_Xorcist Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Når man endelig har klart å fått fortollet forsendelsene er det bare å vente og vente og vente. Dette har jeg faktisk ikke vært med på. Hver gang jeg har bestilt noe fra utlandet, har jeg fått pakken rett hjem. Får riktignok ikke lov til å åpne den før den er fortollet, men det er ikke akkurat som de kommer hjem og sjekker. Jeg måtte fakse kvittering fra nettbank på at jeg hadde betalt toll før de sendte pakkene videre til meg. Filmer fra play.com (som det var i mitt tilfelle) sendes jo som brev og følgelig er det heller ikke mulig å spore dem Dette fant riktignok sted for ett års tiden da den "nye" selvfortollingstjenesten ble lansert så det er godt mulig at det er blitt forbedret nå.. Det var også masse styr å få posten til å fortolle pakker for meg. I utgangspunktet gjør de jo det (uten å noen gang spørre deg), men da jeg skulle egenfortolle ringte jeg posten og sa at jeg ønsket egenfortolling. De noterte navnet mitt og så var det greit. Da jeg skulle ha de til å fortolle igjen tok det derimot helt av og de måtte ha skriftlig søknad og kopi av legitimasjon per faks (mail var også her ikke mulig)..
alt Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 send dem en e-mail og be dem skrive uttapå varerpøver og du betaler jo slt vis oppkrav eller kort og de bryr seg ikke om å lure tollen litt for de åpner ALDRI vareprøver....
C-Style Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Bestill DVD filmer fra http://www.dv-depot.com. Der sendes filmene med DHL. Jeg har bestillt derfra mange ganger. Får filmene med bud på døren og slipper både moms og toll.
Vice Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Bestill DVD filmer fra http://www.dv-depot.com. Der sendes filmene med DHL. Jeg har bestillt derfra mange ganger. Får filmene med bud på døren og slipper både moms og toll. Er ingen garanti for å slippe MVA dersom du bruker budfirma som feks. DHL. De er pliktige som alle andre pakkeformidlere til å innkreve gebyr og avgifter fra kjøper. Dersom du ikke har fått krav er det bare fordi de slurver.
Vice Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 RottePostei skrev: "Og det er ETT system for kjøp av varer fra utlandet, og ETT for kjøp av varer innenlands. Systemet for kjøp av varer utenlands er delt slik at varer under 200.- kroner går momsfritt." Grensen på kroner 200,- har ingenting med at man skal hindre noe som helst. I utgangspunktet vil norske myndigheter at det skal være full avgift fra første krone, men av kostnadsmessige grunner har selv byråkratene innsett at det nok er mest fornuftig med en viss grense...altså kroner 200,- som derfor er å anse som en ren gavepakke til de som tilfeldigvis har for vane å importere varer til en verdi av under kr 200,-. Er nok ikke helt korrekt det du sier her. Som du tydeligvis ikke husker ble bla. konkurransedyktighet blant norske bedrifter nevnt som en årsak til at finansdept. ikke ville øke satsene i denne omgang. Dette vil altså si at de ønsker å "hindre" folk i å kjøpe varer fra utlandet fremfor å bruke norske forhandlere. På regjeringens egne info sider kan man også lese: "Hovedmålsetningen er at avgiftssystemene skal virke nøytralt slik at kjøp av varer og tjenester fra utlandet til bruk i Norge skal behandles likt med varer som kjøpes innenlands. Dette er viktig for å sikre like konkurransevilkår for norske og utenlandske næringsdrivende." http://odin.dep.no/fin/norsk/aktuelt/nyhet...k000-b-n-a.html
C-Style Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Bestill DVD filmer fra http://www.dv-depot.com. Der sendes filmene med DHL. Jeg har bestillt derfra mange ganger. Får filmene med bud på døren og slipper både moms og toll. Er ingen garanti for å slippe MVA dersom du bruker budfirma som feks. DHL. De er pliktige som alle andre pakkeformidlere til å innkreve gebyr og avgifter fra kjøper. Dersom du ikke har fått krav er det bare fordi de slurver. Glemte forresten å si at i følgebrevet så står det at det er brukte plater til en verdi av $10. Tror det er summen det pleier å stå, er ikke 100 % sikker. Men det er hvertfall under 200,-. Sikkert fordi at DV-Depot er klar over toll grensene i norge. tror nok de selger en go' del til Norge også, siden de har en funksjon som gjør om kanadiske dollar til kroner. De er ganske raske til å levere også. Sist jeg bestillte tok det 2 dager fra de sendte filmene fra Toronto til jeg hadde de på døren.
CarinaE Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Så det du prøver å si er at en slipper å betalte tollen? Er det garantert at en slipper å betale det? Hvis ikke så er det dyrere å bestille derfra.....
C-Style Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Jepp. Jeg har bestillt for mere en 200,- mange ganger og har aldri betalt mere en filmene koster + porto. Kan vel hende det er noen stikk-prøver i ny og ne, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt. Du kan jo lese andres erfaringer med nettbutikken på Hevtollgrensa.no
lavizh Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Greit nok at grensa på 200kr er litt i laveste laget, men kom ikke her å påstå at dette forringer livskvaliteten din! Hvorfor ikke? Har man mulighet til å kjøpe en CD til halv pris via Play.com har man altså råd til dobbel så mye musikk i forhold til hva man får i Norge, altså dobbel så mye glede. Men med norske toll og momsregler får man likevel bare råd til en CD. Skulle man gjort lignende i 1975 hadde man hatt råd til fire CD'er (om de fantes da). Så å påstå at dette ikke har konsekvenser for livskvaliteten til en med liten kjøpekraft blir feil. Man får mer av det man ønsker seg og kanskje enda litt til, som en ekstra pizza til lørdagskvelden. CD'n kom vel i 1984?
CarinaE Skrevet 14. januar 2004 Skrevet 14. januar 2004 Jepp. Jeg har bestillt for mere en 200,- mange ganger og har aldri betalt mere en filmene koster + porto. Kan vel hende det er noen stikk-prøver i ny og ne, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt. Du kan jo lese andres erfaringer med nettbutikken på Hevtollgrensa.no Jeg synes jeg leste det på den dv-depot siden, men jeg var ikke sikker på om jeg forstod det rett..Men er tilfellet så, så bestiller jeg jo derfra neste gang!!
genesis Skrevet 14. januar 2004 Skrevet 14. januar 2004 noen mener ditt, andre mener datt. ikke alt kan logikk-vekk-argumenteres det kan være flere faktorer som spiller inn. noen har svært dårlig erfaring med staten, og unner ikke staten og dens kontroll (og makt) et øre mer enn hva som kann unngås. Selv er jeg der. jeg mener så absolutt staten har sløst penger nok vekk. pengene kommer nok av dette apparatet aldri til å bli forvaltet slik jeg mener de burde blitt, og derfor kommer jeg nok alltid til å være her. tro ikke at jeg forandrer mening bare ved å bli forklart litt. det bunner ut i hva jeg mener om helt grunnleggende ting
iCar Skrevet 14. januar 2004 Skrevet 14. januar 2004 For det første må man vente en ukes tid på i det hele tatt få noe passord. Dette er vel en engangshendelse. Når du først har opprettet konto, så har du den. Du slipper å gjøre dette hver gang. I tillegg er siden dårlig designet og man må taste inn nummerne manuelt. Enig i den, men det er strengt tatt et mindre problem så lenge man sparer såpass med penger på det? Når man endelig har klart å fått fortollet forsendelsene er det bare å vente og vente og vente. Dette har jeg faktisk ikke vært med på. Hver gang jeg har bestilt noe fra utlandet, har jeg fått pakken rett hjem. Får riktignok ikke lov til å åpne den før den er fortollet, men det er ikke akkurat som de kommer hjem og sjekker. Vi har tydeligvis hatt ulike opplevelser med tollvesenet. Med unntak av dårlig design på vevsidene er jeg stort sett udelt fornøyd med opplegget der. Kan ikke si at jeg er lykkelig for å betale pengene, men det er stort sett verdt det for det jeg importerer. Har bestilt passord for å fortolle selv. Men er usikker på åssen det fungerer. Er det sånn at du for pakken rett hjem i postkassen,også må du gå inn på https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett og betale toll på varen,der
CarinaE Skrevet 14. januar 2004 Skrevet 14. januar 2004 Har bestilt passord for å fortolle selv. Men er usikker på åssen det fungerer. Er det sånn at du for pakken rett hjem i postkassen,også må du gå inn på https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett og betale toll på varen,der Jeg fikk pakken på posten, altså hente den der..Så var det et brev på pakken om at jeg skulle fortolle det selv..så etterhvert registrerte jeg meg på toll.no, og fikk passordet i posten.. Så gikk jeg inn på toll.no, og logget meg inn, og skrev inn opplysninger om varen jeg hadde fått. Så fikk jeg en bekreftelses mail fra tollvesenet noen timer etterpå, hvor det sto en kode...Den koden måtte jeg da skrive i KID feltet på regningen..altså betalte jeg via nettet, hvor jeg da skrev postkoden, og den koden fra tollen... så var det gjort...
iCar Skrevet 14. januar 2004 Skrevet 14. januar 2004 Jeg fikk pakken på posten, altså hente den der..Så var det et brev på pakken om at jeg skulle fortolle det selv..så etterhvert registrerte jeg meg på toll.no, og fikk passordet i posten.. Så gikk jeg inn på toll.no, og logget meg inn, og skrev inn opplysninger om varen jeg hadde fått. Så fikk jeg en bekreftelses mail fra tollvesenet noen timer etterpå, hvor det sto en kode...Den koden måtte jeg da skrive i KID feltet på regningen..altså betalte jeg via nettet, hvor jeg da skrev postkoden, og den koden fra tollen... så var det gjort... Fikk du pakken i Posten eller postkassen. Jeg har alltid fått filmene i postkassen
The_evil_blue_toad Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 Synes rett og slett det er elendig med tollgrense på 200 på spill. Iallefall Når verken Spiderman, Spaceworld eller elkjøp her i ålesund kan ta inn spill som er gode og som er et Must for alle som selger spill (Kotor for eksempel) Nei, da trenger de ikke å vente at jeg handler her i landet.
CarinaE Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 (endret) Jeg fikk den på Posten! Endret 15. januar 2004 av CarinaE
Togo Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 (endret) Jeg kan godt forstå at staten har pålagt oss denne avgiften, men det jeg ikke skjønner er hvorfor den er så lav. Et spill til veil.pris i norge koster rundt 450,--500,-. Da bør grensen på slik avgift være på rundt det. Endret 15. januar 2004 av HeavenHell
_TT_ Skrevet 15. januar 2004 Skrevet 15. januar 2004 Poenget med avgiftene er jo at varen skal koste omtrent det samme som den hadde gjort hvis du hadde kjøpt den i norge. Det er vel derfor den er så lav? Men den burde være høyere alikevel!!
AK47 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Skrevet 16. januar 2004 Poenget med avgiftene er jo at varen skal koste omtrent det samme som den hadde gjort hvis du hadde kjøpt den i norge. Det er vel derfor den er så lav? Men den burde være høyere alikevel!! Tro da hva poenget var i 1977, da avgiften tilsvarte cirka 700 kroner i dag
Kowalski Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Et spill til veil.pris i norge koster rundt 450,--500,-. Da bør grensen på slik avgift være på rundt det. Hvorfor det? Skal kun spill som kjøpes her i landet merverdiavgiftsbelegges, og ikke spill som importeres? Greit med mva så lenge du slipper å betale? evilbluetoad: det er ikke toll på spill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå