Gå til innhold

linux suger


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-08-21 16:49, Cursed skrev:

at man sletter ALT av data til jobben din, et advokatfirma med masse viktige dokumenter, det er altså bare gøy, så lenge det ikke var noen som sa ifra at du ikke burde gjøre det? :smile:


 

Dette særdeles ødeleggende scenarioet ditt er nok temmelig umulig å gjennomføre i praksis.

 

Alternativ 1: Du jobber som et eller annet på jobben din, og har login på jobbens nettverk. Du som vanlig bruker vil ikke ha mulighet til å ødelegge viktige ting i nettverket, men har bare kontroll over ditt eget hjemmeområde.

 

Alternativ 2: Du er Linux sysAdmin på jobben din, og har lang erfaring med å drifte linux-systemer. Da er du så klok at selv om du har muligheten til det vil du ikke ødelegge viktig informasjon for din arbeidsgiver, fordi dette kan få store negative konsekvenser for deg som person og dine framtidige jobber...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, om en får flere fps i q3 på linux er vel ikke den BESTE grunnen.

 

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men kan jo si min mening om saken. Alt kommer an på behov!! Ungdommer flest har igrunn ikke noe behov for linux. De fleste (ihvertfall mange) bruker maskinen til spill, musikk, se film, internett osv...Skal en spille er Windows et must. Man installerer ikke Linux for å spille. Det er en motsigelse i seg selv (selv om xbill ruler gata da). Resten fungere fint i linux, men for folk flest er det liten vits å stresse med å sette opp en linux-maskin.

 

Har en derimot interesse for data og har lyst å "prøve noe nytt" så kan jo Linux være et alternativ. Men et tips er å ha tålmodighet og være åpen for å lære noe nytt. Unix/linux har en mye brattere læringskurve enn Windows; Det vil si at det er vanskeligere å lære (komme igang), men når en har skjønnt konseptene så har en potensiale til å lære MYE MER! Man vil få et mye bedre innblikk av hva som foregår "bak kulissene" i et unix/linux-miljø enn Windows. Man kan forandre det man vil (sett at man har kompetansen til det). Dette vil si at det er kunnskapen som er begrensningen, ikke systemet. En vanlig bruker har ikke dette behovet, og man trenger heller ikke gjøre dette. Man kan ha et grafisk brukergrensesnitt som er enkelt å bruke og man kan gjøre det meste i Linux som i Windows. Ting gjøres bare på en litt annen måte og dette er en vanesak.

 

Server-siden er vel linux sterkeste side. En bra konfigurert burk er rask (linux kan kjøre bra på eldre maskinvare), stabil og sikker...

 

Jeg kunne skrevet i det uendelige her, men tror jeg skal avslutte nå. For å oppsumere littegrann vil jeg si at det kommer ann på behov og interesse (kompetanse??) om en bør installere linux eller ikke. Virker som mange idag har hørt om Linux og får et innfall om at "DET vil jeg prøve....det er sikkert et kult program(!!). Alle de flinke (eller nerdene, alt ettersom) bruker det jo....og jeg blir sikkert helt om jeg bruker det". Så kommer installasjonen (går som regel bra) og konfigurasjonen (mindre bra). Da sitter de i klemma og syns dette var teit og fatter ikke hvorfor det er sånn og begynner og skjelle og smelle (og kommer med innlegg som "Linux suger" på diverse forum). Man MÅ sette seg inn i linux, lese litt manualer, prøve å forstå...det er da man lærer og det er da man kan utnytte potensialet som ligger i linux. Om man syns linux er teit og Windows er mye bedre osv så bare bruk Windows. Ingen som tvinger deg til noe annet :smile:

 

PS. Til de som vil gjøre et seriøst forsøk på å prøve linux; ikke la innlegget mitt skremme dere....heller motivere dere til å lære!

 

PPS: Ja, en kan kjøre mange spill gjennom Wine, men en som bruker dataen for å spille vil ha det mye bedre i Windows. Å stresse 2 uker for å få til et spill er ikke det de fleste er ute etter (men vi andre kan jo kose oss med utfordringen).

 

Ha en ellers god sommer (fortsatt en liten uke igjen med ferie....NYYYYYYYTE DET)!

Lenke til kommentar

Forbannade topic , er jo bare for å provosere !

Trykke på en knapp så ødelegger du harddisken ?? sier bare diskkontroll i windows jeg ! det er ødeleggelse med et trykk !!

Linux_suger må jo være en noob når han ikke skjønner hvordan man bruker kommandoer i linux.

Lenke til kommentar

har testet linux og bruker windows samtidig.Har beholdt windows xp sånn at jeg kan spille spill o.l. , ser ikke helt den store vitsen med å knote med wine , når jeg får gjort akkurat det samme uten problemer i windows.Å si at windows kun er blåskjermer er riv ruskende galt.Har selv testet win 98 og kan si meg enig i at dette er ustabilt , men siden jeg begynte med xp , så kan jeg ha maskinen oppe i ukesvis.Greit nok at jeg har hatt linux oppe lengre , men for den vanlige brukeren , så vil nok stabiliteten i xp være meget god.Det er jo tross alt ikke alle som har pcen oppe døgnet rundt. :smile:

 

Fikk cs til å funke i linux , men synes ikke det var verdt alt styret , selv om jeg fikk litt bedre framerate.Mener at det er fint med det beste fra 2 verdener.Når det gjelder server-oppgaver derimot er det ikke noe spørsmål , linux-boxen min var suveren som cs , ftp og apache-server , ble imponert over fleksibiliteten og stabiliteten til linux på dette området.Men for en vanlig bruker tror jeg fortsatt windows er greit nok , inntil man får bedre rutiner for installasjon , hardware-konfigurering etc.

Lenke til kommentar

Denne var bare så bra at jeg må kommentere den

 

Jeg må først nevne at jeg jobber som Admin for ca 60 NT/2000 servere, og driver 2-linje support for rundt 2000 brukere (dog "bare" 6-700 pålogget til enhver tid).

I bedriften hvor jeg jobber har vi brukt Windows 2000 Advanced Server (Terminal Server ed.), hvor brukere logger seg på mot, og NT4sp6 som "annet graps og datalagring".

 

I denne forbindelse føler jeg meg rimelig berettiget til å svare på dette.

 

Quote:


Windows er bare best fordi :

1) Det er stabilt - Wwin2000 server har 99,999% oppetid!


 

Pisspreik. Windows må bootes hver eneste dag hvis du har litt trøkk på maskinen. Maskinen du har hjemme driter jeg i, jeg snakker om i driftsmiljø.

Windows 2000 har 100% oppetid hvis du slår på maskinen, trekker ut nettverkskabelen, og lar den stå for seg selv inne på et mørkt rom.

 

Quote:


2) FULL kontroll på hva du gjør, og gjør du noe galt hindrer windows deg i å ødelegge noe!


 

Pisspreik, skriv "regedit" fra kommandolinje, slett HKLMMicrosoft, og boot.

Er ikke mye "hindring" der...

 

3) Lett.

 

Pisspreik. Ingenting er enkelt første gang du ser det.

 

Quote:


4) En produsent, en som har ansvar.


 

En produsent som kan fikse feil, noe som tar TID! Og, har du noensinne sett MS ta ansvar?

 

Quote:


5) En windows 2000 box KAN faktisk være på døgnet rundt, året rundt uten en annen form for beskyttelses feil.


 

Nok en påstand tatt ut av luften.

 

Quote:


6) All hardware fungerer i Windows,,....


 

Prøvd å kjøre windows på Alpha? .. Sun? .. Amiga? ..

 

7'eren gidder jeg ikke å kommentere engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...