Gå til innhold

5.1 høyttalere på 2.0 lydkort


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om jeg kan koble 5.1 høyttalere til et 2.0 lydkort?

Tenkte å kjøpe "Sound Blaster X-Fi HD", som har en "line out"-phono-tilkobling.
5.1-høyttalerne er Logitech X-530, som har et adapter som går fra grønt/svart/oransje til phono, så teknisk sett kan jeg koble dem til lydkortet. Men vil jeg få surroundlyd? Eller vil jeg bare få lyd fra alle høyttalere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer, men man kunne vel brukt HDMI\displayport eller optisk og få 5.1 da begge disse støtter flere kanaler.

Er ganske tåpelig at jack finnes, vertfall i så gammel veriant?

 

Da det finnes: Aner ikke hvorfor de ikke bruker det, redd for brudd i kabelen?

Nå er vel lydkort gammel dags, ofte er forsterkeren og digital lyd like bra, avhenger av forsterkeren og instillinger i programmet. Du kunne kjøpe en sony STR-DH550 selv om prisen er litt stiv nå har kostet rundt 2000 kr.og mangler dab+ bluetooth og HDMI 2.1.

100pcs-lot-5-Poles-Stereo-4-5mm-Connecto

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

selv syns jeg ikke det, har mye bedre lydanlegg som gir bedre lyd f.eks MGR 8" F serien elementer og  Cambrige audio 212 og Sony 5.1 receiver STR-DH540. Eller ligdene.  Blir mye bedre HIFI opplevelse syns jeg.

 

USB lydkort har jeg aldri hatt gode erfaringer med særlig fra ebay\kina.

Skaff PCI-E eller noe større lydchip, eller sats på hovedkort. Men vær klar over dårlig linux støtte og MAC støtte.

 

Skaff dere TerraTec Aureon 7.1 USB

eller Creative Sound BlasterX G5 det er sikkert ikke like søppel som:Plexgear USB-lydkort for PC. Eksternt lydkort til datamaskin

eller ligdene fra kina, de er nok kun hvis pcen mangler jack inngang ikke regn med hifi lyd fra noe slikt.

 

Men regn med det kan gi dårlig lyd, hvis du beveger på jack kabelen eller hvis du setter lydinstillingene på for høy volum eller det ikke funger så godt i linux\mac. Kanskje ikke så bra i XP eller android heller hvis dere bruker virtuell programvare (Vmware\virtualbox). EQ kan gi dårlig lyd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror du var litt trøtt da du forfattet innlegget.

 

Dersom du bare har stereo ut, får du lyd i 2 høytalere + sub. Med koblinger (adepter)kan du få lyd i alle. Muligens uten senter. Med stereolyd.

 

Du bør kjøpe et lydkort. For noen hundrelapper får du et ganske bra.

"Sound Blaster X-Fi HD" er et eksternt lydkort, så tror ikke jeg var sååå trøtt :confused: 

Med mindre du mener at det kun er interne (PCI) lydkort som kalles "lydkort" da.

 

Spørsmålet var om akkurat det lydkortet gir meg surround-lyd selv om det kun er phono (rød/hvit) ut? Men det gir vel kanskje bare stereolyd det da, selv om jeg bruker medfølgende adapter til X-530? Har en funksjon i Windows som kalles "Speaker Fill", så tror jeg kan få lyd i alle høyttalerene, men surround vil vel kanskje utebli da

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

USB lydkort har jeg aldri hatt gode erfaringer med særlig fra ebay\kina.

Skaff PCI-E eller noe større lydchip, eller sats på hovedkort. Men vær klar over dårlig linux støtte og MAC støtte.

Dette er på grensen til komedie. Du klager over dårlig kvalitet på tilfeldige billige jalla-lydkort, fra ebay?

 

Du får det du betaler for. Det er mange fordeler med å flytte lydkort ut av datamaskinen, ettersom datamaskiner har store mengder digital støy. Eksterne USB-lydkort kan være en utmerket måte å forbedre lydkvaliteten på, ganske billig. Du kan f.eks. se på Henry Audio, som har kommet svært godt ut i tester. Men det er jo åpenbart at du vil mene det er unødig dyrt... som med alt annet du tar i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...