Gå til innhold

Temperatur under load


sneak1

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte akkurat ny pc, så starter med specs før spm.

 

Ryzen 1600x (med en elendig kjøler, som fulgte med. "Alpenföhn Sella ")

GTX 1070
mobo; asus strix b350-f

 

Lurer litt på temperaturer;

Overclocket den til 3,9 med v1,38125 og alt er stabilt. 

 

Mens jeg streamer og spiller samtidig kommer tempen opp i 70-75 grader. Den ligger nå mens jeg skriver og har noen programmer opp på 35-45 grader. Når blir det for varmt? 
 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit innenfor det prosessoren er designet for temperaturmessig. Når du overklokker er det lurt å få det så kjørlig som mulig for å forlenge levetiden på prosessoren, så det er en god ide å få en bedre kjøler i maskinen din p.g.a overklokking og overvolting.

Ok. Jeg er forholdsvis ny på OC og temp's. Eneste jeg visste var at jeg i utgangspunktet trygt kunne OC til 3,9. Har planer om ny kjøler etter jul. Er det en spesiell temperatur jeg burde sikte etter under load? :) Takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Hvilket program bruker du til å lese av temperatur? Ryzen Master er det beste for Ryzen. Står noe som dette her. Slike ting som videoredigering og slikt vil jo belaste CPU mer enn spill, og varme CPU mer. Så under spilling burde max temps holde seg under 70C helst.

Bruker Ryzen master / HWMonitor. HWMonitor vise riktige temp'er nå i forhold til før, da de viste 20 over. 70 ja.. okei. Vi får se hva jeg får til med ny kjøler. I mellomtiden tok jeg av klokkingen :)

Lenke til kommentar

 

Hvilket program bruker du til å lese av temperatur? Ryzen Master er det beste for Ryzen. Står noe som dette her. Slike ting som videoredigering og slikt vil jo belaste CPU mer enn spill, og varme CPU mer. Så under spilling burde max temps holde seg under 70C helst.

Bruker Ryzen master / HWMonitor. HWMonitor vise riktige temp'er nå i forhold til før, da de viste 20 over. 70 ja.. okei. Vi får se hva jeg får til med ny kjøler. I mellomtiden tok jeg av klokkingen :)

 

 

Jo, men siden du streamer samtidig som du spiller, så er ikke 75C så ille. Ny og bedre kjøler kan lønne seg uansett da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilket program bruker du til å lese av temperatur? Ryzen Master er det beste for Ryzen. Står noe som dette her. Slike ting som videoredigering og slikt vil jo belaste CPU mer enn spill, og varme CPU mer. Så under spilling burde max temps holde seg under 70C helst.

Bruker Ryzen master / HWMonitor. HWMonitor vise riktige temp'er nå i forhold til før, da de viste 20 over. 70 ja.. okei. Vi får se hva jeg får til med ny kjøler. I mellomtiden tok jeg av klokkingen :)

 

 

Jo, men siden du streamer samtidig som du spiller, så er ikke 75C så ille. Ny og bedre kjøler kan lønne seg uansett da.

 

Ok. Kan nevne at uten og streame holder den seg på 55-60 mens jeg spiller =)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei. Kjøpte akkurat ny pc, så starter med specs før spm.

 

Ryzen 1600x (med en elendig kjøler, som fulgte med. "Alpenföhn Sella ")

GTX 1070

mobo; asus strix b350-f

 

Lurer litt på temperaturer;

 

Overclocket den til 3,9 med v1,38125 og alt er stabilt. 

 

Mens jeg streamer og spiller samtidig kommer tempen opp i 70-75 grader. Den ligger nå mens jeg skriver og har noen programmer opp på 35-45 grader. Når blir det for varmt? 

 

Takker for svar.

 

Alle moderne CPUer har veldig god overheat beskyttelse, så det er stort sett umulig at de faktisk når farlige temperaturer der de kan ta skade. De vil først thermal-throttle (redusere hastighet for å redusere varmen til akseptabelt nivå) eller i værste fall bare slå seg helt av (i tilfelle kjøleren skulle løsne og varmen går helt ut av kontroll).

 

Så jeg vil si at i grunn og bunn er det for mye varme dersom:

1. Du får thermal throttling når du utfører de mest krevende oppgavene dine i "vanlig bruk".  Uten å ha slått opp hva som er throttling grensen på en Ryzen så vil jeg si 75c nok er godt under dette. På intel skjer dette vanligvis ikke før minst 85-90c, og Ryzen er nok nær det samme vil jeg tippe.

2. Du får ustabilitet (da typisk pga. du har en aggressiv overklokk).

 

Det er jo viktig å bemerke seg i forhold til OC at både økt spenning OG økt frekvens vil begge øke temperaturen, og begge samtidig (typisk) vil dermed fort øke varmen eksponensiellt. Derfor blir det fort nødvendig med en bedre kjøler ved høy overklokk dersom du skal ha stabil temps i applikasjoner som bruker mange kjerner samtidig.

 

Spilling + streaming er nok rimelig krevende. Sikkert blandt de mest krevende tingene du vil gjøre normalt. Hvis du ikke får thermal throttling med dette (sansynligvis ikke på 75c) så er det egentlig ok så lenge det er stabilt. Du vil sikert få litt throttling om du kjører en ren CPU-bechmark eller bruker alle cores for "tallknusing" som ved flertrådet video encoding - men igjen, om du fremdeler er stabil da så er dette egentlig ikke noe problem - og så lenge denne typen oppgaver ikke er noe du gjør veldig mye av så er det kanskje ingen krise om du potensiellt går glipp av en håndfull prosent ytelse akkurat i slike bruksområder.

 

Det gir kanskje en god følelse å ha en kjøler som kan holde CPUen din relativt kald selv med maks teoretisk belastning, men "nødvendig" er det slett ikke. Det er ikke farlig, og for de fleste bruksområder så har det ofte ikke noen praktisk betydning siden du skjeldent når maks belastning på alle cores samtidig uansett - så om du er på budsjett så er det ikke sikkert du trenger å prioritere kjøleren.

 

Det sagt - en god kjøler fra en kvalitetsprodusent (som Noctua f.eks.) som det er enkelt å få ny mounting hardware for til nye sokkler kan være en god langtidsinvestering, for kjølere holde veldig lenge og kan tjene deg vel over mange generasjoner av PCer i prinsippet. Du får jo også en del fordeler i forhold til støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...