Gå til innhold

Denne sykkelveien vil koste mer enn 110.000 kroner per meter


Anbefalte innlegg

 

Hva menes med en ekspressykkelvei? Er det minstehastighet der? Er det tillatt å stoppe på veien? Hvor mange politimenn må en ha for å luke ut de som sykler for sakte?

 

Har ikke funnet noe som minner om dette begrepet på Internett (bicycle express road/lane, bicycle infrastructure etc). Er dette noe vi bare skal ha i Norge ut i fra effektivitetsbetraktninger? Hva mener man om slike "ekspressykkelveier" i sykkelland som Danmark og Nederland? Så langt har de ingen slike veier.

 

Her skal man altså ha en fire meters bred vei (toveis) for å dekke stort sett enveis trafikk et par timer hver morgen og kveld. På Vestlandet hadde en nær malt en hvit midtstripe på en tilsvarende vei for biler. Tenk så mange titusen som hadde fått en lettere sykkelvei rundt i hele Trondheim for et slikt beløp, i stedet for noen få heseblesende syklister som får tilfredsstilt sine machoinstinkter.

 

Dersom Vegvesenet ønsker fortest mulig å gjøre kål på 2,4 milliarder kroner fortest mulig, så skjønner jeg ideen.

 

Skulle også gjerne sett regnskapet som viser at dette er samfunnsmessig lønnsomt. Det tror jeg er et svært tvilsomt regnestykke. Det bør absolutt legges fram, slik at det er mulig for alle å forholde seg til dette prosjektet på en rasjonell måte.

 

Ekspressykkelvei er sykkelvei bygget for å kunne holde jevn høy fart over lengre avstander. Dvs minimalt med kryss i plan, brede nok felter til at det er uproblematisk å møte motgående trafikk, relativt slake kurver og rimelige stigningsgrader. På mange måter en 'motorvei' for syklister.

Her kan du lese om bicycle superhighways, som finnes i både Nederland og Danmark.

 

Er egentlig enig i at dette neppe er det mest samfunnsnyttige sykkelprosjektet man kunne gjennomført for den summen i Trondheim. Om pengene ble brukt for å utbedre og tette hull i hovedsykkelveinettet i stedet kunne nok kost-nytteforholdet vært enda høyere. Fordelen, derimot, er at et helhetlig prosjekt for en lang strekning vil kunne muliggjøre en uavbrutt høy standard fra start til mål som danner en høykvalitets ryggrad i hovedsykkelveinettet - i motsetning til lappeteppet som mange av strekningene i sykkelnettet er nå, med stadige skifter fra gang- og sykkelvei, til sykkelfelt til sykkelvei til boliggater.

Jeg så på Wikipediaartikkelen du refererte til, men overså i farten den delen du referer til. Dersom 1000 syklister morgen og kveld gjør bruk av denne, vil årlig utgift være ca kr 60.000 per syklist (2,4 mia. over 40 år inklusive drift og vedlikehold) . Mange flere vil sikkert bruke en sli sykkeskspressvei, men disse vil ikke ha behov for en slig høykvalitetsvei og være i veien for de primære brukerne.

 

I utlandet koster en slik ekspressykkelvei ca en tiendedel av det denne i Trondheim gjør. Jeg har ikke noe mot ekspressykkelveier, problemet er den ekstreme kostnaden i dette tilfellet veiet mot nytten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...