Gå til innhold

Obligatorisk oppmøte i januar


IverLien

Anbefalte innlegg

hei 

 

Jeg fant ikke noe om det her, og håper at noen kan gi noe svar. 

 

Jeg lurer rett og slett på hvordan det er med oppmøte for universitet i Januar. 

Jeg er ikke hjemme i januar, vil dette skape problemer for meg? 

Er det obligatorisk oppmøte i januar sånn som det er i august? 

 

 

Takk for svar 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste høgskoler og universiteter har obligatorisk oppmøte i august når du begynner ved et studium.
Dette er for å registrere deg hos skolen.
Videre semestre er det da ikke noe obligatorisk oppmøte, så fremt ikke fagene du tar har krav om dette.

 

Personlige ville jeg hatt en av studiekameratene mine som holdt meg oppdatert, i tilfelle noe innlevering eller lignende skulle dukke opp i fagene jeg tok.

Lenke til kommentar

bare prat med emneansvarlig for studiet, er ikke noe problem å få frabedt obligatorisk oppmøte første dag. Du bare bekrefter via mail at du faktisk skal ha studiet selv om du ikke møter opp. har selv gjort dette.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på studiet, vil jeg si. Det er ikke slik at du mister plassen din, slik som i august. Men i noen emner jeg har tatt har det vært obligatorisk oppmøte på lab f.eks. som gjør at man ikke kunne være borte. Om det kun er én forelesning kan du nok gi beskjed til faglærer, men dersom det er et labkurs så tviler jeg på at du får fritak for en hel måned. Snakk med faglærer, det er h*n som har rett svar her.

Lenke til kommentar

Jeg lurer rett og slett på hvordan det er med oppmøte for universitet i Januar. 

 

Du må sjekke opp med ditt universitet og din studieretning.

 

Som nevnt så er det obligatorisk oppmøte den fyrste dagen på haustsemesteret for nye studentar, dette fordi samordna opptak skal ha muligheit til å gi studieplassen til nokon som står på venteliste.

 

Ellers i studieløpet så er det opplæringsplanen for kvart enkelt studie som avgjer kva som er obligatorisk.

Enkelte studieretningar på enkelte universitet er det slik at det kun er eksamen du må møte opp på, alt anna er frivillig.

Andre plassar eller på andre linjer kan det være forholdsvis mange obligatoriske timar, typisk slik som labøvelsar, praksisplass i bedrift, eller liknande undervisningsforhold som du ikkje berre kan lese deg til.

Ofte vil ein prøve å strekke seg langt for å gjennomføre dei obligatoriske delane fleire gongar i løpet av eit semester slik at flest mulig kan få med seg undervisninga, men det er ikkje alltid det er praktisk gjennomførbart, og særleg øvelsar som skal gi grunnlaget for resten av vårsemesteret så vil du ikkje få ta det praktiske til slutt.

 

 

tl;dr:

Ikkje ta det for gitt at det går bra å ikkje møte i januar basert på korleis det er andre plassar, du må sjekke opp i forhold til din studieplass. (Alternativt oppgi kvar du studerer, på kva år og kva slags studielinje slik at du kan få eit skikkelig svar).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...