordi jeg ikke vil bli dratt inn i noe slikt. Vet ikke hva du har gjort, men godt mulig jeg hadde vært en av "vennene dine" som hadde snudd ryggen til deg. Alt etter hva slags type kriminalitet du har gjort selvfølgelig. 

 

Vurdert å flytte fra plassen og starte med blanke ark? Må være vanskelig for deg dersom det er en type alle kjenner alle plass.

Lenke til kommentar

Hva vil du selv, egentlig? Det er jo helt forståelig at du er bitter på det her, men har du en genuin interesse av å beholde de gamle kontaktene?

 

Hvis man skal se psykologisk på det, så må man bare si at det er naturlig at mennesker distanserer seg fra noe som er uforståelig og vanskelig, som gjelder nære relasjoner. Og særlig hvis det er en gjeng. Nå vet vi jo ikke hva handlingen gjaldt, men det er ikke så viktig, ville bare poengtére at visse ting kan være lettere å glemme enn andre.

 

Min største anbefaling er at du bestemmer deg for å om du vil fortsette å prøve. Det slår meg litt at (selv om det er forståelig); Du dømmer dem for å ta avstand - men har -du- prøvd av og til å prøve å invitére deg selv med på ting? Og da med positiv tone, og ikke en bitter tone. Bare glemme det som har vært?

 

En annen ting er også å være helt sikker på grunnene til hvorfor du gjorde det du gjorde. Da kan du forklare det enkelt og greit hvis de spør og er usikre. Dette er nok det viktigste, å forstå psykologien rundt den kriminelle hendelsen, og hva som ledet opp til det. Da kan du mye lettere forklare dem alt sammen. Da vil de også bli tryggere på deg.

 

Men alt dette gjelder bare hvis du finner det for godt at du virkelig har lyst til å beholde kontakten. Det er helt forståelig at det oppleves som bittert for deg; Jeg har vært igjennom noe av det samme, som gjaldt barndomskamerater. Jeg var ikke uten skyld i det, men jeg har tilgitt dem for lignende ting opptil flere ganger, og ikke fått det samme tilbake. Men mye har med modenhet å gjøre også; I dag ville jeg vært en bedre "kompanjong" enn jeg var da jeg var ung.

 

Så det kommer, som alltid, ned til psykologi og personlig utvikling. Er du klar for å beholde og jobbe ut disse forholda, eller er du klar for å legge det bak deg, gå videre og finne nye folk å henge med? Folk og folk, ofte er kvalitet bedre enn kvantitet. Jeg har veldig få mennesker i livet mitt, men det er alt jeg trenger. Det er viktig å forstå hendelsene rundt sin egen fortid for å kunne gå videre med folk fra fortiden. Det kan ofte være vanskelig, fordi når man er ung, så gjør man oftere irrasjonelle ting, som kan være vanskelig å rasjonalisere ut. Og det er mye jobb. Man kan se på det som livslærdom, og heller fokusére på fremtiden.

 

Det er -du- som bestemmer om du vil ha -dem- med deg videre, og ikke omvendt. Ta kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg mistet alle mine venner for rundt 5 år siden fordi jeg havnet på galsida og gjorde noe kriminelt for noen år siden. Etter hendelsen forsvant alle vennene mine og ville ikke ha noe med meg å gjøre. Akkurat som om de ble redd for å snakke om vanskelige ting som involverte mitt liv, siden jeg alltid fremsto som en gladlaks uten problemer.

 

Hver jul etter denne hendelsen, så bruker de gamle vennene mine, som også er de samme vennene som ikke stilte opp for meg når jeg var deprimert, alene og trengte det som mest, å sende meg sms/ringe for å spørre om jeg skal på 2. juledagsfest på puben hvor vi bor. (Vi bor i ei bygd) Jeg har møtt på 2 slike julefester hvor vi prater om gamle dager. Men etter jula så vil de ikke ha noe mer med meg å gjøre, selv om de bor på samme plass som meg.

 

 

Jeg har ingen problemer med å si jeg er bitter, for det er faktisk lov. De jeg trodde var gode venner gadd ikke engang sende meg en sms og spørre hvordan det gikk eller om vi skulle finne på noe, til tross for at de visste at det var mye skam involvert i det jeg hadde gjort. De bare kuttet kontakten og gikk videre med sine liv.

 

 

I år blir jeg sikkert å få en eller to sms'er fra de tidligere vennene mine som spør om jeg skal på puben og drikke 2. juledag. Ville dere ha dratt hvis dere fikk en slik sms? Når de åpenbart ikke vil gjennopplive vennskapene våre, men bare tar kontakt fordi det er jul og "alle skal være snill med hverandre" og mate sitt eget ego fordi de tror de gjør noe godt for andre i jula?

 

Anonymous poster hash: 9b36e...9ff

 

Jeg har gitt litt ryggen til flere venner jeg også ettersom de har drevet med ting jeg ikke ønsker å delta i. Men jeg tar nå opp samtaleemner, og prøver å prate litt med de i ny og ne. Selv om de driver med ting jeg ikke ønsker å ha i mitt liv, så må jeg si at menneskene i segselv er mennesker jeg ønsker å kunne ha i mitt liv, så derfor tar jeg kontakt når jeg føler jeg har tid og muligheten til å kanskje bli skuffet for at de ikke har forandret seg eller at de holder på med samme gørra. Det har jo faktisk skjedd at to av tidligere bekjente har tatt seg litt i jakke kragen, så nå møtes vi faktisk litt mer enn i ferier osv. Men veldig kjipt at han ene ikke klarte å ta segselv sammen før etter faren døde. Han har strengt tatt blitt en god person siden dengang. Nå er nok han en av mine bestevenner, Han hjelper meg med praktiske ting, og jeg han med litt teoretiske ting. Det syns jeg er svært behagelig for å være ærlig. ^^ Veldig balansert give and take relasjon, over for det å måtte bare prate med alle disse syke narkis tingene han pleide ellers å oppleve.

 

Men enkelt sagt: Mennesker som jeg ikke ønsker å ha i livet mitt, tar jeg ikke kontakt med. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke dratt, men det kan jo hende at de blir venner med deg igjen denne gangen så hvem vet. Spørsmålet er vel hva du har å tape på å dra, antagelig ingenting :)

 

Så bør du vel egentlig begyne å tenke på hvordan du kan starte med blanke ark. Flytting er ofte et greit alternativ og det er ganske lett å møte folk hvis du driver med diverse fritidsaktiviteter, som diverse sport eller bli med i en forening/klubb.

Lenke til kommentar

Venner forsvinner ofte litt i jula, men er der resten av året. Det er sånn jeg vil ha mine venner. Hva du syns er greit må du finne ut av selv, men. Kanskje du kan ta en fest med dem, uten å tenke at dere trenger å være nære venner eller ønske at de skal bli det igjen? At de er ok bekjente du kan ha en bra kveld med, og så har du andre du er nærere med og kan gjøre annet med resten av året?

Lenke til kommentar

Venner forsvinner ofte litt i jula, men er der resten av året. Det er sånn jeg vil ha mine venner. Hva du syns er greit må du finne ut av selv, men. Kanskje du kan ta en fest med dem, uten å tenke at dere trenger å være nære venner eller ønske at de skal bli det igjen? At de er ok bekjente du kan ha en bra kveld med, og så har du andre du er nærere med og kan gjøre annet med resten av året?

 

 

Får liksom så lite ut av å dra på fest med folk jeg synes er svikere og dårlige venner. Ja, det var jeg selv som er skyld i at jeg havnet i den situasjonen, men når ikke èn eneste av vennene mine prøvde å ta kontakt når de visste at jeg var bygdas samtaleobjekt i flere måneder etterpå, så burde de ha hvertfall spurt hvordan det gikk. Jeg klarer bare ikke legge det fra meg, for jeg vet at hadde rollene vært omvendt, og en av de jeg var nærmest hadde vært i den situasjonen, så hadde jeg prøvd å tatt kontakt for å spørre hvordan det gikk.

 

Men når folk er feige og redde for å risikere å snakke om vanskelige ting med venner, så er de ikke venner jeg har lyst å ha noe med. Man kan jo se på det som en vennskapstest, og ingen besto den testen. Jeg vil heller ha ingen venner, enn en haug med dårlige venner som jeg kun møtte i helger når man drakk.

 

 

Så det ble ikke noe fest her. Jeg dro heller ikke på 2. juledagsfesten idag, egentlig glad for det. Når jeg ser bekjente legge ut story på snapchat og ser hvilke folk som er på forshet, så kjente jeg at jeg fikk dårlige minner og nesten ble kvalm.

 

 

Jeg blir nok å flytte til neste år og starte med blanke ark. Ingen venner, ingen bekjente og ingen som vet om bakrunnen min. Det er så mye enklere å være seg selv da.

 

Anonymous poster hash: 9b36e...9ff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...