Gå til innhold

Kjøp av første ganing PC - Hjelp, innspill og tanker


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Etter å ha sett meg lei på manglende kraft og ytelse på konsollene jeg har sverget til, spesielt nå PS4 Pro, ser jeg på det som en nødvendighet å endelig kjøpe en gaming PC. Har hørt mye godt om modellene Konplett skrur sammen, og har pekt ut noen variant jeg vurderer. Hva synes dere om følgende PCer? Spillene jeg spiller er typisk sett tunge grafiske single-player spill som The Witcher 3. Jeg vier så og si ingen tid til mindre indie-titler. Jeg ønsker en PC som kan kjøre det meste av dagens spill med svært god ytelse, og som er godt rustet for fremtiden. Er disse det?

 

https://www.komplett.no/product/975503/pc-nettbrett/komplett-pc/ferdigbygget-pc/komplett-gamer-premium?offerId=KOMPLETT-310-975503

 

https://www.komplett.no/product/11282/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a145-gtx1070ti

 

Hvilken ville dere valgt? Hvordan er ytelsesfoesljellene eventuelt? Hvor mye bedre er 1080 enn 1070?

 

Edit: PCen kommer til å være koblet til en B6-serie LG OLED TV. Noen som har erfaringer med det? Helt uaktuelt for meg å kjøpe skjerm når jeg har en så fantastisk TV.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den LG OLED TV'n din har 4K oppløsning, noe som krever veldig mye av skjermkortet. Klart at det går an å spille i 1080p oppløsning på den også, men da vil selvsagt ikke grafikken være så skarp - men du får da bedre ytelse. Den er også bare 60 Hz, noe som ikke gir en like smooth opplevelse som å spille på en 144/165 Hz PC skjerm.

 

Ønsker du å spille i native 4K oppløsning med høye grafikk instillinger, så vil jeg si at et nVidia GTX 1080 Ti skjermkort er noe du absolutt burde kjøpe - helst noe bedre, men da må du vente til neste år på neste generasjon. En mellomløsning hadde vært å spille i 1080p oppløsning da.

 

Når det gjelder valg av CPU, så bør en i7 7700K være det minste du velger, helst en 8700K om du ønsker PC'n skal holde en stund. Når det er sagt, siden du skal spille i 4K oppløsning så spiller ikke CPU så stor rolle - skjermkortet er viktigst.

 

Du fikk noe å tenke over her tenker jeg ;)

Lenke til kommentar

Spilling i 4K i seg selv er ikke et must. Tar stort sett et bedre flytende spill med 60FPS foran 4K oppløsning. Det er nettopp det med 60FPS som har begynt å bli et stort problem for meg på konsoll. Hadde liksom forventet at vi skulle være der med denne generasjonen, men i realiteten er vel ytelse på spill verre enn noen gang kanskje.

 

Men når det gjelder skjermkort var jeg av den oppfatning at 1080 kortet fra Nvidia var kremen av iskrem på markedet i dag. Er det virkelig sånn at det ikke er sterkt nok til å spille med 4K og høye grafiske innstillinger?

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Men når det gjelder skjermkort var jeg av den oppfatning at 1080 kortet fra Nvidia var kremen av iskrem på markedet i dag. Er det virkelig sånn at det ikke er sterkt nok til å spille med 4K og høye grafiske innstillinger?

 

Du har GTX 1080 og du har GTX 1080 Ti. Ti er ca 30% raskere. Skal du game i 4K, så er jo raskere jo bedre, for det krever sitt.

Lenke til kommentar

1070ti yter nesten like godt som 1080. Jeg anser 1070ti og 1080 som gode kjøp i dag.

1070 derimot er en del under i ytelse, men også det er godt for 1080p og 1440p skjerm.

Disse ser bra ut

https://www.komplett.no/product/11282/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a145-gtx1070ti#

https://www.komplett.no/product/11133/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i160-gtx1070ti?offerId=KOMPLETT-310-11133#

https://www.komplett.no/product/11355/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i155-gtx1070ti?offerId=KOMPLETT-310-11355#

 

Komplett Gamer Premium pc'er til redusert pris er som oftest gode kjøp.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

La det aldri igjen være sagt at PC gaming ikke er dyrt, haha. Men nå som jeg har rikelig kapital føler jeg det er verdt investeringen. Begynner virkelig å kjenne på irritasjon rundt 30fps og stort sett lavere enn det. Svært dårlig draw distanse er jo også et kjempeproblem på konsoll nå om dagen. Ta for eksempel ESO, som til og med på PS4 Pro bare ser ut som en evig tåkedal.

Lenke til kommentar

Skal du spelle bare singelplayer?

 

"De som vurderer LG-skjermen som monitor til spill og lignende, bør merke seg at den har ganske gjennomsnittlig forsinkelse på inngangen (input lag). Vi målte input lag til rett over 50 millisekunder med vår Leo Bodnar tester."

 

http://www.lydogbilde.no/test/lg-oled55b6v

I all hovedsak. Multiplayer går stort sett kun i MMO sjangeren eller lignende spill som ikke krever for mye i forhold til reflekser. Aldri vært min greie med skytespill ol. Ikke siden MW2-dagene hvertfall.

Lenke til kommentar

da burde det være grei skuring... det er litt penger å spare og man kan selv velge kvalitetsdelene, siden de gjerne kutter kostnadene på¨feks cpukjøler, kabinett og strømfonrsyning.

 

men da tenker jeg på ferdig bygg fra komplett. prebuilds fra feks msi, acer og asus er gjerne vanskelig å oppgradere og gjerne ikke topnotch strømforsyning.

Lenke til kommentar

 

Er det aktuellt for deg å bygge PC selv?

Har rett og slett ikke kompetansen eller know-how til å gjøre det. Er det penger å spare på å gå den veien?

 

 

Du får mest for pengene ved å bygge selv. Komplett.no er faktisk ikke billigst heller. Jeg har hørt at digitalimpuls.no kan bygge custom PC for deg om du har liste over deler (deler fra demmes nettbutikk så klart). Vet ikke hvor mye de tar for jobben, så det må du høre med dem om. Forslag til deler kan vi hjelpe deg med, men du må jo si hvor mye penger du kan bruke her.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Har rett og slett ikke kompetansen eller know-how til å gjøre det. Er det penger å spare på å gå den veien?

Det er virkelig ikke vanskelig. Jeg hadde aldri vært på innsiden av en PC før, men brukte en kveld på å se video-tutorials på YouTube. Noen dager senere skrudde jeg sammen min første PC. Å skru sammen en IKEA-kommode er mer vanskelig enn å sette sammen en PC. Og når man først har en gaming-PC er det greit å kunne gjøre små og store oppgraderinger iblant.
Lenke til kommentar

 

Har rett og slett ikke kompetansen eller know-how til å gjøre det. Er det penger å spare på å gå den veien?

Det er virkelig ikke vanskelig. Jeg hadde aldri vært på innsiden av en PC før, men brukte en kveld på å se video-tutorials på YouTube. Noen dager senere skrudde jeg sammen min første PC. Å skru sammen en IKEA-kommode er mer vanskelig enn å sette sammen en PC. Og når man først har en gaming-PC er det greit å kunne gjøre små og store oppgraderinger iblant.

Joda, ser den. Men samtidig fulgte jeg med på en stream fra Giant Bomb der Jeff Gerstmann skulle skru sammen en PC. Det gikk jo yil slutt, men de brukte sykt lang tid, og det virket svært komplisert. Ser foruten det at jeg får tre år garanti på komplett på samtlige deler, og det er jo alltid fint.

Lenke til kommentar

ut i fra de forslagene du selv kom med så er budsjettet 14000-17000? 

 

https://www.komplett.no/product/11282/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a145-gtx1070ti#

 

Denne er grei denne, men i 4K så bør du minimum ha 1080. 

 

MSI Armor kortet har ikke den beste kjøleren akkurat da. Gaming X modellen er bedre. Dessuten for 4K gaming er 1080Ti et must spør du meg.

Lenke til kommentar

 

ut i fra de forslagene du selv kom med så er budsjettet 14000-17000?

 

https://www.komplett.no/product/11282/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a145-gtx1070ti#

 

Denne er grei denne, men i 4K så bør du minimum ha 1080.

MSI Armor kortet har ikke den beste kjøleren akkurat da. Gaming X modellen er bedre. Dessuten for 4K gaming er 1080Ti et must spør du meg.

Er 1080Ti på markedet? Forsto det sånn at den ikke kom før neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...